با سلام

این یه مقاله ایه که شاید برای بعضی از ماها مفید باشه. شاید نه برای اون کسی که نمازشو اول وقت داره میخونه مسجدشو هم کامل میره و شاید بشه گفت دینش در مقایسه با اکثریت مردم کامله! اما برای اون تیپ جوونی که هنوز نفس لوامش باهاشه و تضعیف نشده و وقتی گناه کبیره و صغیره میکنه یهو به خودش میاد و شاید میاد تو نت چرخی بزنه تا شاید احساس گناهش کامل شه برای اون مفیده!

این مقاله رو نوشتم در رابطه با این موضوع که چرا با وجود اینکه ما اینهمه هم بعد از گناهامون پشیمون میشیم ولی بعد از یه مدت دوباره مرتکبشون میشیم؟

این سوال رو شاید خیلی جاها بگردیم و ببینیم که میگن دلیلش نبودن اخلاصه! یا مثلا قوی نبودن دین و ایمان!!!

من نمیگم غیر از اینه. فقط میخوام یه چیزایی رو اینجا باز کنم که مرتبط با همینه تا بفهمیم که چرا "اخلاص" ما کم و زیاد میشه! چون مطمئنم که اون جوونی که میاد و از سر پشیمونی دنبال چیزایی میگرده تا خودش و نفس خوبشو آروم کنه تو اون لحظه اخلاص داره. اتفاقی که میفته بعد از اونه...
فقط ازت میخوام که قبل از خوندن این متن ذهنتو از دیدگاهای مختلف مثبت و منفی پاک کنی و خیلی بیطرفانه از چیزایی که واست مینویسم قضاوت کنی.
***
بریم سر اصل مطلب.

ریشه عدم ثبوت اخلاص تو تقریبا میشه گفت همه مردم شرایط محیطیه. یه سریشو خودمون بوجود میاریم و یه سریشو کسایی که میشه اسمشونو گذاشت آدم بده‌ی قضیه. برای اینکه شما و من بتونیم اون گناه مد نظر رو ترک کنیم باید با تعقل از خودمون شروع کنیم! (خداشناسی در گرو خود شناسیه!)

منظور از این حرف اینه که شما باید بفهمید که چه چیزایی باعث تضعیف ایمانتون میشن. موارد محیطی ای که گفتم شامل کسایی مثل دوستاتون یا غذاهایی که میخورید یا حتی اعضای خونواده هم میشه. که اونها رو من نمیتونم اینجا توضیحی در موردش بدم چون شخصی تره و واسه هر کس متفاوته!

ترک و یا ایجاد تغییر مفید توشون هم بستگی به انگیزتون برای ترک گناه داره (خیلی ها مثل خود من میگن خب ما که انگیزشو نداریم چه کنیم؟ انگیزه از کجا بیاریم؟ بحث در ایجاد انگیزه خارج از موضوع این مقالس. فقط میتونم بگم که اگر ما چیزهای کلی تر رو ویرایش کنیم بزرگترین انگیزه وجودمون یعنی خدا رو بهتر میبینیم که موجب ترک گناه سریعتون و ویرایش اون مسائل محیطی میشه.)

یکی از چیزهایی که الان میشه گفت اکثر جوون ها تحت تاثیرشن و به اهمیتش توجه کمتری میشه موسیقیه. شاید برای اون دسته فراد مثل من یکم عجیب باشه اما موسیقی رو میتونم اسمشو بزارم دروازه جنگ نرم! تا اینجارو خیلیا میدونستیم. اما دلیل حرفم چیه...

موسیقی رایج دنیا الآن موسیقی پاپه. موسیقی پاپ عمدتا ساز خاصی واسه تولیدش استفاده نمیشه. بلکه از دستگاهای استودیویی و بیت های خاص برای تهیه آهنگ ها استفاده میشه. (این موسیقی که گفتم فقط یکی از عوامل عموم هست و این خیلی جاهای دیگه زندگی اتفاق میفته.)
حالا این بیت ها چه بدی هایی دارن؟ برای توضیح اون اول یه چیزی رو بهتون معرفی میکنم. اسم اون چیز مخدر صوتی هست یا به اصطلاح خارجیا Digital Drug...

این دیجیتال دراگ های تشکیل شدن از بیت هایی که مثل مورس کد ۰ و ۱ هست و هی زده میشن و خیلی هم صدای آرومی دارن. اینا کاری که میکنن ایجاد توهماییه که روی بعضی از مخدرا مثل اسید و ال اس دی و... (اگه از این مقاله استقبالی شد در موردشون یه چیزایی مینویسم براتون که شاید کمتر خونده باشید) رو ایجاد کنن. این دیجیتال دراگ یکی از محبوب ترین نوع مخدر در بین جوامع بود بین سال ۲۰۰۰ تا میشه گفت ۲۰۰۳. اون موقع فروشش و تهیش خیلی محدودتر شد و اتفاقی که افتاد ورود این دیجیتال دراگ ها در زیر پوست موسیقی شد. و به جرئت هم میگم که دولت هایی که الآن این موسیقی تحت نظرشونه به خوبی از این استفاده کردن. برای جمع بندی کلی تا اینجا میتونم به طور کلی بگم که:
موسیقیهای محبوبی که الآن اکثر جوونا استفاده میکنن یه سری بیت هایی داره که با تاثیر گذاشتن روی مغز باعث مواردی میشن که میشه اسمشو گذاشت تضعیف کننده ایمان و خلوص. منظور تاثیر مستقیم این عوامل نیست.

برای توضیح بیشترش یه پرشی از موضوع میزنم و بعد برمیگردم سراغ اصل مطلب.

