سلام

باز خوانی یک پرونده تاریخی

روز 28 مرداد در تقویم ایران یادآور حادثه مهمی است . چنانچه می دانیم دولت نخست وزیر محمد مصدق با حمایت بعضی از نیروهای مذهبی مانند آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی ، اقدام به ملی کردن صنعت نفت کردند (1329).

دیری نپایید که دولت بریتانیا که یکی از مهمترین منابع درآمدی خود را از دست رفته می دید ، توانست با همکاری دولت ایالات متحده ، و توسط عوامل داخلی کودتایی را طرح ریزی کند ، که نتیجه آن سقوط دولت دکتر مصدق و به قدرت رسیدن دولت نظامی تیمسار زاهدی بود.

پس از این کودتا ، مصدق بازداشت شد، و تا هنگام مرگ (1345) در احمد آباد در حصر به سر برد.  آمریکا جای بریتانیا را در ایران به مدت 25 سال بعد از آن گرفت .

این حادثه دو درس مهم را به ما یادآوری می کند:

1- هرگاه اتحاد ایجاد شود پیروزی حاصل خواهد شد ، و هرگاه تفرقه ایجاد شود ، شکست روی خواهد داد . وقتی بین رهبران جنبش ملی شدن صنعت نفت اتحاد برقرار بود ، ملی شدن صنعت نفت تبدیل به قانون شد و همچنین در 30 تیر 1331 دولت مردمی دکتر مصدق به قدرت برگشت ، ولی وقتی بین رهبران نهضت ملی شدن نفت اختلاف افتاد ، نهضت شکست خورد.

2- اگر مردم در 28 مرداد 1332 مانند سی تیر 1331 در حمایت از دولت دکتر مصدق به خیابان می ریختند ، کودتا خنثی می شد ، و رسیدن به دمکراسی را تا به امروز به تاخیر نمی افتاد . حضور مردم در بزنگاه ها می تواند تا چند نسل از بعد از خود را تحت تاثیر قرار دهد.

" ناتا نائیل "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه)