سلام 

دیباچه :
پیرو پستی که یکی از دوستان چند روز قبل منتشر کردن و همه رو به مطالعه و خواندن کتاب تشویق فرمودند بنده خواستم پیش دستی کرده و شروع به معرفی کتب مفیدی که تا حالا مطالعه کردم بکنم شاید افرادی که وقت ندارن و یا به هر دلیلی امکان مطالعه کتب غیر درسی رو ندارن به این سمت کشیده بشن .
خدمت کلیه دوستان عرض کنم که کتاب اولی که میخواستم معرفی بکنم این کتاب نبود اما به دلیل اینکه اون کتاب مورد نظرم رو به کسی قرض داده بودم و خودم هنوز اونو مطالعه کامل نکردم ترجیح دادم فعلا به معرفی یک کتاب بسیار جالب بپردازم تا همگان از خواندن اون لذت ببرن.
معرفی : 
کتاب قضیه اوپنهایمر که شخصا بنده دو جلد از این کتاب داشتم و فعلا هیچکدوم رو ندارم از سرنوشت نسخه اولی که خریدم اطلاعی در دسترس نیست اما کتاب دوم دست یک دوست خوب به امانته خخخ
نویسنده : راینار کیپهارت ... مترجم : نجف دریا بندری ... انتشارات : خوارزمی
قبل از معرفی این کتاب میخواستم توجه شما رو به این مطلب جلب کنم که داستان این کتاب رو شبکه چهارم سیما در قالب یک تله تئاتر در حدود 10 سال پیش با بازی استاد رضا بابک در نقش دکتر اوپنهایمر(پدر بمب اتم)  پخش کردند ...در واقع خود کتاب هم به صورت نمایشنامه نوشته شده است.
موضوع :
داستان این کتاب برگرفته از وقایع حقیقی مربوط به دادگاهی تفتیش عقاید رابرت اوپنهایمر است وی سرپرستی دانشمندانی رو بر عهده داشت که روی پروژه ساخت بمب اتم فعالیت می کردند.  با پایان گرفتن جنگ دوم جهانی دو ابر قدرت شوروی و امریکا تمام تلاش خودشون رو برای استیلای هر چی بیشتر بر تمام کره زمین به کار بستند و در این میان خودشان وارد نبردی مخفیانه ضد همدیگر شدند .... این نبردها هم در عرصه ایدئولوژیک و هم درعرصه های علمی و نظامی و اقتصادی پدیدار گشت 
در این زمان سناتورجوزف  مک کارتی در ایالات متحده امریکا پروژه ای رو طرح ریزی کرد و  طی دادگاه های خاصی که هدفشان تفتیش عقاید افراد بود دست به تصفیه گسترده افرادی زد که به نحوه شائبه تفکرات کمونیستی و شبه کمونیستی اونها در کلیه نهاد های مهم این کشور پراکنده شده بود این تصفیه و تفتیش در کلیه مراکز دولتی و نیمه دولتی اجرا شد و حتی طیف گسترده ای از روشنفکران ایالات متحده که در مراکز فرهنگی مثل  هالیوود فعالیت میکردند از این دادگاه های بی نصیب نماندند .... 
این کتاب روایت کننده داستان واقعی محاکمات آقای دکتر رابرت اوپنهایمر پدر بمب اتم است. وی در این دادگاه محکوم به ارتباط با افرادی با تفکرات کمونیستی و داشتن سمپاتی نسبت به تفکرات کمونیستی می شود 
این کتاب علی رغم اینکه یک روایت نمایشنامه ای از دادگاه هست اما در لابلای مکالمات بین افسران عالی و قضات در دادگاه با آقای اوپنهایمر می توان اطلاعات خوبی رو در مورد اتفاقات جنگ همچنین اندکی از تاریخ علم در بحبوحه جنگ و همچنین دیدگاه های مشمئز کننده نسبت به کاربرد نابجا و سو استفاده از علم در خدمت نظام سلطه رو به خوبی درک کرد ...من همه دوستانی رو که مایل به دانستن در مورد حقایق جنگ دوم جهانی هستند و مطالب مربوط به جنگ رو از دیدگاه علمی بررسی میکنن؛ تشویق میکنم تا با مطالعه این کتاب اطلاعات ارزشمندی رو به دست بیاورند تا بدانند که علم اگر در مسیر درست و با آگاهی نباشه میتونه چه نتایج زیانباری رو برای بشریت به ارمغان بیاره (چیزی که در نهایت دکتر اوپنهایمر به اون اذعان میکنه )
در پایان تشکر میکنم از آقای نجفی که این فرصت رو در اختیار بنده قرار دادن تا با معرفی یک کتاب مفید به زعم خودم بتونم دوستان رو در آشنایی با کتاب و ترویج کتاب و کتاب خوانی یاری کنم .
در آخر هم تشکر میکنم اگه انتقادی یا پیشنهادی رو در این مورد دارید بیان کنید و خوشحال میشم که بتونم دوستان رو در این مورد یاری کنم 
و من الله توفیق 
پسر بارونی