سلام

در دنیای امروز ، رسانه های جمعی نقش تعیین کننده ای در کنترل رفتار ، سلایق و ... جوامع بشری دارند . رسانه ها قادرند به صورتی آرام و نامحسوس سلیقه ها را تغییر دهند .

اخیرا سوالی در وبلاگ خانواده برتر مطرح شده با این عنوان که " مردان قدیمی بر چه اساسی با زن چاق ازدواج میکردن ؟ " . اگر کمی به عقب تر برگردیم یکی از کاربران سوالی دیگری مطرح کردند که دقیقا نقطه مقابل این سوال است . آن دوست گرامی سوال کردند که " چرا آقایون خواهان زن لاغر هستند ؟ " .

اگر بخواهیم به این دو سوال که متضاد هم هستند جواب دهیم به یک نقطه مشترک باید اشاره کنیم که آن هم " نقش رسانه ها " است .

رسانه ها قادرند یک معیار جدید ، یک سلیقه ی جدید ، یک رفتار جدید و ... را بر جوامع بشری حاکم کنند و یک معیاری که مورد قبول اکثریت یک جامعه است را از اعتبار ساقط کنند و معیاری را بر افکار عمومی حاکم کنند که خودشان می خواهند .

زمانی چاق بودن زن ، از معیارهای اصلی ازدواج محسوب میشد و این یک معیار قابل قبول برای اکثریت مردان بود . چه چیزی باعث شد که سلیقه ها به طور کلی تغییر کند و زنان لاغر اندام به قول معروف در بورس قرار بگیرند ؟

زمانی سفید بودن زن یکی از ملاک های اصلی انتخاب بود ، الان رسانه ها در حال تغییر سلیقه ی مردم هستند و کم کم برنزه بودن پوست دارد جای خود را به سفید بودن می دهد .

زمانی لب های بزرگ زنان مسخره می شد و از اصطلاح " لب شتری " استفاده می شد ! نمی دانم چه کسانی ، ولی از یک زمان مشخص تصمیم بر این شد که داشتن لب های بزرگ  مد شود . آیا الان بعضی ها به دنبال این نیستند که لب های خود را بزرگ کنند ! مگر لب های بزرگ زمانی مسخره نمی شد ؟!

زمانی پوشیده بودن زنان ارزش بود حتی در جوامع غربی ، الان چه شده که در جوامع اسلامی هم برهنگی طرفدار دارد ؟

رد پای رسانه ها در همه ی این تغییرات به وضوح به چشم می خورد و ما هم بدون اعتراض ، سلایق ، معیارها و ... خودمان را آن طور که رسانه ها می خواهند تغییر می دهیم . بهتر است بگوییم ما آن طور زندگی می کنیم که رسانه ها می خواهند .

 برای این که اسیر خواسته های مدیران رسانه ها نباشیم ، قبل از این که پای  ثابت تماشای یک شبکه تلویزیونی یا ماهواره ای شویم ، قبل از این که به یک گروه ، کانال یا صفحه مجازی بپیوندیم ، باید از اهداف مدیران آن رسانه ها آگاه شویم . باید بفهمیم که مدیران یک شبکه ، کانال یا گروه ، چه چیزهایی را می خواهند به ما القاء کنند .

اگر پوششی جدید ، رفتاری جدید و کلا هر چیز تازه ای را در رسانه های بزرگ مشاهده کردیم که اتفاقا ما از آن متنفر بودیم ، باید به این فکر کنیم که ممکن است آرام آرام به آن علاقمند شویم !!!

گاهی ما به خود مغرور می شویم و عضو صفحاتی می شویم که می دانیم با ارزش های ما مغایرت دارد ولی این طور به خود القاء می کنیم که از آن صفحه تاثیر نمی پذیریم یا عده ای می خواهند بر مدیران آن رسانه ها تاثیر مثبت بگذارند ، این در حالی است که ما مطمئن نیستیم که از مدیران آن رسانه ها باهوش تر و آگاه تر باشیم .

بنابراین بیایید این قدر ضعیف نباشیم که یک رسانه بتواند ما را از ارزش های دینی و ملی دور کند . بیایید از روحیه مطالبه گری خود را در این زمینه هم استفاده کنیم . اجازه ندهیم یک رسانه که اهداف آن مشخص نیست ، آن طور که می خواهد ما را مدیریت کند .

موفق باشید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه) مطالب محسن نجفی (۱۴۰ مطلب مشابه)