تیپ ۳) موفقیت طلب:

سه ها اعتقاد دارند شما باید کاری انجام دهید و موفق شوید تا دوست داشته شوید، بنابراین  پرتلاش، سریع، کارآمد و هدف گرا هستند، همچنین ممکن است آنان تصویر محور و بصری، ناشکیبا و نسبت به احساسات بی توجه باشند.

شعارشان این است:

"من به موفقیت نیاز دارم"

سه ها جذاب و دلربا، جاه طلب، شایسته، و پر انرژی بوده و اعتماد به نفس بالایی دارند.

این افراد می توانند هوشیار و بسیار خود محور در جهت پیشرفت باشند. سیاستمدار و آماده به خدمت هستند. اما بیش از حد علاقمند به تصور دیگران و آنچه درباره آنان فکر می کنند، می باشند.مشکل آنان معمولا مسائلی چون اعتیاد به کار و رقابت با دیگران است. این افراد در بهترین حالت پذیرنده خود، قابل اعتماد میباشند.

به سه ها، موفقیت طلب می گویند، چون آنان در حالت سالم تیپ شخصیتی خود می توانند به موفقیت های بزرگی برسند و چیزهای مهمی را به دست آورند. آنان به قدری موفق هستند که ستاره می شوند و به خاطر دستاوردهای شخصی خود همیشه مورد توجه دیگران هستند. سه های سالم می دانند که پیشرفت شخصی چه احساس خوبی دارد و آنان از اینکه به دیگران در پیشرفت و موفقیت انگیزه بدهند، لذت می برند.

معمولا افراد مشهوری هستند و دیگران دوست دارند با آنان ارتباط داشته باشند. سه های سالم در فرهنگ خود تجسم بهترین ها هستند و دیگران امیدها و آرزوهای خود را در آنان می بینند.

معمولا موفق هستند به این دلیل که در بین همه تیپ ها آنان بیشترین اعتماد به نفس را داشته و اعتقاد دارند که باید استعدادها و توانایی های خود را گسترش دهند. سه ها تجسم خارق العاده ارزش های هر جامعه هستند و به این دلیل، دیگران به چشم الگو و سرمشق به آنان نگاه می کنند. سه های سالم می دانند که ارزش این را دارند تا برای رسیدن به بهترین کسی که می توانند باشند، تلاش کنند و موفقیت آنان به دیگران برای تلاش بیشتر، انگیزه می دهد.

 ان ها می خواهند مطمئن باشند که انسان های موفقی هستند گرچه این موفقیت را خانواده، فرهنگ و جامعه آنان تعیین می کند. در بعضی خانواده ها موفقیت یعنی پول بیشتر، خانه بزرگتر ، ماشین آخرین مدل و گران قیمت و دیگر موار مادی در حالی که دیگران ممکن است به آرمان ها بهای بیشتری بدهند و موفقیت را به معنی به دست آوردن رتبه های علمی و دانشگاهی بالاتر بدانند.در محیط های دیگر ممکن است موفقیت به معنی شهرت باشد ، اما در کل فرقی نمی کند که موفقیت چگونه تعریف شود، در هر صورت سه ها تلاش می کنند به فرد مورد توجهی تبدیل شوند .

سه ها برای موفق شدن راه های به دست آوردن ستایش و توجه دیگران را یاد می گیرند. آنان در زمان کودکی فعالیت هایی که برای پدر و مادر و دیگر کودکان، دارای ارزش باشد را شناسایی کرده و انرژی خود را صرف بهتر شدن در آن زمینه ها می کنند. علاوه بر این سه ها چگونگی پرورش و گسترش آن مواردی که برای خودشان جالب وچشمگیر است را نیز یاد می گیرند.

هر کسی برای پیشرفت کردن به توجه، تشویق و تأکید بر ارزش هایش نیاز دارد و سه ها بهترین مثال از این نیاز انسان ها هستند. سه ها موفقیت را برای آنچه که با موفقیت به دست می آید (مثل هفت ها) و یا ب برای رسیدن به قدرت و استقلال (مثل هشت ها)، نمی خواهند، بلکه آنان موفقیت را به دلیل ترسی که از پوچی و بی ارزش بودن دارند می خواهند. بدون افزایش توجه دیگران و احساس به دست آوردن، که پس از موفق شدن به وجود می آیند، سه ها از اینکه هیچ چیزی نباشند و هیچ ارزشی نداشته باشند، می ترسند.

