ورک شاپ شناسی

خوش باش ها، اعتقاد دارند که باید خوش بین بود و برای داشتن یک زندگی خوب از همه امکانات استفاده کرد. بنابراین آنان به دنبال گزینه های لذت بخش هستند و خوش بین و ماجراجو هستند و از رنج و زحمت دوری می کنند،همچنین ممکن است آنان غیر متعهد و در خدمت خودشان باشند.

شعارشان این است:

"من شاد هستم و آماده تجربه کردن چیزهای جدید"

هفت ها برونگراترین تیپ شخصیتی هستند، آنان خوش بین، با استعداد، و با انگیزه، صبور، جسور و عمل گرا هستند اما ممکن است استعدادهای آنان هرز رود چون ممکن است فکر آنان بیش از حد پراکنده شده و نامنظم شوند. این افراد مرتب به دنبال تجربه های جدید و جالب هستند، اما با این وجود ممکن است با ادامه دادن، پریشان و خسته شوند. آنان معمولا با مسائلی چون بی صبری و عجله کردن، مشکل دارند. این افراد در بهترین حالت بر استعدادها و اهداف ارزشمند خود تمرکز می کنند، قدر دان، شاد و راضی هستند،

به هفت ها " علاقه مند " نیز می گویند ،آنان به هر چیزی که توجه شان را جلب می کند، علاقه پیدا می کنند، با زندگی با کنجکاوی، خوش بینی و حالتی ماجراجویانه برخورد می کنند. آنان جسور   هستند و شاد و سرحال به دنبال آنچه می خواهند می روند.

هفت ها با اینکه یکی از تیپ های فکرمحور هستند اما چیزی که در فکر دارند را بلافاصله بیان نمی کنند چون آنان به شدت فعال هستند و در هر لحظه درگیر چند پروژه متفاوت.

طرز فکر آنان مقدماتی است به گونه ای که رویدادها را می بینند و به سرعت ایده پردازی می کنند، طرفدار فعالیت هایی هستند که ذهنشان را تحریک می کند ،در نتیجه چیزهای بیشتری برای فکر کردن و کارهای بیشتری برای انجام دادن، خواهند داشت.

 لزوما فکور و درسخوان نیستند ولی معمولا باهوشند و ممکن است خیلی کتاب خوان و پرحرف باشند. ذهن آنان به سرعت ایده پردازی میکند ،طرفدار فعالیت هایی هستند که ذهنشان را تحریک می کند که در نتیجه موارد بیشتری برای فکر کردن و کارهای بیشتری برای انجام دادن، خواهند داشت .

هفت ها لزوما فکور و درس خوان نیستند ولی معمو ل باهوشند وایده پردازی آنان باعث شده که برای جلسات چالش فکری گزینه ی مناسبی باشند.  

  کنجکاوی و توانایی یادگیری سریع برای هفت ها مشکل ساز هم می شود ،با توجه به اینکه آنان مهارت های گوناگونی را به سادگی فرا می گیرند، به سختی می توانند در مورد کاری که باید برای خود انجام دهند، تصمیم بگیرند و ارزش مهارت هایی که برای به دست آوردنشان سختی کشیده اند را نمی دانند.

وقتی هفت ها زندگی متعادلی داشته باشند، تطبیق پذیری، کنجکاوی و توانایی یادگیری سریع آنان باعث می شود دستاوردهای فوق، العاده ای داشته باشند.

ریشه مشکلات آنان مانند دیگر تیپ های فکرمحور، در تماس نبودن با راهنمای درونی خود است. این موضوع درست مانند پنج ها و شش ها، باعث ایجاد نگرانی و اضطراب در هفت ها می شود. آنان فکر معمولا در گرفتن تصمیمات مهم برای خود و دیگران و همچنین انتخاب فعالیت درست متناسب با احوالات خویش  دچار مشکل میشوند.

 هفت ها از دو طریق با این نگرانی برخورد می کنند؛ در روش اول آنان تلاش می کنند ذهن خود را همیشه مشغول نگه دارند،تا زمانی که بتوانند ذهن خود را مشغول نگه دارند، به خصوص با پروژه ها و ایده های مثبت درباره ی آینده، تا حدی می توانند نگرانی و احساسات منفی را از ضمیر خودآگاه خود خارج کنند ،به همین ترتیب از آنجا که فکر آنان با انجام فعالیت تحریک می شود، آنان مجبورند همه جا باشند و از یک تجربه به تجربه دیگری بروند و به دنبال انگیزه های جدید باشند.  

