امام سجاد(علیه السلام) فرمود: « آخرین سفارشى که حضرت خضر نبی به موسى بن عمران (علیه السلام) کرد این بود که؛ حتماً هیچ‌ کس را به گناهى سرزنش مکن...».

امام صادق (علیه السلام) : هر کس مؤمنى را به گناهى سرزنش کند، نمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود.

رسول اکرم: گناه براى غیر گناهکار نیز شوم است، اگر گنهکار را سرزنش کند به آن مبتلا مى ‏شود، اگر از او غیبت کند گنهکار شود و اگر به گناه او راضى باشد، شریک وى است.


سلام

نمیدونم این احادیث رو شنیدین یا نه؟ همه این ها و البته کلی حدیث دیگه با این مضامین داریم که در مورد سرزنش گناهکار و عقوبت اونه.

چیزی که متاسفانه تو جامعه ما کم نیست و البته که نمونه هاش رو هم تو این سایت و تو قسمت نظرات بسیار دیدیم....

رفقا بخدا قضاوت کردن و به دنبال اون سرزنش کردن درست نیس... انجام یک عمل توسط ادم معلول عوامل بسیار زیادی از جمله خانواده فرد، دوستاش، ادم و موقعیت هایی که سر راهش قرار میگیره، روحیات خودش،کمبودها یا حساسیت هاش و.... میتونه باشه و سر همین اصلا نمیشه ادمی رو قضاوت کرد که عملکردش خوب بوده یا نه؟...

بنظر من برای خیلی از ادما دلیل اینکه به یه سری گنا ه ها مبتلا نشدند اینه که موقعیتش براشون نبوده! یا شاید برمیگشته به روحیه شون. 

یه مثال بزنم. مثلا شما تا حالا با هیچ نامحرمی هیچ ارتباطی نداشتید، این بسیار عالیه اما شاید از اون ور تا حالا پیش نیومده که هم خودت بشدت  گرم مزاج داشته باشی، هم یه دختری باشه که همش چراغ سبز نشون بده، پایه هم باشه، بعد مکان هم جور بشه و شما دست رد بزنی!! یا شاید یکی خیلی سر به زیر بره و بیاد چون خانواده سرشناسی داره و خیلی ها روشون زوم هستند و اینم دست از پا خطا کنه افتضاح بشه! میبینید،گناه نکرده چون شرایط جور نبوده!

یا شاید شما خیلی طرف گناهان جنسی نرفتی چون از نظر جنسی ادم معتدلی بودی و خیلی اذیت نمی شدی! اینجا گناه نکردی چون بنا بر روحیه تون خیلی کشش به این گناه نداری.

حالا یه سری ها شاید بگن" نهههه،برای ما همه شرایط فراهم بوده خودمون نخواستیم،خاک بر سر این بی دین ها که از خدا پروا ندارن!!!"

دوست من شما اگه واقعا با نفست مبارزه کردی و از روی اخلاصت پروا کردی از گناهی و بنده خوب خدا هستی، مطمئنا گناهکاری رو سرزنش نمیکنی،همونطور که شهدا و اولیا خدا هیچوقت کسی رو سرزنش نکردند.

2 تا نکته فقط بگم و عرضم تمام:

1- راهکار شیطان اینه که فقط میخواد ادمو در طول حیاتش یا مغرور کنه یا مایوس، چون در این دو صورت حتما به هلاکت میرسه، مغرور نسبت به خودش-مثلا من چه دل پاکی دارم،جدا ادم خالصی هستم،عجب نمازی میخونم- و همچنین مایوس از رحمت خدا- طوری که امید به بخشش گناهانش توسط خدا نداشته باشه .

پس حواسمون باشه که دچار غرور نشیم که فقط یکی از اثار مخربش سرزنش و نگاه از بالا به پایین با بقیه است.

2- خداوند بیزاره از شنیدن این حرف از بنده اش که بگه" فلانی چقدررر گناهکاره، خداوند قطعا نمی بخشتش" خوبه بدونید که همون لحظه خداوند فرد مقابل رو می بخشه و تمام گناهانش رو برای شما مینویسه! در این مورد احادیث هم داریم ... .

من خودم طعم سرزنش ،طعم نگاه از بالا به پایین رو چشیدم... بخدا خیلی تلخه... کمترین اتفاقی که برای طرف مقابل میفته اینه که دلش میشکنه و تو مراتب بالاتر بسته به شدت سرزنشتون میتونه قلبشو پاره پاره کنه... بماند که الکی الکی خودتون رو هم بدبخت میکنید...

امیدوارم دیگه هیچوقت نبینم که اگه گناهکاری پست گذاشت و حرفی زد کسی سرزنشش بکنه... این کار رو حداقل برای خودتون انجام بدین که گرفتار نشین .

ممنون.

"دست های خالی "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)