به نام خدا

سلام به همگی

چند روزه تصمیم گرفتم تا اطلاعات و تجربه های خودمو درباره حفظ قرآن در اختیار کاربران عزیز سایت قرار بدم تمامی پرسش ها و پاسخ های ( کسی هست که بخواد در حفظ قرآن  باهام  همراه باشه ؟)  را هم خوندم و بیشتر ترغیب شدم ... خلاصه دوستدارم منم یه ثوابی ببرم :)

در ابتدا  شما باید یک قرآن استاندارد بگیرین  چون شما میخواید چند جز یا انشاء الله کل قرآن رو حفظ کنید .

ویژگی های قرآن استاندارد:

قرآن با خط عثمان طه

بدون ترجمه باشه ( این مهمه )

 قرآنی که صفحاتی ساده داشته باشه و بدون حاشیه  ( چون موقع حفظ حواس آدم پرت میشه )

هر صفحه شامل 15 خط یا سطر باشه

ابتدای صفحه شروع آیه باشه و انتهای صفحه هم پایان آیه

رنگ صفحه خوبه روشن باشه مثلا سبز روشن یا زرد روشن تا چشم خسته نشه

تجربه خودم :

من ساکن تهرانم خیلی دنبال قران بدون ترجمه گشتم ولی پیدا نمیکردم تا اینکه تو اینترنت با یه سرچ آدرس انتشارات اسوه رو پیدا کردم و قرآن مورد نظرم رو گرفتم ...

یه نکته :

موقع خرید علاوه بر نکات بالا قرآنی را بخرید که خیلی بزرگ یا خیلی کوچیک نباشه    :)

حالا قرآن استاندارد خریدم چه طوری حفظ کنم ؟

خوبه برای حفظ برنامه دقیقی داشته باشیم و این برنامه رو باتوجه به توانمندی های خودمون تنظیم کنیم سعی کنیم برنامه حفظیمونو تحویل استاد بدیم اینجوری خودمونو موظف میدونیم تا به برناممون عمل کنیم

اگه میتونید برید کلاس های حفظ قرآن اگر هم نمیتونید عیبی نداره میتونید وارد سایت www.quranhefz.ir  بشید تا به صورت مجازی و کاملا رایگان از خدماتش استفاده کنید اساتید بزرگوار و دلسوزی در این سایت خدمت میکنند و دلسوزانه پیگیر حفظ قران شما هستند ( اینو از دست ندین )

حالا این سایت چه طوریاست ؟

وقتی وارد سایت میشید یکسری فرم های عضویت پر میکنید و بعد هم شماره تماس و اطلاعات دیگر را وارد میکنید چند روز یا چند ماه بعد با شما تماس میگیرند و بعد شما میشین  قرآن آموز سایت .

به شما میگین که میخواید چقدر حفظ کنید و بعد روزی که استاد با شما تماس میگره رو مشخص میکنند .

تجربه خودم :

من متاسفانه اصلا با قران  آشنایی نداشتم خدایی شد و این سایت رو پیدا کردم و بعد هم ثبت نام و بعد هم تماس و... با من هفته ای یک بار تماس میگرفتند و حفظیاتم را میپرسیدند . اعرابامو میگرفتند و از محفوظاتم هم پرسش میکردند و نمره میذاشتن استاد خودم فوق العاده مهربان و دلسوزم بود ( در راه حفظ قرآن شیطان خیلی اراده آدمو ضعیف میکنه کاملا مراقب باشید اگر موقع حفظ خسته شدین ارادتون سست شد اگه گفتین آخه چه فایده داره من قرآن رو حفظ کنم و یا دیگران شما را دلسرد کردن بدونید فریب شیطانه ... با توکل به خدا و صبر ، لذت حفظ قرآن رو حتما میبینید من خودم به شخصه اینو تجربه کردم و موقع حفظ ناامید شدم ولی استادم با صبر و حوصله زیاد و اخلاق خوبش منو تشویق میکرد خلاصه من که راضی بودم امتحانش مجانیه :)

این از استاد و همراه ... برای حفظ یکساله روزی 2 صفحه باید حفظ کرد و هر روز هم باید محفوظاتمونو مرور کنیم 

یه نکته :

موقع حفظ حتما حتما شماره آیه را هم حفظ کنید چون بعد از حفظ قرآن خیلی خیلی سخته که بخواید شماره آیه حفظ کنید

چه طوری شماره آیه حفظ کنم ؟

میتونید با هر آیه ای که حفظ میکنید شماره اون رو هم مدام تکرار کنید من این طوری شماره ها رو حفظ میکنم

یا  در یک صفحه با توجه به اینکه ارتباط آیات رو بلدید فقط آیات زوج یا فقط آیات فرد را حفظ کنید اینم روش خوبیه

پایین هر صفحه تو قرآن تون  بنویسید که از آیه چند تا چند هست مثلا پایین صفحه 148 قران کنار شماره صفحه بنویسید 147 الی 151 و بعد میتونید روزانه فقط چند دقیقه وقت بذارید و مرور کنید که مثلا فلان صفحه از آیه چند تا چنده ... این روش باعث میشه حفظیات شما تو ذهنتون منظم تر بشن و راحتر بتونید موقع پرسش جواب بدین

برای حفظ هم آیات را به چند قسمت تقسیم کنید و بعد از حفظ قسمت اول سراغ قسمت دوم آیه میریم و بعد از حفظ قسمت دوم از ابتدای آیه حفظ میخونیم و همینجور تا آخر ادامه میدهیم

قرآن با ترجمه و شرح واژگان از ابولفضل بهرام پور هم روند حفظ را سریع تر میکنه . قبل از حفظ حتما صفحه ای که میخواید حفظ کنید را 3 بار استماع کنید ( قرائت استاد منشاوی برای حفظ قران مناسب هست) و بعد هم با قرآن بهرام پور معنی آیات را درک کنید و بعد سراغ حفظ قران برید

وقتی یک صفحه را حفظ کردید حتما چند بار برای خودتون از حفظ بخونید یا با گوشی صدای خودتونو ضبط کنید و بعد گوش بدین و جاهایی که اعراب میزدین را درست کنید

حتما حتما صفحه حفظی تون رو به یک نفر تحویل بدین این خیلی مهمه یا اگر شد با یک نفر مباحثه آیه به آیه داشته باشد از این نگذرید این مهمه :)

مکان ثابتی برای حفظ داشته باشید و موقع حفظ رو تون به دیوار باشه  تا کمتر محیط اطراف تمرکز شما را بهم بزنه

نرم افزار های مفید برای حفظ قرآن  :

نرم افزار حبل المتین ( از بازار میتونید دانلود کنید )

نرم افزار آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن از بازار دانلود کنید کمک میکنه قرآن را بدون  غلط و فصیح بخونید

نرم افزار آزمون حفظ قرآن از بازار دانلود کنید برای اینکه خودتونو محک بزنید

بازم اگه سوالی دارید در خدمت هستم  التماس دعا

یا علی

نرگس بانو :)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)