دعا مایه رشد و سعادت انسان:

دعا کردن محبوب ترین امر نزد خداوند محسوب میشه چون با دعا کردن انسان دارای ارزش و مقام و مرتبه و در نهایت سعادت دنیا و آخرت خواهد شد.

از پیامبر (ص) سوال شد: آیا با خدا آهسته مناجات کنیم یا با صدای بلند...؟؟ و در این زمان آیه زیر نازل شد:

سوره بقره آیه 186: «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند، همانا من ]به آنها[ نزدیکم و دعای دعا کننده را وقتی که مرا بخواند پاسخ می دهم، پس آنها نیز دعوت مرا اجابت کنند و به من ایمان بیاورند، باشد که راه یابند.

در این آیه خداوند به صراحت بیان می کنه که دعای دعا کننده رو اجابت میکنم اما در ادامه شرطی هم قرار داده و اونم اینکه بنده نیز باید دعوت خداوند رو اجابت کنه و به خدا ایمان بیاره. پس اگر زمانی دعاهامون مستجاب نشد به اعمالمون یه نگاهی بندازیم و ببینیم منطبق با رضای خدا هست یا منطبق با هوای نفسمون...؟؟ ببینیم مثلا وقتی وقت نماز میشه همونجور که وقتی یه پیام برامون میاد و میپریم روی گوشی سریع قند تو دلمون آب میشه که وقت صحبت و راز و نیاز با خدا شده و میریم به سمتش یا میگیم حالا وقت هست...

حضرت سید الساجدین امام زین العابدین علیه السلام در مناجات ذاکرین در مقام قدردانی از نعمت های الهی عرض میکند:

«خدایا، از بزرگترین نعمت های تو این است که اجازه دادی با تو مناجات و دعا کنیم و از راه دعا با تو سخن بگوییم» درسته که انسان با دعا به برخی از حاجات خودش میرسه اما هدف اصلی از دعا عبودیت و یاد خداست.

امام صادق علیه السلام میفرماید: «زیاد دعا کنید، زیرا دعا کلید بخشش خدا و وسیله رسیدن به هر حاجتی است. نعمت ها و مقاماتی نزد پروردگار است که جز با دعا نمی توان به آن رسید، و بدان که هر دری را بکوبی عاقبت گشوده شود.»

در عظمت و جلالت شان دعا همین بس که خداوند، بی واسطه­ی رسول به بندگانش پاسخ میده و لفظ «قُل» در پاسخ الهی حذف شده...!! (در آیه 186 سوره بقره)

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «خداوند دعای مسلمان را به شرط آنکه موجب قطع رحم و گناه نباشد به یکی از این سه روش پاسخ میدهد:یا دعایش را سریعا اجابت می کند، یا آن را به تاخیر انداخته در آخرت به او عطا می کند و یا بلایی را از او دفع می کند.

دو گونه دعا کردن:

1- دعای مطلق: به این معناست که دعا کننده به هر زبانی که دارد حدیث نفس خویش می گوید و حاجات و نیازهای خودش رو با خدای خویش درمیون میذاره.

2- دعاهای مأثور:این دعاها از زبان پاک معصومین علیهم السلام از طریق کتابهای حدیث به ما رسیده اند و برخی از آنها زمان و مکان خاص داره و برخی هم زمان و مکان خاصی براش ذکر نشده.

مسلما فضیلت و ثواب دعاهای مأثور بسی بیشتر از دعاهای غیرمأثور است چرا که این دعاها از زبان پاک معصومین علیهم السلام نقل شده اند و همونطور که پیشتر گفته شد ابتدا باید جایگاه حقیقی خودمون و خداوند یکتا رو به خوبی درک کنیم که وجود مقدس معصومین هم به نقائص بشری اشراف کامل دارند و هم حقیقت جایگاه خدا رو به خوبی میشناسند پس الفاظی که در دعا به کار می برند بهترین الفاظ و درخواست هایی که مطرح میکنند بهترین درخواست هاست.

"مجید 95 "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب مجید 95 (۱۵ مطلب مشابه)