در روش دوم آنان از ،سعی و خطا استفاده می کنند ؛ هر چیزی را آزمایش می کنند تا مطمئن شوند که بهترین گزینه را می دانند. هفت ها در اعماق، وجود خود احساس می کنند که نمی توانند آن چیزی که واقعا در زندگی می خواهند را پیدا کنند. بنابراین آنان هر چیزی را امتحان می کنند و در نهایت از شاخه ای به شاخه دیگر رفتن را جایگزین آنچه واقعا می خواهند، می کنند.

معمولا میگویند:

"اگر واقعا نمیتونم چیزی که راضیم میکنه رو داشته باشم، حداقل میتونم شاد باشم. میتونم تجربه های متفاوتی داشته باشم. این طوری از اینکه به آرزوم نرسیدم ناراحت نیستم "

 این مشکل آنان را حتی در جزیی ترین مسائلشان می توان دید. مثلا نمی توانند از بین بستنی وانیلی، شکلاتی و میوه ای یکی را انتخاب کنند، یک هفت ممکن است هر سه را بخواهد فقط برای اینکه مطمئن شود که انتخاب درست را از دست نداده استدر کل خواسته قلبی آنان در اعماق، ضمیر ناخودآگاهشان پنهان شده و هرگز نمی فهمند که آن خواسته دقیقا چیست.

از این گذشته وقتی هفت ها به دنبال آنچه به نظر می رسد به آنان آزادی و رضایت می دهد،میروند ممکن است انتخاب های بدتری انجام دهند ،به این دلیل که به خاطر سرعت پردازش فیلترهای ذهنی آنان، هر چیزی به شکلی غیر مستقیم تجربه خواهد شد. در نتیجه هفت ها با کمتر شدن منابع فیزیکی، عاطفی و مالی خود نگران، ناامید و عصبانی خواهند شد و در نهایت ممکن است سلامتی، روابط و پول خود را در جستجوی شادی از دست بدهند.

از طرف دیگر آن روی مثبت قضیه اینست که هفت ها افراد خیلی خوش بینی هستند. آنان انرژی فراوانی دارند وبا لحظه هات زندگی خود،زندگی می کنند. آنان ذاتا شاد و خوش خلق هستند. خواسته اصلی آنان اینست که خوشحال و راضی باشند و وقتی روحیه متعادلی داشته باشند با اشتیاقی که به زندگی دارند و لذتی که از زندگی می برند، اطرافیان خود را تحت تأثیر قرار می دهند. آنان ما را به یاد لذت حقیقی زندگی می اندازند.

تیپ هفت از کودکیش خاطرات خوشی دارد و معمولا مورد منفی  را از این دوران به خاطر نمی آورد. توجه او معطوف به خاطرات خوش است و حتی اگر از خانه فرار کرده باشد دلیل آن را کوچک جلوه داده و بر هیجانات فرار از خانه تأکید دارد ،این حالت برخلاف تیپ شش است که فقط خاطرات منفی را به یاد می آورد.

تیپ هفت در هنگام یادآوری خاطرات دوران کودکیش متوجه می شود که مادرش را بیشتر از پدرش دوست داشته و طغیان پارانوئیدوار او در برابر قدرت مردانه حالت ضدیت خفیف با صاحبان قدرت را به خود می گیرد.  این تیپ میخواهد قدرت را متوازن کند لذا موقعیت هایی را ترجیح می دهد که کسی  بالاتر یا پایین تر از او نباشد. او در ابتدا تصور می کند که از صاحبان قدرت برترست و آنان نیز در مقابل رفتار دوستانه او واکنش مثبت نشان می دهند ولی حقیقت اینست که تیپ هفت یک تیپ ترس بنیاد است که برای خلع سلاح  صاحبان قدرت تماس های دلپذیر برقرار می کند.

 

هفت ها در کودکی:

 ماجراجو و اهل کار هستند.

  هیجانات را بزرگ نمایی می کنند.

  بودن در کنار دیگر بچه ها را به تنهایی ترجیح می دهند.

  در مورد رابطه خود با بزرگترها دقیق هستند.

  در مورد آزادی که پس از بزرگ شدن خواهند داشت، خیال پردازی می کنند.

 

هفت ها به عنوان پدر و مادر:

  معمو ل بخشنده و علاقمند هستند.

  فرزندان خود را در معرض ماجراجویی های زیادی قرار می دهند.

  ممکن است بیش از حد درگیر کارهای خود شوند و کمتر به فرزندانشان توجه کنند.