مشکل اینجاست که در عجله ای که آنان برای به دست آوردن آنچه که فکر می کنند باعث ارزشمندتر شدنشان می شود، ممکن است با خود بیگانه شوند؛ طوریکه حتی ندانند واقعا چه می خواهند و یا احساسات و علایق خود را تشخیص ندهند. در این وضعیت آنان به سادگی طعمه فریب، خودفریبی و نادرستی از هر نوعی، می شوند. این مشکل وقتی جدی تر می شود که جستجوی آنان در به دست آوردن ارزش، آنان را از ارزش های ذاتی خود غافل کند.

سه ها در سال های اولیه زندگی و با وابسته شدن خود به توجه دیگران و ارزشی که دیگران به عنوان پاداش به آنان می دهند، رفته رفته ارتباط با خود را از دست می دهند و آنان به تدریج علایق ذاتی خود را فراموش کرده و دیگر نمی توانند آنها را تشخیص دهند.

بنابر این با وجود اینکه سه ها در مرکز تیپ های احساس محور قرار دارند اما به عنوان افرادی احساسی شناخته نمی شوند و بلکه برعکس آنان انسان هایی اهل عمل و نتیجه هستند. سه ها از احساسات خود جدا هستند بنابراین ممکن است از آنچه که واقعا می خواهند، غافل شوند. سه ها به این نتیجه رسیده اند که عواطف مزاحم کارایی آنان است لذا آنان تفکر، کار و فعالیت بدنی را جایگزین احساسات کرده اند. وقتی سه ها می فهمند که تا چه اندازه زندگی خود را بر مبنای انتظارات دیگران قرار داده اند معمولا این پرسش برای آنان مطرح  می شود:

" خب! پس، من چی می خوام؟ "

و در بیشتر موارد آنان پاسخ این پرسش را نمی دانند؛ چون پیش از این هیچ وقت چنین چیزی از خود نپرسیده بودند. بنابراین مسئله اصلی سه ها اینست که آنان اجازه نداشتند آن کسی که واقعا هستند باشند و استعدادهای واقعی خود را نشان دهند. پیامی که آنان در سال های جوانی دریافت می کردند این بود که آنان اجازه ندارند احساسات خود را نشان دهند و آنچه که هستند، باشند بلکه باید آدم دیگری باشند تا پذیرفته شوند. البته این مشکلی است که همه تیپ های شخصیتی با آن درگیر بوده اند، اما سه ها به دلیل ویژگی های شخصیتی خود نه فقط آن را شنیدند بلکه پذیرفتند و به همان شکل زندگی کردند. آنان به توجهی که از این طریق به دست می آوردند، مثل اکسیژن برای تنفس، نیاز داشتند و متأسفانه هزینه زیادی برایش پرداخت کردند.

سه ها کودکانی بودند که به خاطر دستاوردهایشان دوست داشته می شدند و کم کم یاد گرفتند که راه تأیید و پذیرفته شدن توسط دیگران این است که کارها را با موفقیت انجام دهند و خصوصیات ایده آل یک نقش را از خود نشان دهند.

سه ها در کودکی به خاطر موفقیت هایشان تحسین می شدند. پرسش های دیگران در مورد نمره دروسشان بود نه احساسات آنان و به همین دلیل آنان یاد گرفتند که احساسات خود را نادیده گرفته و فقط به کسب مقامی که دوست داشته شدنشان را تضمین می کرد، فکر کنند و برای شکست نخوردن هر کاری انچام دهند زیرا مردم فقط برنده ها را دوست دارند.

 

سه ها در کودکی:

به سختی کار می کنند تا برای دستاوردهایشان تحسین شوند.

بچه های دیگر و بزرگ ترها، آنان را دوست دارند.

جزء تواناترین و مسئولیت پذیرترین بچه ها در کلاس و مدرسه هستند.

در مدیریت مدرسه و باشگاه، فعال هستند و یا اینکه سرگرم پروژه های خود هستند.

 

سه ها به عنوان پدر و مادر:

 استوار، قابل اعتماد و وفادار هستند.

 هم می خواهند با فرزندانشان وقت بگذرانند و هم می خواهند کار کنند و بین این دو موضوع کشمکش دارند.

 از فرزندانشان انتظار دارند مسئولیت پذیر و منظم باشند.

 

تیپ ۳ از نظر جسمی:

به عنوان یک تیپ احساسی سه ها انرژی و تنش زیادی در ناحیه اطراف قلب خود احساس می کنند، اما به جای درک احساسات خود ترجیح می دهند همه چیز را به عملکرد، بهره وری و نتایج ربط دهند. با انرژی زیادی که آنان دارند برایشان خیلی سخت است که یک جا ساکن بنشینند. فشار عاطفی ایجاد می شود اما رویش سرپوش گذاشته می شود . سه ها شور زندگی بسیار قو ی دارند ولی معمولا  نمی دانند چگونه از آن بدون انرژی جلو برنده استفاده کنند. آنان تمایل دارند انرژی و تنش را در سینه خود نگه دارند، و معمولا برای تجربه کردن ریتم طبیعی بدن خود به اندازه کافی سرعت خود را کم نمی کنند.

