کنجکاوها اعتقاد دارند که باید در دنیایی که زیاد دستور می دهد و کم می بخشد از خود محافظت کنند. بنابراین آنان به دنبال خودکفایی هستند، دستور دهنده نیستند، تحلیل گر، متفکر و محجوب هستند. همچنین ممکن است آنان منع کننده،فرد گرا  و بیش از حد خصوصی باشند.

شعارشان این است:

"من نیاز دارم دنیا را بشناسم"

پنج ها هوشیار، روشنگر و مشاهده گر هستند، آنان می توانند روی گسترش ایده ها و مهارت های بسیار پیچیده تمرکز کنند.

این افراد مستقل، خلاق، و مبتکر بوده و می توانند سرگرم افکار و تصورات خیالی خود شوند.

آنان از دیگران جدا، به شدت عصبانی و قوی هستند ومعمولا این افراد با بی قاعدگی، پوچ گرایی، و انزوا مشکل دارند.

این افراد در بهترین حالت پیشرو، رویایی و جلوتر از زمان خود هستند و می توانند دنیا را به روشی کاملا جدید ببینند.

به پنج ها کنجکاو و محقق می گویند چون آنان بیشتر از دیگر تیپ های شخصیتی به دنبال فهمیدن چرایی و چگونگی اشیاء و پدیده ها در کهکشان ها، دنیای میکروسکوپی، حیوانات، گیاهان، معادن و... و حتی دنیای درونی شخصیت خودشان هستند. آنان می خواهند بدانند که دنیا چگونه کار می کند. آنان همیشه در حال جستجو، پرسش و تعمق در چیزهای گوناگون هستند. آنان اصول و نظریه های دیگران را به راحتی قبول نمی کنند و نیرویی قوی در درون خود احساس می کنند که آنان را به سمت آزمایش فرضیه ها می کشاند.

پشت این پیگیری شدید پنج ها برای کسب دانش احساس ناامنی عمیقی در مورد توانایی خود در داشتن عملکردی موفقیت آمیز، وجود دارد. پنج ها احساس می کنند مثل بقیه قادر به انجام کارها نیستند. اما به جای انجام دادن کارهایی که باعث افزایش اعتماد به نفسشان شود ترجیح می دهند یک گام به عقب و درون ذهن خود، یعنی جایی که احساس می کنند توانایی بیشتری دارند، برگردند. در واقع آنان اعتقاد دارند که با امنیتی که در ذهن خود دارند بهتر می توانند چگونگی انجام کارها را بفهمند و سپس به دنیای واقعی برگردند.

پنج ها زمان زیادی را صرف مشاهده و فکر کردن، می کنند. آنان با فرو بردن خود در مشاهداتشان می توانند دانش خود را درونی کرده و احساس اعتماد به نفس کنند. پس از آن به دنیای واقعی بازگشته و کارهایی که یاد گرفته اند را به دیگران نشان می دهند و در مورد چیزهایی که فهمیده اند با دیگران صحبت می کنند. وقتی آنان تأیید دیگران در مورد مشاهدات و فرضیه های خود را ببینند و یا اینکه ببینند دیگران کاری که انجام داده اند را درک می کنند، آن را نشانه تأییدی بر صلاحیت خود خواهند دانست و نیازشان "توانا و شایسته بودن: میباشد ، برطرف خواهد شد.

دانش، فهم، بینش و بصیرت برای پنج ها ارزش زیادی دارد چون هویت آنان حول داشتن ایده و اینکه کسی باشند که حرف خاصی برای گفتن دارد، شکل گرفته است و به همین دلیل آنان علاقه ای به بررسی چیزهایی که قبلا کشف شده، ندارند و به جای آن به چیزهای غیر معمولی، نادیده گرفته شده، مرموز، غیبی، عجیب و غریب، خیالی و حتی چیزهایی که نمی شود درباره آنها فکر کرد، توجه دارند. کاوش در دنیای ناشناخته ها و فهمیدن چیزی که هیچ کس نمی داند و یا ساختن چیزی که کسی تا به حال ندیده به آنان امکان می دهد که قلمروی خصوصی داشته باشند. آنان اعتقاد دارند که با گسترش این قلمرو، استقلال و اعتماد به نفس به دست می آورند.

