سلام

Genital  warts  .B (زگیل تناسلی )

 از سال 1842 میلادی یک جراح ایتالیایی با نام Domenico Antonio تحقیقات خود را بر روی زگیل تناسلی توسط  اغاز  کرد ، در سال  1958میلادی و در اثنای جنگ جهانی دوم جراحی به نام    Burkitt Denis  برای گذراندن طرح به مرکز افریقا منتقل شد ،بعد از مدتی متوجه نوعی سرطان رایج در میان بچه های خردسال گردید و نتایج بررسی های خود را به دانشگاه مربوطه گزارش کرد ....

 در سال  1964میلادی  ژورنال پزشکی لانست، نتایج تحقیقات سه دانشمند بزرگ به نام Anthony Epstein  و Yvonne Barr  و Burt Achong را باعنوان "کشف اولین ویروس عامل سرطان "را منتشر کرد و بعدها نام دو دانشمند ! به افتخار کشف انها بر روی این بیماری ( EBV) گذاشته شد :

 EBV = Epstein  Barr  virus  

Harold zur Hausen ویروس شناس المانی نیز در موسسه ای که بر روی این بیماری تحقیقات گسترده ای انجام میگردید مشغول پژوهش بود ،او علاوه بر مطالعه ی شرح حال های مردان و زنان مبتلا به ژنیتال وارتس متوجه  تحقیقات ریچارد شاپ امریکایی در سال 1930 مبنی بر اینکه  بعضی سابتایپ های ویروس HPVباعث ایجاد وارت یا زگیل های تناسلی و برخی دیگر باعث ایجاد سرطان در خرگوش ها میشوند ،گردید ،او در ادامه ی تحقیقاتش تصمیم گرفت سابتایپ  HPV-6 را کشف کند ،اما در اخر به صورت اتفاقی  از میان 24 سَمپل سرویکال کنسر (سرطان دهانه ی رحم) 3 نمونه حاوی 11Hpv را کشف و در سال نتایج 1983تحقیقات خود را ثبت کرد ،در ادامه ی تحقیقاتش متوجه دو سابتایپ hpv-16 /hpv-18که هر دو از عوامل مهم در ایجاد سرویکال کنسر (سرطان دهانه رحم) میباشند شد و در سال 2008 جایزه ی نوبل را کسب کرد .

 

سه دهه ی قبل سوزاک به عنوان بیماری شایع در سرارسر دنیا مطرح میشد ،یک دهه قبل بیمارهای ناشی از عفونت کلامدیایی و اکنون ژنیتال وارتس (زگیل تناسلی ) که در کتب رفرنس ان را کوندیلوماتا آکومیناتا (CA) مینامند ،به عنوان بیماری های شایع امیزشی مطرح میباشد.

در حال حاضر 160گونه ی شناخته شده از Hpv وجود دارد ،که 40 نوع ان باعث ایجاد ژنیتال وارتس و باقی ژنوتیپ ها عامل ایجاد سرطان میباشند .

 

طریقه ی الودگی با ویروس Hpv :

1. به هر طریقی که تماسی مستقیم بین پوست –پوست   پوست –ترشحات  ترشحات –ترشحات  فرد سالم و بیمار صورت گیرد ،فرد سالم تا احتمال 65% امکان ابتلا به  ویروس را خواهد داشت ،که ممکن است :

فرد در اثر داشتن روابط خارج از چارچوب خانواده به ویروس مبتلا شده شده باشد که در 90%موارد همین عامل تشخیص پزشک میباشد ،در واقع ذکر میشود اگر خود بیمار،سابقه ی رابطه ی نادرست نداشته باشد ،علت انتقال بیماری همسر وی میباشد و به دلیل شیوع این بیماری از ان به عنوان عامل نوین طلاق یاد میکنند.

