اهمیت و نقش دعا در زندگی انسان

دعا کردن تجلی ناب عبودیت و بندگی بنده در مقابل معبود خود است. وقتی مومن دست به دعا برمیداره به خداوند نشان میده که من همونطور که خودت گفتی «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» (فاطر 15) دارم اقرار میکنم که من از خودم هیچی ندارم و تمام چشم امیدم به رحمت و کرم توئه چون هر لحظه نفس کشیدنم، زندگی کردنم، سلامتم، خانوادم، همسرم، فرزندم و بالاتر از همه بودنم که از نیستی منو آفریدی همه و همه از توست و هر لحظه اراده کنی میتونی همه رو ازم بگیری.

برای درک عظمت خداوند و برای بندگی او درک و تدبر در این آیه می تونه خیلی راهگشا باشه. چون ما میخوایم چیزی رو از دیگری درخواست کنیم باید جایگاه خودمون و جایگاه اون شخص رو بشناسیم تا مبادا نوع درخواست ما بی ادبانه یا گستاخانه یا طلبکارانه نباشه. ما توی زندگی های خودمون هم وقتی درخواستی از یک زیردست داریم با زمانی که درخواستی از مافوقمون داریم کاملا با همدیگه تفاوت دارند پس درک این مسأله بسیار مهم و حائز اهمیت است.

برای اینکه متوجه بشیم که خیلیامون چقدر در نحوه دعا کردن و بیان کلمات و جمله بندی اشتباه میکردیم کافیه سری به دعاهای معصومین علیهم السلام بزنین. مثلا ببینید در دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد علیه السلام چجوری با خدای خودش راز و نیاز میکنه. و یا یه نمونه خوب دیگه مناجات حضرت علی علیه السلام در مسجد کوفه هست.

دلیل تفاوت عظیم دعا کردن این حضرات با دعا کردن ما اینه که معصومین علیهم السلام میدونستند دارند با چه کسی صحبت میکنند و به عبارتی دیگه جایگاه حقیقی خودشون و خدای خودشون رو شناخته بودند ولی ما چون نمیدونیم در مقابل چه کسی قرار میگیریم و پی به عظمت اون وجود بی همتا نبردیم دعا کردنامون هم میشه این چیزی که الان هست...!!

پس وقتی ما جایگاه خودمون و جایگاه معبود خودمون رو بشناسیم اون موقع میتونیم حاجاتمون رو بیان کنیم و امید داشته باشیم که برآورده به خیر بشن چون از ویژگی های معبود برطرف کردن نیازهای بندگانش هست.

توصیه قرآن به دعا کردن:

میدونستید در قرآن کسانی که اهل دعا کردن نیستند جهنمی در نظر گرفته شدند...؟؟!!

حضرت حق در سوره غافر آیه 50 فرموده است: «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ» بله  کسی که اهل عبادت و دعا کردن نباشد دچار تکبر شده و به این مستکبران وعده آتش جهنم داده شده است چرا که انسان تماما نیاز هست و هر چه دارد از خداوند است و وقتی این حقیقت رو نادیده میگیره و خودش و عوامل دیگه رو موثر در امور میبینه پس وعده آتش جهنم در موردش حتما محقق خواهد شد.

خداوند فرموده که مرا دعا کنید و حاجات خودتون رو از من بخواید و اگر دست به دعا بردارید من استجابت میکنم و دعا کردن از برترین عبادت ها معرفی شده است. یکی از کسانی که در قرآن بسیار اهل دعا معرفی شده حضرت ابراهیم علیه السلام است. به صورت کلی مردان خدا بسیار اهل دعا و راز و نیاز با خدا بودند و در این زمینه ائمه معصومین علیهم السلام شاخص و سرآمد هستند.


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)