بنابراین پنج ها برای داشتن امنیت و عزت نفس به موضوعی که در آن درجه ای از تخصص را داشته باشند، نیاز دارند تا احساس کنند شایسته هستند و با دنیا در ارتباط اند

پنج ها فکر می کنند "من باید چیزی یا کاری پیدا کنم که آن را به خوبی می دانم و انجام می دهم، سپس می توانم با چالش های زندگی رو در رو شوم .من نباید چیزی داشته که حواسم را پرت کند " بنابراین آنان به شدت روی چیزی که می توانند در آن استاد شوند و به آنان احساس امنیت می دهد، تمرکز می کنندو آن چیز ممکن است دنیای ریاضیات، رقص راک اند رول، موسیقی کلاسیک، مکانیک خودرو، داستان های علمی تخیلی و یا دنیایی کاملا خیالی باشد.

همه پنج ها دکتر و دانشمند نیستند؛ بلکه آنان نسبت به توانایی و امکانات خود تلاش می کنند تا در زمینه ای که به آن علاقه دارند، استاد شوند.

بد یا خوب، موضوعی که پنج ها به دنبالش می روند به تأیید اطرافیان بستگی ندارد، حتی ممکن است تأیید سریع آنان پنج ها را به شک بیاندازد که نکند آن موضوع معمولی و پیش پا افتاده باشد. تاریخ مملو می باشد از پنج هایی که روش معمول و مقبول جامعه را تغییر دادند  مثل داروین، انیشتن، نیچه و.... اما بیشتر پنج ها در پیچیدگی های دنیای تفکرشان گم و از جامعه جدا شده اند.

تمرکز زیاد پنج ها ممکن است باعث کشف یا اختراعی قابل توجه شود، اما اگر ویژگی های شخصیتی آنان تثبیت شده باشد، ممکن است برای خود مشکلاتی به وجود آورند.؛به این دلیل که تمرکز توجه افراد این تیپ ناخواسته آنان را از مشکلات اصلی ترشان، دور می کند

منبع نگرانی آنان در هر زمینه ای از جمله روابط اجتماعی، ضعف جسمی، بیکاری و...باشد ،پنج های متوسط نمی توانند از عهده آن برآیند و به جایش سرگرم موضوع دیگری که حس شایستگی به آنان می دهد، می شوند. موضوع این است که علی رغم مهارت و توانایی که در زمینه تخصصی خود به دست می آورند، نمی توانند مشکلات ساده روزمره خود را حل کنند.

ممکن است انجام فعالیت های بدنی برای پنج ها بسیار دلهره آور و سخت باشد و آنان با وجود مهارت و توانایی زیادی که در انجام فعالیت های ذهنی دارند، از انجام فعالیت های بدنی فرار کنند. ممکن است آنان زودتر از سایر کودکان خواندن و نوشتن را یاد بگیرند و در مدرسه شاگرد ممتاز باشند و رتبه های خوبی در رشته های دانشگاهی و انجام کارهای علمی و تحقیقی کسب کنند اما در مورد ورزش کاملا برعکس باشند.

بنابراین بیشتر وقت پنج ها، صرف جمع آوری و گسترش ایده ها و توانایی هایی می شود که فکر می کنند به آنان احساس اطمینان و شایستگی می دهد. آنان می خواهند هر چه یاد گرفته اند را حفظ کرده و همیشه و همه جا در ذهن خود داشته باشند، مشکل اینجاست که با وجود علاقه ای که در انجام این کار دارند ،ممکن است نسبت به اطرافیانشان و همچنین یاد گرفتن مهارت های بدیهی تر زندگی، بی علاقه باشند.

پس مشکلی که پنج ها با آن درگیر هستند ،درک این واقعیت است که می توان هم به دنبال فهم چگونگی کارکرد پدیده ها بود و هم روابط اجتماعی داشت، به خود توجه کرد و کارهای دیگری که نشانه یک زندگی سالم است را انجام داد.