عدم رعایت نکات بهداشتی در سرویس های بهداشتی

عدم استفاده از کاور یکبار مصرف هنگام استفاده از توالت فرنگی عمومی

الوده شدن ناخواسته ی زخم یا خراش پوستی سر باز با محل الوده و ورود ان به خون

استفاده مشترک  از وسایل شیو و افترشیو

نپوشیدن دمپایی در استخرها

*** امروزه اپلاسیون جایگاه ویژه ای در بین خانم ها برای از بین بردن دائمی موهای بدن به ویژه قسمت ژنیتال ،داشته ،اما باید دانست که هیچ روشی به صورت کامل و دائمی باعث از بین رفتن ریشه های مو نخواهد رفت ،استفاده از لیزر نیز تنها 50% ریشه های مو از بین خواهد برد و فرد مجبور است برای جلوگیری از رشد مجدد به صورت مکرر اپلاسیون انجام دهند اما متاسفانه عدم اطلاع کافی فرد انجام دهنده ی اپلاسیون برای مشتریان از چگونگی امکان  انتقال بیماری های امیزشی از از طریق اپیلاسیون  ،روش استریل کردن وسایل ،نوع محلول مورد استفاده ، و ... نقش مهمی در انتقال اپیدمیک و مسری این بیماری خواهد داشت .

به عنوان مثال ؛اگر دست فرد انجام دهنده ی اپلاسیون در حین کار بلافاصله با رطوبت چشم و یا اطراف لب تماس پیدا کند ،با احتمال 70% الوده خواهد شد .

اگر در حین انجام کار دست فرد انجام دهنده به اندازه ی یک میکرون با با خون فرد مشتری مبتلا به ویروس تماس پیدا کرده باشد و برای انجام اپیلاسیون بعدی ، شست وشوی درست و صحیح دست ها انجام نشود این ویروس میتواند از طریق منافذ ریشه های مو کنده شده ومحل  فولیکول های موی تازه برداشته شده  به راحتی به  بدن فرد سالم بعدی منتقل شود و بعد ها با بروز وارت های جدید ،همسر مسئول بروز ان خواهد بود !!

پس اگاهی بیشتر  و توجه بیشتر به نکات بهداشتی (از قبیل شست و شوی صحیح و دست ها قبل از انجام اپلاسیون ،تعویض ملحفه ی روی تخت ،استفاده فرد انجام دهنده از   دست کش های یکبار مصرف )باعث جلوگیری از خطرات احتمالی میباشد.

 

محل بروز بیماری :

سطح داخل واژینال

پرینه

قسمت ابتدایی پنیس

سطح اسکروتوم

گلنس (قسمت ابتدایی پنیس)

درون مجاری ادرار

محیط داخل و یا اطراف انال

 

دوران کمون و بروز بیماری :

دوره ی نهفتگی این بیماری از 3 هفته تا 8 ماه میباشد ،البته ممکن است این ویروس در سلول های های اپیتلیال، مدت طولانی تری غیرفعال بماند که منجر به عفونت های نهفته و خاموش بعضا تا اخر عمر فرد بدون بروز علایم خواهد گردید.

به طور میانگین ۲ تا ۳ ماه پس از نخستین تماس علایم ماکروسکوپی به صورت :

نمای تیپیک: هسته ای کشمشی بزرگِ  تخت ،گنبدی شکل، گل کلم مانند ،پایه دار ،بی پایه

رنگ هاله ی اطراف هسته (pre nuclear  ) : سفید، صورتی، بنفش، قرمز یا قهوه ای

اندازه :در early stage (مراحل ابتدایی بیماری) ضایعات یا برامدگی هایی 1-2 میلی متری میباشند که در ادامه  بر حسب شدت عفونت تا یک سانتی متر نیز افزایش میباند .

علایم سیستمیک : موضع فاقد درد ،خارش ،سوزش میباشد.

خارج شدن قطره ی خون از مجاری ادرار .

داشتن خونریزی بعد از انجام رابطه ی جنسی

معمولا میزان فروکش کردن شدت عفونت ایجاد شده با وجود لنفوسیت CD4+ در لایه های میانی و بیرونی پوست و نقش مهمی که در تعیین روند بیماری و عفونت ویروسی ایفا میکنند ،ارتباط تنگاتنگ و مهمی دارد .

 

تست های ازمایشگاهی جهت تشخیص ویروس :

تست اسید استیک (استووایت) : برای قابل رویت ساختن زگیلها می توان  پد آغشته به اسید استیک 5-3 درصد در ناحیه مشکوک قرار داده میشود ، ضایعات به رنگ سفید درآمده و قابل رویت می شوند، البته باید توجه داشت این تست نباید بر بر روی بیمار خانم ها انجام شود.

 جواب این تست میتواند مثبت کاذب نیز شود ، یعنی ممکن است با سایر ضایعات پوستی که زگیل نیستند نیز مثبت شود .