 

تیپ ۳ از نظر معنوی :

سفر معنوی سه ها اجتناب از خلاصه کردن زندگی در وظایف است. آنان باید همیشه به خاطر داشته باشند که ربات نیستند بلکه انسان هستند. برای این مهم، ساده ترین کاری که می توانند برای خودشان انجام دهند این است که سرعتشان را کم کرده و به احساساتشان اجازه ظهور بدهند و درک این واقعیت که برای دوست داشته شدن و پذیرفته شدن کافیست فقط خودشان باشند.

 

تیپ ۳ از نظر روانی:

سه ها انرژی عاطفی خود را به انجام کارها مربوط می کنند. آنان ابتکار عمل را به دست گرفته و برای دستیابی به اهدافشان به سختی کار می کنند. روی تصویر واقعیت و موفقیت تمرکز می کنند، بسیار تطبیق پذیر هستند و در برخورد با انتظارات دیگران برتر هستند. سه ها دوست دارند فعال و در حال حرکت باشند لذا برای آنان خیلی سخت است که متوقف شوند و یا اینکه سرعتشان را کم کنند. خطری که برای سه ها وجود دارد این است که روی ستایش دیگران و پاداش های مادی به جای احساسات و نیازها وسلامت خود، تمرکز کنند.

 

مکانیزم دفاعی:

سه ها از همانندسازی برای دوری از شکست و داشتن تصور موفقیت، استفاده می کنند. فشار داشتن تصور برنده بودن، جلوی دیده شدن احساسات و نیازهای شخصی را می گیرد و نمی گذارد آنان قدردان آنچه هستند باشند و به خاطر آنچه هستند خودشان را دوست داشته باشند و به جای آن شخصیت خود را با کاری که انجام می دهند، می سنجند.

 حالت سالم تیپ 3:

سه ها در بهترین حالت ،خود را می پذیرند و از درون خود هدایت می شوند. فروتن، سخاوتمند، نجیب و خیراندیش هستند. شوخی هایشان متوجه خودشان است و معصومیتی کودکانه دارند.

 از خود مطمئن هستند، پرانرژی بوده و شایستگی همراه با عزت نفس بالایی دارند ،به خود و ارزش های خود اعتماد دارند و سازگار، خواستنی، جذاب و دلپذیر هستند.

 برای پیشرفت کردن و تبدیل شدن به بهترین چیزی که می توانند باشند، جاه طلب هستند و معمولا ممتاز و الگوی دیگران می شوند؛ بسیار تأثیرگذار هستند و دیگران دوست دارند ویژگی های مثبت آنان را داشته باشند.

در حالت سالم رفتار سه ها با " نیاز به تحسین شدن "کنترل می شود؛  به عبارتی این نیاز سبب می شود ،سه ها استعدادها، توانایی ها و امکانات خود را گسترش داده و موفق شوند که نتیجه این کار معمولا تشویق و تحسین اطرافیان است. وقتی آنان احساس کنند که تحسین شده اند،به تعادل روحی خواهند رسید.

 

حالت متوسط تیپ ۳:

 نگران کارایی خود هستند، کارهایشان را به خوبی انجام می دهند و همیشه به خود برای رسیدن به اهداف،انگیزه می دهند، چرا که ارزش خود را وابسته به موفق شدن، می دانند. از شکست خوردن وحشت دارند. در جستجوی موفقیت خود را با دیگران مقایسه می کنند. وقت و انرژی خود را صرف ترقی اجتماعی و برنده بودن، می کنند.

 نسبت به وجهه خود حساس شده و نگران طرز فکر دیگران در مورد خودشان می شوند. خود را متناسب با انتظارات دیگران و آنچه برای موفقیت لازم دارند، تغییر می دهند. اهل کار و باکفایت هستند و عمدا احساسات خود را نادیده می گیرند. با صمیمیت مشکل پیدا می کنند و فریب کار می شوند.

 می خواهند دیگران را با برتری خود تحت تأثیر قرار دهند، لذا به طور مداوم خودشان را ترویج کرده و بهتر از چیزی که واقعا هستند، نشان می دهند. خودشیفته هستند و تصوری اغراق، آمیز از خود و استعدادهایشان دارند. با تکبر و تحقیر دیگران در واقع می خواهند از احساس حسادتی که نسبت به آنان و موفقیت هایشان دارند، فرار کنند. در حالت متوسط وقتی کاری برای بهبود خود انجام نمی دهند، تحسین دیگران را نیز دریافت نکرده و نیاز به تحسین شدن در آنان افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث می شود آنان فعال تر شده و تلاش بیشتری برای بهبود خود انجام دهند.