 

تیپ ۷ از نظر جسمی:

هفت ها به عنوان یک تیپ ذهنی، تمایل دارند انرژی و توجه خود را اول به ذهن و سپس به دنیای بیرون منتقل کنند. از لحاظ فیزیکی شل و انعطاف پذیرند و بدنشان تنش عضلانی را راحت تر قبول می کند ،هفت ها در برابر احساس ناراحتی و درد به ذهنشان عقب نشینی می کنند، چالش آنان این است که با بدن خود در تماس باقی بمانند.

 

تیپ ۷ از نظر معنوی:

سفر معنوی هفت ها ،زندگی کردن در لحظه حال است (ترس، درد، ناراحتی، خستگی و محدودیت در کنار لذت،خوشی، هیجان و انتخاب های زیاد). وظیفه آنان ساده کردن زندگی خود، به تأخیر انداختن لذت، همدلی بیشتر با دیگران و ثابت نگه داشتن توجه خود به زمان و مکان حال است.

 

تیپ ۷ از نظر روانی:

هفت ها به عنوان یک تیپ فعال و روشن فکر، معمو ل خوش بین و مثبت بوده و به فعالیت ها و موضوعات زیادی علاقه دارند. آنان از محدودیت دوری کرده و در سفر، ماجراجویی و اشتغالات فکری اولویت را به لذت بردن می دهند.

ممکن است در زمان هایی که واقعیت با تصور آرمانی آنان تفاوت دارد منتقد، ناامید و بی حوصله شوند. برای هفت ها تمرکز عمیق و ماندن در یک کار و رابطه، سخت است.

کم کردن سرعت زندگی در لحظه حال و یاد گرفتن تحمل رنج خود و دیگران، زندگی آنان را متعادل تر می کند.

 

مکانیزم دفاعی:

هفت ها از دلیل تراشی برای فرار از عذاب وجدان و داشتن تصوری خوب از خود، استفاده می کنند. آنان تمایل دارند دنیا را از پشت عینکی سرخ رنگ ببینند و هر چیزی را به شکلی مثبت توجیه کنند. فکر کردن به گزینه ها و امکانات جدید باعث می شود هفت ها زندگی در لحظه حال و محدودیت هایش را رها کنند و در آینده ای ظاهرا بدون محدودیت زندگی کنند.

 

حالت سالم تیپ ۷:

عمق تجربیات خود را حس می کنند و این باعث می شود از آنچه دارند راضی و سپاسگذار باشند و کوچکترین اعجاز زندگی آنان را به وجد می آورد.

خیلی مشتاق، و علاقمند تجربیات زندگی هستند و نسبت به آنها هیجان زده می شوند. برونگراتربن تیپ هستند: بلافاصله به هر محرکی پاسخ می دهند ،از هر چیزی انرژی می گیرند. سرزنده، با نشاط، مشتاق،خودجوش و شادمان هستند.

 به سادگی به موفقیت دست پیدا می کنند. کارهای زیادی را به خوبی انجام می دهند. استعدادهای زیادی دارند. اهل کار هستند و انرژی زیادی دارند. علایق زیادی دارند و در همه آنها خود را پرورش می دهند.

در حالت سالم رفتار هفت ها با " نیاز به شاد بودن " کنترل می شود ،به عبارتی نیاز به شاد بودن باعث می شود هفت ها به جستجوی تجربیات گوناگون بپردازند و از آنچه به دست می آورند لذت ببرند و شادتر شوند، به این ترتیب نیازشان به شاد بودن برطرف خواهد شد.

 

حالت متوسط تیپ ۷:

 با افزایش بی قراری، گزینه های متعددی برای انتخاب می خواهند. لذا ماجراجوتر شده و به دنبال تجربیات جدید می گردند و تمرکزشان را از دست می دهند. در مورد همه چیز صاحب نظر می شوند. پول و اخبار آخرین روندها برای آنان مهم می شود.

 نمی توانند آنچه که واقعا می خواهند را تشخیص دهند لذا هر کاری را انجام می دهند و نمی توانند به خود "نه " بگویند ،نمی توانند خود را کنترل کنند و هر کاری که به ذهنشان برسد را انجام می دهند و هر مطلبی که  به ذهنشان برسد را بازگو میکنند، از کسل شدن می ترسند و همیشه در حال حرکت هستند و کارهای زیادی البته به طور سطحی انجام می دهند.

در مصرف همه چیز افراط می کنند. خودمدار، مادی و حریص ،سخت گیر و زورگو و در عین حال ناراضی و خسته و همچنین معتاد، سنگدل می شوند.

