شاید همه ی ما این گونه سخنان رو در بیشتر زمینه های زندگی بشری شنیده ایم که می گوید: گاهی از دل شادی فراوان غم فراوان هم بیرون می آید؛ از دل یک زیبایی خیره کننده، زشتی بی نظیر هم ممکن است سر بر آورد.

مراسم شادی آمیز عروسی ها هم از این پدیده های متناقض مستثنا نیستند و ممکن است دچار چنین آفت ویرانگری شوند و صفا را به عزا و لبخند را به گریه بدل نمایند. خشونت همه رنگ از ناسزاگویی و درگیری فیزیکی و از همه هولناک تر قتل های است که از دل همین مراسم های شادی آور عروسی بر می خیزند.

در واقع نیازی چندانی هم به آمار نیست چون بر اساس مشاهدات روزمره و شنیده هایی که به حد تواتر می رسند پی می بریم که خشونت در عروسی ها فراوان است که البته مهمترین مسئله در این میان پی بردن به علت خشونت های گوناگون است که در مراسم های عروسی اتفاقا می افتند تا جهت کاهش و به کمترین رساندن این گونه حوادث شوم اجتماعی تلاش لازم صورت بگیرد.

معمولا خشونت در عروسی ها به علل مختلف روی دهند و پارامترهای فرهنگی و اجتماعی فراوانی در آن دخیل هستند. بعضی دعوا و چاقو کشی بر سر تشریفات یا آداب خاصی است که ضرورت چندانی ندارند. بعضی دیگر بر سر بی احترامی یکی از خانوده عروس یا داماد به همدیگر است.

ممکن است در یک جغرافیا یک رفتار و عرف اجتماعی خاصی در برانگیختن انواع خشونت های فیزیکی تعیین کننده باشد اما در سایر جغرافیا های دیگر در پیدایش خشونت بی تاثیر باشد. در اغلب فرهنگ ها ممکن است  یک رفتار مانند چشم چرانی افراد بیگانه حساسیت آنچنانی دارد که طرف تنها چاره را در برخورد فیزیکی می بیند.

بعضی عوامل بروز خشونت ها تاثیر و نقش بیشتری دارند مانند چشم چرانی و خوش و بش و اختلاط با خانمها و یا مصرف شراب. مصرف مشروبات الکلی از مهمترین این عوامل است و همانطور که بارها در اخبار تحلیلی روزنامه ها آمده است وجود و مصرف مشروبات الکلی برای بعضی ها تبدیل به یک امر اشرافی و پرستیژداری شده است  و این به اثرات سوء و ازدیاد خشونت ها دامن زده است.

شواهد تجربی زیادی نشان می دهد که مراسم های عروسی که در آنها مشروبات الکلی مصرف می شود اکثرا به کشمکش و زد و خورد منجر می شود و علت آن هم آشکار است و آن هم از دست دادن اختیار و قوه تعقلی است که بر اثر همین مصرف مشروبات بوجود می آید و حتی گاهی هر نوع خشونتی که در عروسی ها دیده شود مردم بلا فاصله حدس و گمانشان این است که دعوا به سبب مست بودن طرفین دعوا رخ دا ده است.

در واقع افراد فکر می کنند که می توان با مصرف اندک آن خود را کنترل نمایند اما حقیقت جای دیگری است. شاید دلیل شارع مقدس بر حرام نمودن مشروبات الکلی (حتی مصرف اندک آن) دور شدن از مصرف آن بطور کلی است چه زیاد و چه کم تا تضمینی قوی تری جهت دوری از این شراب حادثه ساز شود.

در مراسم های عروسی به سبب مختلف افراد اگر چه در شادی غوطه ورند اما ممکن است با کوچکترین رفتار حساسیت بر انگیز یک نفر ( مثلا حرکت غیر متعارف با یک خانم ) کنترل اعصاب و عقل خود را از دست بدهند و به جای حل منطقی مشکلات و ناسازگاری ها به زد و خورد همدیگر و چاقو کشی می رسند و در این میان مست بودن افراد بر شدت مشکل و درگیری می افزاید که شواهد و آمار نشان می دهد بیشتر قتل در عروسی ها زمانی رخ می دهد که یکی از طرفین یا هر دو در حالت مستی بوده اند.

دلیل دیگر برخوردهای فیزیکی بر اثر حاکم بودن رسم ها و انتظارات و تشریفات دست و پاگیری است که خانواده های طرفین عروس و داماد بر یکدیگر تحمیل می نمایند و در این میان گاهی به علت عدم رعیت آنها خشونت بروز می نماید. اما را ه حل کاستن از معضل بزرگ قتل و خشونت در عروسی ها ( عروسی های خونین )چیست؟

متاسفانه مراسم های عروسی از جمله مواردی هستند که کمتر مورد تامل و دقت کارشناسان اجتماعی هستند و به فراموشی سپرده می شوند در حالیکه غفلت از آن اشتباه بزرگی است چون بر همه واضح است که برخی از این عروسی ها در صورت غفلت یا دست کم گرفتن حساسیت و اهمیت  آن تبدیل به غم بی نهایت می شود.

البته توجه به یک مسئله دیگر حایز اهمیت زیادی است و آن هم این است که خشونت در عروسی ها بیشتر و بیشتر بین جوانان حاضر در آنجا شکل می گیرد و بدیهی است که دوره ی احساسات و غرور بیشتری در رفتار آنها دیده می شود و اگر بزرگترها تا حدودی از نظارت و توصیه و تا حدودی هدایت احساس و غرور آنها غفلت ورزند خشونت هایی خطرناکی توسط  همین جوانان ممکن است صورت بگیرد و سرانجام به فاجعه و یک عمر پیشمانی منجر می شود.

غفلت و عدم مدیریت و نظارت این گونه مراسم ها توسط افراد بزرگتر و قابل احترام ( با اندکی تسامح ریش سفیدها ) مانند پدر یا عموها یا ... از عواملی است که سبب می شود جوانان در زمان پیش آمدن اختلاف ها و ناسازگاری ها فرصت و اختیار بیشتری در دست بگیرند و زمانی هم که مشروبات الکلی مصرف می کنند مزید بر علت می شود و خشونت هایی  در فضای شادی رقم می زنند و این درست زمانی است که عروسی ها با شراب های خونین ، رنگ خونین به خود می گیرند و قتل هایی را رقم می زنند که همچنان تا ابدیت در جنون مستی تداوم می یابند.

سعید کرمی


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مراسم عقد و عروسی (۱۰۷ مطلب مشابه) ازدواج فرزندان (۱۸۰ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)