پنج ها خود را از محیط جدا می کنند، تماس ها را به حداقل می رسانند، نیازها را کم و ساده می کنند و هر کار دیگری که لازم بدانند انجام می دهند تا بتوانند از حریم خصوصی خود محافظت کنند. وقتی کسی خیلی به آنان نزدیک شود وسیله دفاعی اصلیشان را از دست می دهند پس حتی ممکن است آنان راه هایی برای حفظ  فاصله با دیگران ابداع کنند.

معمولا کودکان در دو نوع وضعیت خانوادگی چنین روشی در پیش خواهند گرفت:

در وضعیت اول کودکانی هستند که چنان تنها گذاشته شده اند که سرنوشت خود را قبول کرده ولی یاد گرفته اند که خود را از احساساتشان جدا کنند تا بتوانند به زندگی ادامه دهند.

 در وضعیت دوم که شایع ترست، خانواده چنان در دنیای کودک دخالت کرده است که او برای فرار از این وضعیت خود را از نظر عاطفی فرو بسته است.

یکی از راه هایی که این کودکان برای فرار از وضعیت نامطلوب خود پیدا می کنند ماندن در اتاق میباشد و راه دیگر اینست که با فاصله گرفتن از احساسات، دیواری از فاصله عاطفی بنا کنند. اینان بالاخره یاد می گیرند که در زیر نگاه کنجکاو و تجاوزگر دیگران هیچ گونه واکنشی نشان ندهند.

 

پنج ها در کودکی:

  وقت زیادی را در تنهایی به خواندن و جمع آوری یک مجموعه و کارهایی مانند اینها می گذرانند.

  دوستان کمی دارند.

 خیلی باهوش و کنجکاو هستند و در مدرسه نمرات خوبی می گیرند.

 ذهن مستقلی دارند و معمولا از پدر و مادر و معلمان خود پرسش های زیادی می پرسند.

  به رویدادها از بیرون نگاه می کنند و اطلاعات جمع آوری می کنند.

  حساس هستند و از اختلافات میان فردی دوری می کنند.

  احساس می کنند در کارشان دخالت می شود و تحت کنترل هستند و یا اینکه احساس می کنند دیده نمی شوند و ترک شده اند.

 

پنج ها به عنوان پدر و مادر:

  معمولا مهربان، حساس، باهوش و فداکار هستند.

  بعضی وقت ها اقتدارگرا و سخت گیر هستند.

  ممکن است انتظار دستاوردهای ذهنی نامتناسب با سن فرزندان خود، داشته باشند.

  ممکن است زیر بار ابراز احساسات قوی فرزندان خود نروند.

 

تیپ ۵ از نظر جسمی:

پنج ها به عنوان یک تیپ فکری، به دنبال گسترش دانش و تخصص خود و همزمان محافظت از حریم شخصی و استقلال فردی خود هستند. آنان گرایش دارند همه چیز را در ذهن خود ببینند و از تجربه کردن احساسات فیزیکی و عاطفی دوری می کنند. آنان تنش را با حساسیتی که روی صدا، لمس و فضولی دارند در دل و روده خود به جای ساختمان عضلانی نگه می دارند.

 

تیپ ۵ از نظر معنوی:

سفر معنوی پنج ها، اتصال دوباره به احساساتشان و به دست اوردن انرژی زندگی بخش است؛ در حالی که هر کسی نگرانی هایی در زمینه کمبود ارتباطات عاطفی یا تدارکاتی برای حفظ زندگی و تندرستی دارد و این موضوع برای پنج ها اهمیت بسیار بیشتری دارد.

واکنش پنج ها ذهنی میباشد و بدون توجه به احساسات و عواطف، انرژی خود را از طریق کم کردن نیازهایشان و جستجوی خودکفایی، ذخیره می کنند. پنج ها باید بدانند که با گسترش توجه به احساسات، تجربه ها و ارتباطات ،انرژی بیشتری برای زندگی به دست می آید.

 

تیپ ۵ از نظر روانی:

پنج ها با تمرکزی که روی هوش و جمع اوری دانش دارند، معمولا  کارشناسان فنی و پژوهشگرانی با درک بالا یباشند. آنان به حریم شخصی و خودمختاری شخصی نیاز دارند ،به این دلیل که معمولا  فکر می کنند دیگران فضول هستند. جدا بودن آنان از دیگران و از فشارهای احساسی باعث می شود احساس آزادی شخصی داشته باشند اما ممکن است همین ویژگی ها باعث تنهایی آنان شود.