در حالت متوسط وقتی هفت ها در دنیا کاوش نکرده و چیز جدیدی را تجربه نکنند، بی قرار و ناراحت می شوند ،در نتیجه نیاز بیشتری به شاد بودن احساس خواهند کرد و این نیز باعث می شود بیشتر به دنبال تجربیات جدید بروند لذا در چرخه مثبت قرار گرفته و به تعادل خواهند رسید.

 

حالت ناسالم تیپ ۷:

  از سرکوب نگرانی های خود ناامیدند، رفتاری بچگانه و تابع هوس های آنی خود دارند و نمی دانند کی متوقف شوند و حد خود را نمی دانند. عوارض اعتیاد و زیاده روی در رفتارشان مشهود است: فساد اخلاقی، فرار از واقعیت، متخاصم و سوء استفاده کننده.

 از خود فرار می کنند و به جای رو به رو شدن با نگرانی و سرخوردگی های خود، هوس ران شده و رفتاری لحظه ای پیدا می کنند ، از کنترل خارج می شوند، دمدمی مزاج می شوند و رفتاری غیر ارادی انجام می دهند.

 در نهایت انرژی و سلامت خود را کاملا از دست می دهند، از محیط های بسته می ترسند و حالت وحشتزدگی ناگهانی به آنان دست می دهد. معمولا از خود و ادامه زندگی ناامید می شوند، افسردگی و یأس شدیدی احساس می کنند، در مصرف مواد مخدر افراط کرده و گرفتار وسوسه خودکشی خواهند شد.

اختلالات شخصیتی دوقطبی و هیستریونیک در آنان شایع است.

رفتار هفت ها در حالت ناسالم با " ترس از محروم شدن " کنترل می شود،این ترس باعث می شود هفت ها احساسی نسبت به ماجراجویی ها و تجربیات خود نداشته باشند و در نتیجه از هیچ هیجانی خوشحال نمی شوند. بنابراین ترس از محروم شدن و پوچی در آنان بیشتر می شود.

 

 اعتیادهای تیپ ۷:

این تیپ نسبت به تیپ های دیگر، گرایش بیشتری به اعتیاد دارد: محرک ها (کافئین،کوکائین و آمفی تامین ها)،اکستازی، روانگردان ها، مواد مخدر و الکل.  

با کار مداوم بدن خود را خسته می کنند.

انجام جراحی های زیبایی بیش از حد.

مصرف مسکن ها

 

چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با تیپ ۷:

 در خوش بودن و تجسم امکانات جدید به آنان بپیوندید.

به داستان ها و ایده های مثبت آنان گوش کنید و از آنان قدردانی کنید.

به آنان بگویید که از آنان چه می خواهید و چه انتظاری دارید.

از آنان در برخورد با موقعیت ها و فعالیت های پرزحمت حمایت کنید.

به پیشنهادهای آنان گوش کنید و هیچ گاه روی انجام کارها به یک شیوه خاص اصرار نکنید.

با آنان همراهی کنید و در انجام کارها آنان را آزاد بگذارید.

هیچ وقت سعی نکنید آنان را تغییر دهید و آنان را به همان شکل بپذیرید .

مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرید.

به آنان نگویید که چه کاری انجام دهند.

 

انگیزه های کلیدی:

خواهان حفظ آزادی و شادی خود، جلوگیری از ضایع شدن تجارب ارزشمند .

 

نکات مهم:

وقتی تیپ 7 در جهت رشد و پیشرفت شخصیت خویش حرکت کند ،ان شخصیت نامتمرکز و پراکنده ،مانند تیپ 5 سالم متمرکز و مسحور زندگی خواهد شد.

وقتی تیپ 7 تحت فشار روحی قرار گیرد ،مانند تیپ 1 کمالگرا و منتقد خواهد شد.

تیپ هفتی که بال سمت تیپ 6 او قوی تر از بال دیگرش باشد ،شخصیتی سرگرم کننده خواهد داشت و تیپ هفتی که بال سمت تیپ 8 او قوی تر باشد واقع بین میباشد.


مرتبط با شخصیت شناسی:

ورک شاپ شخصیت شناسی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ اصلاح گر

ورک شاپ شخصیت شناسی، تیپ مددکار

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ موفقیت طلب

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ رمانتیک

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ حامی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ کنجکاو

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ شکاک وفادار

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ میانجی

شخصیت شناسی مکتب یونگ به طور خاص MBTI

زئوس تایپ ها، رابطه عشق و قدرت

شخصیت شناسی مکتب یونگ از زبان اسکیزوئید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)