سلام

هر سال تابستان، یک کارتون جدید هالیوودی به روی پرده می‌آید. کارتونی جذاب و پر معنا، که قهرمان داستانش یک دختر جوان یا نوجوان است. این موضوع را من چهار سال پیش متوجه شدم. وقتی که با دخترم کارتون frozen را دیدیم، کارتونی که با ازدواج پایان نمی‌یافت !!! و سال قبل کارتون brave... و سال قبل کارتون هیولا در پاریس ...

زمانی که متوجه این موضوع شدم بیاد آوردم سال هاست که این‌گونه است، از سیندرلا گرفته تا دیو و دلبر و الی آخر... چرا ؟

اول با خودم فکر کردم شاید این یک نقشه‌ی استعمارگرایانه است !!! باور کنید به این موضوع خیلی فکر کردم...

اما بعد متوجه شدم که بزرگترین نمایش و فروش این کارتون ها در خود آمریکاست، پس ربطی به استعمار فرهنگی جهان سوم ندارد !!!

بالاخره به این نتیجه رسیدم که شاید آنها به این نتیجه رسیده‌اند که زن های قوی، نرمال و با اعتماد بنفس، تضمین یک جامعه‌ی سالم، نرمال و پیشرو است، و اگر زن ها تحقیر شوند، کار آن جامعه ساخته است.

چند ماه بعد نوشته‌ای از خانم «تهمینه میلانی» دیدم که اعتراض کرده بود به جوک هایی که راجع به شعور خانمها ، رانندگی آنها و قدرت تجزیه و تحلیلشان ساخته می‌شود و همین موضوعی را که من به آن فکر می‌کردم با تاکید عنوان کرده بود.

در کارتونهای هالیوودی، یک دختر جوان، نوجوان یا کودک، یک رسم بزرگ را تغییر می‌دهد ، یک سنت بزرگ را می‌شکند (brave ) ، مانع یک جنگ می‌شود (پوکاهانتس) ، کشورش را در یک جنگ به پیروزی می‌رساند (مولان ) و الی آخر...

کارتونی را دو سال پیش دیدم به نام home، دختری سیاهپوست و مهاجر، با نمره‌ی هندسه‌ی بیست، که کره‌ی زمین را نجات می‌دهد.

جامعه‌ای که زن ها در آن محترم و گرامی نگه داشته شوند، نجات پیدا می کند؛ نه فقط به خاطر نسلی که این دختران در آینده تربیت می‌کنند، بلکه بخاطر اثر غیر قابل انکاری که این زنان بر روی مردانشان می‌گذارند.

و جامعه‌ای که زن مجرد، ... است یا مطلقه، و زن متأهل ضعیفه است و ... در بهترین حالت، رانندگی‌اش، هوش ریاضی یا کامپیوترش کم و خنده دار است، تکلیف آینده‌اش چه خواهد شد؟ به مردها به غلط تلقین شده که هر چه زن ها بیشتر تحقیر شوند، مردها خوشبخت تر و مقتدرترند، اما این بازی اندوهبار، بازی‌ایست که هم زنان در آن بازنده‌اند و هم مردان و از همه مهمتر، جامعه و آینده‌ی آن ... و برنده؟ عقب ماندگی جامعه... زنانی‌ که پر از تحقیرند و مردانی‌ که سرشار از حقارتند...

برای ایران، فردایی را آرزو می‌کنم که در آن همه محترم و بزرگ شمرده شوند ... چه زن ... چه مرد ...

" managers "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل پسران جوان (۱۵۳۹ مطلب مشابه) مسائل دختران جوان (۲۳۵۳ مطلب مشابه) مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه) مسائل زنان (۱۸۵ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)