پنج ها باید بین گرایش خود به انزوا و گوشه گیری و ارتباط داشتن با دیگران تعادل برقرار کنند، حتی اگر این باعث ناراحتی و کشمکش شود.

 

مکانیزم دفاعی:

 پنج ها از انزوا برای دوری از احساس پوچی درونی و داشتن تصوری از خود به عنوان یک فرد آگاه، استفاده می کنند.

جمع کردن اطلاعات راهی برای ساخت امنیت و ارزش فردی است اما تأکید بیش از حد آنان بر عقل باعث می شود از اتصال آنان به نیروی حیات در بدنشان جلوگیری شده و حمایت موجود در ارتباط با دیگران را از دست بدهند.

 

حالت سالم تیپ ۵:

متفکر هستند و در حالی که خود را از دنیا جدا نکرده اند به خوبی آن را درک کرده و می فهمند. فکر بازی دارند و کلیات هر چیز را در شرایط درست خودش می بینند. چیزهای جدیدی کشف می کنند و روش های جدیدی برای انجام کارها و دیدن پدیده ها می سازند.

همه چیز را با بینش و درکی خارق العاده مشاهده می کنند. ذهنی آگاه، کنجکاو، هوشیار و پرسشگر دارند و هیچ چیز نمی تواند از نگاه تیزبین آنان فرار کند. می توانند تمرکز کنند و مجذوب چیزی شوند که توجه شان را جلب کرده است.

 در موضوعی که به آن علاقه دارند، مهارت زیادی کسب می کنند. دانش آنان را به هیجان می آورد و معمولا در یک زمینه متخصص خواهند شد. خلاق و نوآور هستند و کارهایی ارزشمند و اصیل انجام می دهند و به عبارتی بسیار مستقل و خاص هستند.

در حالت سالم رفتار پنج ها با " نیاز به درک دنیا " کنترل می شود به عبارتی  نیاز به درک دنیا سبب می شود پنج ها به مشاهده و تحلیل اشیاء و پدیده ها بپردازند و در نتیجه دنیا را بهتر بشناسند و در نهایت نیاز آنان به درک دنیا برطرف شود.

 

حالت متوسط تیپ ۵:

 پیش از عمل کردن مفهوم سازی کرده و هر چیز را به طور دقیق بررسی خواهند کرد و در واقع فرآیند عمل کردن را از ذهن خود و با مدل سازی، آماده سازی، تمرین و جمع آوری اطلاعات، آغاز می کنند. درس خوان هستند. و روی یک زمینه خاص متمرکز شده و درباره آن فکر کرده و روش های پذیرفته شده را به چالش می کشند.

 به تدریج و با هر چه بیشتر درگیر شدن در ایده های پیچیده و دنیای ذهنی، از محیط خود بیشتر و بیشتر جدا خواهند شد. به جای واقعیت مشغول دیدگاه ها و تفاسیر خود می شوند. مسحور پدیده های نامتعارف و مرموز حتی موارد پلید می شوند و از دنیای عملی جدا می شوند .

 در برابر هر چیزی که در دنیای خصوصی آنان دخالت کند حالتی پرخاشگرانه می گیرند. با اتخاذ دیدگاه هایی افراطی و رادیکال دیگران را عصبانی می کنند. بدبین هستند و با دیگران جر و بحث می کنند.

در حالت متوسط وقتی پنج ها دنیا را کمتر مشاهده و تحلیل کنند، آن را کمتر خواهند فهمید و در نتیجه نیازشان به درک کردن دنیا بیشتر شده و برای مشاهده و تحلیل آن بیشتر تحریک خواهند شد؛ بنابر این در حلقه سالم قرار گرفته و کم کم به تعادل خواهند رسید.

 

حالت ناسالم تیپ ۵:

 منزوی، غیر عادی و پوچ گرا خواهند شد. روحیه ناپایداری دارند و از دخالت های دیگران می ترسند لذا از دیگران دور می شوند و ارتباطات اجتماعی خود را قطع می کنند.