اتفاقی که میفته و ما نسبت به گناها بی تفاوت میشیم تداوم اوناس. مثلا دیدن صحنه های تحریک کننده در مقابلتون به طور مداوم باعث میشه که شما نسبت به چشم چرونی و کنترل چشم و گناهای مرتبطش بی تفاوت تر بشید. مثلا گناهای مرتبطش رو میشه یکیشو به عنوان خود ارضایی معرفی کرد که گناه کوچیکی نیست.
حالا فرض کنیم که شما کنترل کنی چشمتو. اون کسی که میخواد تا از این حالت شما خارج نشی دسترسی بهت پیدا میکنه از حواس دیگه ای که داری! که یکیشون که توی موسیقی استفاده میشه شنواییه.
(به این دلیل میگم یکیش چون کسایی که دیده باشن میدونن که موزیک ویدیو هایی که ساخته میشه چجوریه یا...)

توی موسیقی از همین بیت ها استفاده میشه و شما تحت تاثیر قرار میگیری‌ و از یه جهت باعث لذت بردنه و از جهت دیگه هم مارو از درون میخوره.

حالا برای تضعیف ایمان من و شما توی موسیقی از بیت های مختلفی استفاده میکنن که نه خیلی قویه نه خیلی ضعیف. چون تاثیری که توی دراز مدت میزاره از یک ساعتش که توی دیجیتال دراگ ها استفاده میشه مسلما بیشتره!

اتفاقی که میفته اینه که این بیت ها روی مغز اثر میزارن. شما به تدریج بعد از ۱ هفته یا ۲ هفته احساس میکنین که مثلا نیاز دارم خودارضایی کنم چون حسم شدیده!

اتفاق بدی که داره میفته اینه که این بیت ها وارد موسیقی خود کشور هم شدن! یعنی بعضی از پاپ هایی که الان خیلیم معروفن و اینا این بیت ها توی آهنگ هاشون هست. بخاطر آهنگ سازیاس و جذب مخاطب. واسه همین مثلا یه دختری که دوس پسرش براش آهنگ فلانی رو میزاره یهو احساساتی میشه. چون که دخترا این تاثیر پذیریشون از پسرا بیشتر‌ه.

حالا خیلی در مورد موسیقی پاپ گفتم چون محبوب تره و این تاثیرات توش مخرب ترن! وگرنه جوامع غربی واسه کنترل مردم خودشون از موسیقی راک (که مثلا دهه ۹۰ و ۶۰ یا حتی ۷۰ محبوب بود) به پاپ تغییر مسیر نمیدادن. (توضیح این موردا توی این مبحث جایز نیست اما اگه استقبال شد مینویسم در موردش)

نه اینکه توی اون موسیقیا چیزی نباشه! اتفاقا چیزایی هست که باعث پرخاشگری یا روابط ۰ و ۱۰۰ (خیلی خوب بودن با دوستان و خیلی بد بودن با بقیه افراد در حد دشمنی و کینه!!) یا حتی مودی شدن (دمدمی مزاج شدن و تغییر مسیر ناگهانی زندگی!!!) و تصمیمات غیر منطقی میشه.

من این مطالب رو با مثال های زیاد عینی ای که اطرافم بوده تطبیق دادم.

منظور من از این حرف ها این نیست که موسیقی رو اصلا نباید گوش داد یا اصلا نباید فیلم دید یا...
بلکه اسلام میگه تعادل.

چیزی که اکثر ما جوونا نمیدونیم اینه که دین یه چیزی شبیه همون موزیک واسه کسیه که خودشو میکشه واسه موزیک. یا مثل فیلمه واسه کسی که خیلی فیلم‌بازه. یا...

واسه همینه که به این چیزا روی میاریم! چون فکر میکنیم چیزایین که میشه باهاشون اوقات فراغت رو پر کرد! اما چیزی که توجه نمیشه یکی تعادله و یکی هم سلایقی که بخاطر تبلیغات مداومشون توی ما نهادینه شدن.

وقتی به خیلیا این حرفارو میزنم سوالای متفاوتی میپرسن. اولا که چرا مثلا آمریکا باید مارو با این چیزا دلبسته کنه!!!؟؟

اونا هدفشون دل کندن ما از کشور خودمون و همینطور برگردوندن از دینمونه. میدونید چرا میگن که هسته اصلی یاران امام عصر همش ۳۱۳ نفره؟ چون این موضوعات مواردی هستن که باعث میشن من و شما از اسلام خالص داشتن دور بشیم. اون روزی که قیام حضرت مهدی شروع بشه کسایی که به این چیزا وابسته هستن نمیتونن یار اصلی و خوبی واسه اون دین درست (چه میخواد حضرت مهدی باشه یا مسیح یا هر چیزی!!! بحث اینجا این نیست...) باشن.

کسایی که شکم پرست میشن نمیتونن یار اصلی امام عصر باشن یا... و این حقیقتیه که نمیشه رد کرد.

و اکثر مردم هم جز لحظه حال چیزیو نمیبینن وگرنه...

نتیجه گیری کلی از این حرفا اینه که بیاید قبل از انجام هر کاری واقعا روی اون فکر کنیم و تعادل رو حفظ کنیم. اون موقع میبینیم که ترک گناها ۵۰درصد آسونتر میشه.

*انَّ شَرَّ الدَّوَآبّ عِندَللهِالصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذیِنَ لاَیَعْقِلُون*َ
«بدترین‌ جانوران‌ (و شقی‌ترین‌ مردم‌) نزد خدا کسانی‌ هستندکه‌ ( از شنیدن‌ و گفتن‌ حرف‌ حق‌ ) کر و لالند و اصلاً ( در آیات‌ خدا ) تعقل‌ نمی‌کنند.»

" غرب زده!!! "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)