زمان و مکان هایی که دعا در آن به احتمال زیاد مستجاب می شود:

مسلما هر جایی و هر زمانی انسان میتونه دعا کنه و خواسته خودش رو از خداوند تقاضا کنه اما برخی مکان ها و زمان ها هستند که دعا در اونها احتمال استجابتش بیشتر میشه و برخی دعاهای مأثور زمان و مکان خاصی براشون ذکر شده که باید رعایت بشه.

·        روز عرفه

·        شب قدر

·        ماه مبارک رمضان

·        شب اول ماه رجب

·        شب نیمه شعبان

·        شب عید فطر

·        شب عید قربان (به صورت کلی اعیاد مذهبی)

·        روزهای ولادت ائمه علیهم السلام

·        شب های دهه اول ذیحجه (که نماز هم داره بین نماز مغرب و عشاء خونده میشه)

·        روز و شب جمعه

·        هنگام وزش باد، بارش باران، اذان ظهر و ریختن اولین قطره خون شهید (در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است)

·        در وتر نماز شب، بعد از فجر، بعد از ظهر و بعد از مغرب (در حدیث دیگر از حضرت)

·        بین الطلوعین

·        وقت نماز عشاء

·        سرزمین عرفات

·        مسجد الحرام و کعبه

·        مساجد

·        تحت قبة شریفه امام حسین علیه السلام به صورت خاص و دیگر معصومین علیهم السلام

·        بارگاه امام زادگان واجب التعظیم

·        رو به قبله دعا کردن

·        قبل از غروب خورشید

·        هنگام شنیدن اذان

·        در سجده نماز

·        بعد از پایان نماز (اگر بعد از پایان نماز کسی دعا نکنه اون نماز ارزشی که نداره هیچ و چه بسی باعث دوری از خداوند هم میشه...!!)

·        هنگام شنیدن قرائت قرآن

·        هنگام افطار روزه

اما در بین تمام ساعات یک شبانه روز زمانی که از همه مهمتره و زمانی که طبق روایات حاجت های بزرگ برآورده میشن و زمانی که روزی انسان ها تقسیم میشه زمانی نیست جز سحر. بسیاری از مردان بزرگ خدا به مقام و درجات بالایی که نایل شدند به خاطر شب زنده داری هایی بود که داشتند.

اگر اهل نماز صبح نیستید زیاد روی مستجاب شدن دعاهاتون سرمایه گذاری نکنید (که ان شاءالله همگی اهل نماز اول وقت و به خصوص نماز صبح هستند). پس تمام سعی و تلاش خودتون رو بکنید که حتی اگر فقط و فقط به اندازه 5 دقیقه هم که شده قبل از اذان صبح بیدار بشید.

امام باقر علیه السلام: بر شما باد به دعا در سحر! چرا که در این ساعت، درهای آسمان‌ باز می‌شود؛ و در این زمان روزی‌ها تقسیم می‌شود؛ و حاجت‌های بزرگ در این زمان برآورده می‌شود.

در روایتی از پیغمبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، در بین وصایایی که به علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند، آمده است که حضرت خطاب به علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «یا عَلِی وَ بِالأسْحَارِ فَادْعُ لاتُرَد لَک دَعْوَهٌ»؛ یعنی ای علی، هنگام سَحَر دعا کن و از خدا درخواست کن! چرا؟ چون دعایت در آن موقع رد نمی‌شود. «لاتُرَدْ لَک دَعْوَهٌ». بعد حضرت علّت را بیان فرمودند: «وَ إنَّ اللهَ تَبارَک وَ تَعَالَی یقُولُ وَ الْمُسْتَغْفِرینَ بِالْأَسْحارِ». (سوره ذاریات آیه 18)

بخشی از جلسه درس آقا مجتبی تهرانی:

در سوره حضرت یوسف(علیه‏السلام)، آنجایی که فرزندان حضرت یعقوب(علیه‏السلام) آمدند و پشیمان شدند و خواستند عذر خواهی و توبه کنند، به پدر گفتند: «یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا کُنَّا خاطِئین»؛ آن‏ها راجع به گناهشان تقاضای مغفرت کردند و حضرت به آنها پاسخ داد: «قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ». فرمود من بعداً از پروردگارم برای شما استغفار می‏کنم. یعنی همان موقع استغفار نکرد و کار را به آینده موکول کرد. حالا من بعداً سرّ این مطلب را می‏گویم. در روایتی هم داریم که «أخَّرَهُمْ إلَی السَّحَرِ»؛ یعنی او می‏خواست هنگام سَحَر برایشان استغفار کند. غرض این‏که آیات هم آن موقعیت خاصّ  سَحَر را مطرح می‏کند.

پس قدر سحر رو بدونید که اتفاقات مهم حوزه بشری و فراتر از حوزه بشر در این وقت اتفاق میفته و درهای رحمت خداوند گشوده میشه و به احتمال زیاد دعای بندگان مستجاب میشه.

اما یکی دیگه از زمان هایی که احتمال استجاب دعا زیاد هست:

فاطمه زهرا علیهاالسلام مى‏فرماید: از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله شنیدم، در روز جمعه ساعتى است که هیچ مسلمانى مراقب آن نبوده که حاجت خیرى از خداى عزوجل بخواهد مگر آنکه حاجت او را برآورده ساخته است. فاطمه علیهاالسلام مى‏گوید عرض کردم یا رسول‏اللَّه آن چه ساعتى است؟ فرمود:آن هنگامى است که نصف قرص خورشید در موقع غروب پنهان شود. پس از آن فاطمه به غلام خود فرمود:بر فراز بام درآى و چون دیدى نصف قرص خورشید در هنگام غروب پنهان شد به من خبر ده تا دعا کنم

از موارد دیگه که میشه بهش اشاره کرد خواندن آیة الکرسی قبل و بعد از دعا کردن است. این آیات بسیار مهم هستند و تاثیر فراوانی بر دعا میتونن داشته باشن.

و یک مورد دیگه اینه که دعاهاتون رو بین دو دعای صلوات قرار بدید چون صلوات که خودش یک نوع دعا هست بدون شک مستجاب میشه و وقتی اول دعا مستجاب بشه، آخرشم مستجاب بشه به احتمال زیاد خداوند الرحم الرحمین اون دعاهای میانی رو هم مستجاب خواهد کرد.

"مجید 95 "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب مجید 95 (۱۵ مطلب مشابه)