  غرق در افکار تهدیدآمیز خود شده و در عین حال از این افکار وحشت زده نیز خواهند شد، حتی ممکن است هذیان بگویند و دچار فوبیا و ترس شدید یا بیمارگونه شوند.

 به دنبال راهی برای فراموشی می گردند و حتی ممکن است اقدام به خودکشی کنند و یا اینکه ارتباط روانی خود با واقعیت را قطع کنند. آشفته شده و رفتارهای اسکیزوفرنی از خود نشان خواهند داد. اختلالات روانی اسکیزوئید اجتنابی و اسکیزوتایپال در این تیپ شایع است.

رفتار پنج ها در حالت ناسالم با " ترس از شایسته نبودن " کنترل می شود ،به عبارتی ترس از شایسته نبودن باعث می شود پنج ها از محیط و اطرافیانشان فاصله بگیرند و در نتیجه با دنیا بیگانه تر خواهند شد،لذا از اینکه حرف خاصی برای گفتن نداشته باشند و کسی به آنان اهمیت ندهد، نگران می شوند و این را به نداشتن توانایی و شایستگی خود ربط داده و از عدم شایستگی بیشتر خواهند ترسید.

 

اعتیادهای تیپ ۵:

خوراک و خواب نامناسب، به دلیل اینکه نیازهای خود را کم کرده اند.

غفلت از بهداشت و تغذیه و کمبود فعالیت بدنی.

مصرف داروهای روان گردان برای شبیه سازی ذهنی و فرار.

مصرف مواد مخدر به دلیل اضطراب.

 

چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با تیپ ۵:

 به نیاز آنان برای داشتن حریم خصوصی احترام بگذارید و بدانید که ترجیح آنان به تنهایی به معنی طرد کردن شما نیست.

 اجازه دهید آنان به راحتی اظهار نظر کنند به خصوص درباره احساساتشان، فضا و زمان لازم را به آنان بدهید.

به آهستگی و با تفکر به آنان نزدیک شوید و هیچ وقت برای سریعتر تماس گرفتن و یا سریعتر تصمیم گرفتن به آنان فشار نیاورید.

وقتی درباره ایده ها و زندگی درونی صحبت می کنند به آنان بپیوندید.

درباره اتفاقاتی که برای آنان افتاده هیچ پیش فرضی نداشته باشید.

از آنان بخواهید که ارتباط مستقیم داشته باشند.

مستقل باشید، به خود اتکا کنید، صریح و رک حرف بزنید.

به خاطر داشته باشید که ممکن است دلیل گوشه گیری و گستاخی آنان این باشد که احساس راحتی نمی کنند.

بدانید که ممکن است دلیل عصبانیت آنان از تکرار حرفشان فشاری باشد که برای بیان افکارشان احساس می کنند.

 

انگیزه های کلیدی:

نیاز به دانش، درک محیط، همه چیز را به عنوان راهی برای دفاع از خود در برابر تهدیدات محیط زیست دیدن.

 

نکات مهم:

وقتی تیپ پنج در جهت رشد و پیشرفت خودش حرکت کند،ان شخصیت خسیس و جدا شده از محیط ، مانند تیپ 8 سالم از خودش مطمئن و قاطع خواهد شد.

وقتی تیپ پنج تحت فشار روحی قرار بگیرد ،ان تیپ پنج جدا شده از محیط ناگهان پیش فعال شده و مانند تیپ 7 تمرکزش را روی چند موضوع پخش خواهد کرد.

تیپ پنجی که بال سمت تیپ 4 او قوی تر از بال دیگرش باشد ،شخصیتی ساختار شکن دارد و تیپ پنجی که بال سمت تیپ 6 او قوی تر باشد ،شخصیتی گرایش به حل مساله خواهد داشت.

 

شادکام باشید.


مرتبط با شخصیت شناسی:

ورک شاپ شخصیت شناسی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ اصلاح گر

ورک شاپ شخصیت شناسی، تیپ مددکار

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ موفقیت طلب

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ رمانتیک

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ حامی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ شکاک وفادار

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ خوش باش

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ میانجی

شخصیت شناسی مکتب یونگ به طور خاص MBTI

زئوس تایپ ها، رابطه عشق و قدرت

شخصیت شناسی مکتب یونگ از زبان اسکیزوئید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)