 

حالت ناسالم تیپ ۳:

از شکست خوردن و تحقیر شدن می ترسند و ممکن است فرصت طلب شوند و از دیگران بهره کشی کنند و به موفقیت های آنان طمع کنند و می خواهند هر کاری انجام دهند تا توهم برتری خود را حفظ کنند.

 گمراه کننده و فاقد صراحت کلامی میباشند تا اشتباهاتشان آشکار نشود. غیر قابل اعتمادند و برای برتری یافتن بر دیگران به آنان خیانت کرده و زیرآب زنی می کنند. به شکلی توهم آمیز به دیگران حسادت می کنند.

 کینه ای می شوند و سعی می کنند شادی دیگران را از بین ببرند. هر چیزی که یاد آور شکست هایشان باشد را از بین می برند. به طور کلی اختلال شخصیت خودشیفتگی در آنان دیده می شود و در شرایط حاد ممکن است قاتلینی جامعه ستیز باشند.

رفتار سه ها در حالت ناسالم با " ترس از طرد شدن " کنترل می شود ،به عبارتی این ترس باعث

می شود سه ها برای دفاع از خود با دیگران رقابت و حتی دشمنی کنند و در نتیجه کمتر تحسین خواهند شد و این نیز باعث افزایش ترس آنان از طرد شدن، می شود.

 

 اعتیادهای تیپ ۳:

معتاد توجه دیگران هستند و برای به دست آوردنش، فشار بیش از اندازه ای بر بدن خود وارد می کنند. به کار اعتیاد دارند و تا حد فرسودگی و خستگی کامل کار می کنند.

پرهیزهای غذائی شدیدی دارند.

مصرف بیش از اندازه قهوه، مشروبات الکلی، آمفی تامین ها، کوکائین، استروئیدها.

جراحی های زیاد برای زیبایی.

 

چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با تیپ ۳:

 اجازه دهید آنان بدانند که شما بدون توجه به کاری که انجام می دهند به آنان توجه می کنید.

  آنان را تشویق کنید تا به احساسات اهمیت دهند.

 به آنان نشان دهید که واقعا چه چیزی برای شما مهم است.

  از آنان در مورد کارهایی که انجام می دهند، قدردانی کنید.

  در انجام کارها، به دست آوردن نتایج و به رسمیت شناخته شدن، به آنان بپیوندید.

  وقتی مشغول کار هستند، مزاحمشان نشوید.

  نظر خود را در مورد آنان، کارها و موفقیت هایشان صادقانه به آنان بگویید و از انتقاد و قضاوت بی جا پرهیز کنید.

در هماهنگ و آرام نگه داشتن محیط به آنان کمک کنید.

در مورد عواطف منفی با آنان حرف نزنید.

به آنان بگویید که دوست دارید در کنارشان باشید.

به آنان بگویید که چه زمانی در مورد آنان و دستاوردهایشان احساس غرور می کنید.

 

انگیزه های کلیدی:

تأیید شدن توسط دیگران، متمایز کردن خود از دیگران، توجه داشتن، تحسین شدن و تحت تاثیر قرار دادن دیگران.

 

نکات مهم:

وقتی این تیپ،در جهت رشد و پیشرفت شخصیت خودش حرکت کند ،ان شخصیت خودبین مثل تیپ 6سالم،اهل همکاری و متعهد به دیگران خواهد شد.

وقتی این تیپ تحت فشار روحی قرار گیرد ،ناگهان شخصیتتوفیق طلبشمانددتیپ9،بی خیال و بی تفاوت خواهد شد.

تیپ سه ای که بال سمت تیپ 2 او قوی تر از بال دیگرش باشد ،شخصیتی جذاب و دلربا دارد و تیپ سه ای که بال سمت تیپ 4 او قوی تر باشد ،شخصیتی حرفه ای و بیزنسی خواهد داشت.

 

شادکام باشید.

متن مقالات:Es.aida

نمودار شخصیتی :اقای مجید 95


مرتبط با شخصیت شناسی:

ورک شاپ شخصیت شناسی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ اصلاح گر

ورک شاپ شخصیت شناسی، تیپ مددکار

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ رمانتیک

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ حامی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ کنجکاو

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ شکاک وفادار

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ خوش باش

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ میانجی

شخصیت شناسی مکتب یونگ به طور خاص MBTI

زئوس تایپ ها، رابطه عشق و قدرت

شخصیت شناسی مکتب یونگ از زبان اسکیزوئید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)