(Hybrid capture HPV DNA Test 2 (hc2: تست استاندارد HPV می باشد و این تست از انواع کم خطر HPV انواع زیر را می تواند تشخیص دهد: 6-11-42-43-44 و از انواع پر خطر  HPV انواع زیر با این تست قابل تشخیص هستند: 16-18-33-35-39-45-51-52-56-58-59-68.

Polymerase chain reaction: این تست به اختصار PCR نامیده می شود و یکی از بهترین تستها برای تشخیص HPV و نوع آن می باشد. بسته به روش و کیتی که از آن استفاده می شود، می تواند انواع پرخطر و کم خطر HPV را تشخیص دهد. اما شرط صحت نتیجه ی ازمایش:

حداکثر تعداد 100نوع ویروس رو چک شود.

درباره ی 40 نوع اول  مثبت بودن نوع یا انواع ویروس را مشخص کند .

درباره ی 60نوع باقی مانده دیگر نمیتوان تک تک  اظهار نظر قطعی داشت و ازمایشگاه فقط میتواندبه طور کلی + /- بودن بیمار را نسبت به سایر ویروس ها تشخیص دهد.

اگر فردی در نواحی مختلف بدن دارای ضایعه است، مثلا دارای ضایعه در ناحیه وُلو (ناحیه ی خارجی ژنیتال) ، اطراف انال(مقعد) و داخل دهان می باشد، باید از هر سه منطقه نمونه جداگانه اخذ کرد.

در خانمهایی که مبتلا به انواع خطرناک این ویروس هستند، باید ازمایش Integration انجام شود. در خانمی که دارای نوع پر خطر این ویروس بوده و نیز تست انتگراسیون وی مثبت است، خطر ابتلا به سرطان خیلی زیاد است و باید تحت درمان قرار گیرد.

متاسفانه برخی از ازمایشگاه ها به منظور پایین اوردن هزینه ی بالای ازمایش ،فقط تعداد 5 الی 6 نوع  ویروس رو چک میکنن و در اخر جواب قطعی نیز نمیدهند ! برخی هم در زمینه ی ازمایش هم درمان با محلول فعالیت میکنند و فقط باعث الودگی بیشتر میشوند !!بعضی از ازمایشگاه ها  به دلیل مراجعات بالا در ابتدای صبح شماره ی  300تحویل داده میشود ،پس در پایان نباید انتظار دقت بالا در نتیجه ی حاصل شده داشت .

هدف از بازگوکردن این مطالب اگاهی بیشتر فرد مبتلا برای انتخاب ازمایشگاه مناسب برای  بررسی این نوع ویروس و اطمینان از سلامت پارتنر جنسی میباشد،چرا که سهل انگاری در تشخیص باعث مشکلات عدیده خواهد شد.

نکته ی مهمی که در این زمینه وجود دارد این هست که عدم وجود ضایعات زگیل مانند، بر روی ناحیه ی تناسلی و مهم تر انکه انجام ازمایش در زمان نامناسب که میتواند منفی کاذب باشد و بیمار ظاهرا با خیالی اسوده به زندگی ادامه میدهد ؛ دلیل محکم برای عدم ابتلای شما به بیماری ویروسی نمیباشد ،علت این عدم اگاهی حتی با وجود انجام ازمایش به سه دلیل میباشد :

  تعداد ویروس تکثیر شده در خون  با میزان حساسیت ازمایش مطابقت نداشته باشد ،پس تا به مقدار معینی نرسد حتی با وجود ویروس در خون و امکان انتقال به سایرین تست مثبت نمیشود .

اگر نمونه برداری درست انجام نشود .

مراحل انجام ازمایش صحیح اجرا نشود .

 بعد از مشخص شدن نوع Hpv خط درمانی به منظور درمان وارتس یا درمان کنسر اتخاذ میشود .


ادامه دارد...

"Es.aida"


مرتبط با بیماری های آمیزش جنسی:

لذت آنی به بهای چه قیمتی؟

زگیل تناسلی خاص کسانی است که ارتباط نامشروع دارند؟

چطوری خواستگار رو قانع کنیم که آزمایش ایدز بده؟

پاسخ به سوالاتی کوتاه در مورد انتقال ایدز و ...

در مورد بیماری های آمیزشی (Venereal Disease)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)