بسم الله الرحمن الرحیم

ماه محرم امسال همانند مسائل دیگه، دستخوش ویروس کرونا شده، مثل ماه رمضان، مثل امتحانات دانشگاه و مثل ساده ترین امور زندگی، اخیراً، به خصوص در اینستاگرام خیلی درباره ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری بحث شده، خوشبختانه دیشب مقام معظم رهبری تکلیف رو معلوم کردند.

ایشون فرمودن باید تابع دستور ستاد کرونا باشیم، یعنی غیر مستقیم، برگزاری ماه محرم به شیوه‌ای کاملاً متفاوت با سال‌های قبل رو توصیه کردند و حقیقتاً شخص بنده از شنیدن نظر ایشون، خوشحال شدم و بار دیگه نقش مهم رهبری رو به جا آوردند.

متاسفانه یه عده هم هستن که الحق افراطی بوده و جلوتر از رهبر جامعه اسلامی حرکت می‌کنند، یعنی میگن بگذارید فقط ماه محرم برسد یا دیوانگی ما به کسی ربط ندارد و از این جور شعار های تُند و بی منطق، هدف از برگزاری ماه محرم، زنده کردن یاد امام حسین - سلام الله علیه - و هدف ایشون از قیام یعنی زیر بار ظلم نرفتن هست و بس.

اما اگه بدون تعارف بخواهیم حرف بزنیم؛ متاسفانه در سال‌های اخیر 'بعضی' از هیئت‌ها برای تفاخر و کسب درآمد و خودنمایی به برپایی مراسم ماه محرم پرداخته و در پوشش دین کارشون رو توجیه می‌کنند.

مثلاً اینکه یک عده در هیئت‌ها برهنه شده و سینه می‌زنند، اصلاً از کجا می دونید این حرکت مکروه نباشه؟ شاید پوشیده بودن در دین زیبنده تر از برهنه شدنه. حجاب مختص آقایان هم هست.

خب! تصور کنید امسال همین افراد بخوان ماه محرم رو به این شکل برگزار کنند، چه فاجعه ای پیش میاد؟، اینکه با بدن برهنه و با حمیت شروع به قمه زدن و تو سر زدن و سر به دیوار زدن کنند نه از نظر دین نه از نظر شرع و در دوره فعلی نه از نظر سلامت پذیرفته نیست.

البته نمی شه ماه محرم رو برگزار نکرد یا مطلق تلویزیونی برگزار کرد، بلکه باید به شیوه اون تعداد از هیئت‌ها که در روز عاشورا از تلویزیون نشون داده می شه، با وقار و حفظ احترام و پوشش اقدام به برگزاری کرد.

ترجیحاً امسال نذری ها به شیوه دیگه انجام بشه. مثلاً گوشت قربونی که خطرش کمتره یا حتی نذر ماسک و الکل و در کنارش سربند یاحسین (ع)، و امسال زنجیر زدن - با توجه به اینکه خیلی از این زنجیر ها برای دسته عزاداری بوده و دائم دست به دست می شه - کنار بره و سینه زدن انجام بشه یا هر کس زنجیر شخصی خودش رو بیاره و دسته ها هم به جای ۴ - ۵ روز، دو روز بیرون بیان.

خوب حفظ سلامتی مهمه، مراسم‌های امام حسین هم اغلب پرشور هست؛ ما نه می تونیم بگیم سلامتی مهم نیست و نه می تونیم بگیم عزاداری برگزار نشه.

پس بهترین شیوه برگزاری در حد اعتدال هست و افرادی هم که قراره برهنه بشن و با شمشیر توی سرشون بزنن لطف کنند با این کار ها نه تبلیغ منفی از دین کنند و نه سلامت جامعه رو به خطر بندازن. 

حفظ حق الناس بسیار مهمه، امسال باید بگذره تا اینکه ببینیم سال بعد ان شاء الله واکسن میاد یا ویروس کم می شه، یادتون باشه ما متاسفانه روزانه داریم ۱۰۰ تا ۲۰۰ فوتی میدیم، از رهبر دینی جامعه جلوتر حرکت نکنید و بدعت تو دین نگذارید.

همون طور که در ماه رمضان اگر واقعاً مشکل حاد جسمی داشته باشید روزه واجب نیست و اگه اشتباه نکنم باید کفاره (کمتر از کفاره روزه خواری عمد) داد، پس اینجا هم باید به شدت اصول بهداشتی در مراسم امام حسین علیه السلام رو رعایت کرد، بعضی جوون ها از جو گیر شدن و خودنمایی لطفاً پرهیز کنند و خالصانه برای امام حسین عزدارای کنند، ماه محرم یک ماه نیست، ماه محرم درس یک عمره؛ یعنی سعی کنیم درصدی از اخلاق اهل بیت کریم رو همیشه داشته باشیم و فکر نکنیم فقط دو - سه روز عزاداری هست و تمام.

توصیه های بنده ی کمترین رو بشنوید و بهترین سخن ها رو انتخاب کنید، پاداش شما با امام حسین. والسلام علیکم و رحمت الله


پیشنهاد:

تو مراسم ائمه خیلی به سختی گریه م میاد

دلیل آرایش غلیظ بعضی از خانم ها متاهل در مراسم عزاداری چیه؟

لطفا شان مراسم عزاداری رو رعایت بفرمائید

تخریب عزاداری حسینی توسط بعضی از روشنفکر نماها



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
ماه محرم (۱۱ مطلب مشابه)