سلام
از منظر دین عوامل متعددی برای خوشبختی ذکر شده. یکی از جاهایی که میشه این قضیه رو به وضوح دید سوره مبارکه مومنون هست که خداوند ویژگی های این افراد رو برمیشماره. ویژگی هایی که در این سوره بیان میشن ویژگی افرادی هست که در زندگی به خوشبختی واقعی رسیدن و در آخرت هم در زمره خوشبختان و سعادتمندان قرار دارند. این سوره ملاک خوبی هست که خودمون و اعمالمون رو بسنجیم و ببینیم آیا ما هم در مسیر خوشبختی داریم گام برمیداریم و یا اینکه از مسیر منحرف شدیم اما خودمون متوجه این قضیه نشدیم...!!
گویند این سوره در مکه نازل شده و پیامبر فرمود « 10 آیه بر من نازل شده که هر کس آن ها را بر پا دارد و عمل کند وارد بهشت خواهد شد.»
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
«به راستی که مومنان رستگار شدند»(آیه 1) در ابتدای این سوره صحبت از رستگاری به میون اومده و اشاره شده که مومنان رستگار شدند و در ادامه صفات این افراد رو بیان میکنه و هر کسی دارای این صفات باشد قطعا رستگار خواهد شد و هر کسی فاقد این صفات باشه بدون شک رنگ خوشبختی و سعادت رو نخواهد دید.
«آنان که در نمازشان خاشع هستند» (آیه 2) اولین عملی که در آخرت مورد سوال قرار میگیره و اگر اون مورد قبول واقع شد بقیه اعمال انسان هم بررسی میشه، نماز هست. خیلی از ماها نماز میخونیم اما این نماز خوندن ما جز بر لب آوردن یک سری الفاظ چیزی بیشتر نیست. اما اینجا خداوند در بیان صفات مومنانی که رستگاری و سعادت دنیا و آخرت در انتظار اونهاست میگه که نه تنها نماز میخوانند بلکه در نماز حضور قلب دارند و خاشع هستند. وقتی اذکار نماز رو بر لب میارن میدونن که چه چیزی دارن میگن.

اما ماها در زندگی به قدری درگیر مادیات شدیم که حتی در نماز هم به قول معروف چیزهای گمشده مون رو به یاد میاریم...!!میشه گفت برای خیلی از افراد به عنوان نرمشی روزانه مطرح میشه چه بسا در موقع شادی ،از انجام این نرمش روزانه هم غفلت میکنیم(نمونه بارزش رو درشب عروسی همه ماها به وضوح دیدیم و نمونه بارز در سمت مقابل نماز ظهر عاشوراست که در گرمای شدید و زیر تیرباران دشمن نماز اول وقت ترک نشد) و در زمان گرفتاری انچنان به خم و راست شدن خودمون مطمئنیم و منت بر سر خالقی که هیچ نیازی به عبادت ما نداره میگذاریم و به قول معروف میگیم این بود نتیجه ی نماز خوندن من!! ،این بود نتیجه ی اهدنا الصراط المستقیم که میگفتم !! در صورتی که همین خدا میگه الاعمالو بالانیات. این به این معنا نیست که صورت مساله ی نماز پاک باشه  اما خدا میگه تو از من کدوم صراط مستقیم رو خواستی که من هدایتت نکردم ...؟؟ صراط مستقیمی که ولی من امیرالمومنین رفت یا صراط مستقیمی که به ظاهر و در نظر تو صراط مستقیمه ؟؟تو از من در ظاهر طلب صراط المستقیم برای رسیدن به سعادتو و خوشبختی کردی اما در باطنت سودای دیگری داشت. در واقع ما هر راهی رو که به مذاقمون و مطابق با هوای نفسمون باشه ادامه میدیم و در نهایت میگیم خدایا راه راست رو به سوی ما کج کن...!!
«و آنان که از بیهوده روی گردانند»(آیه 3) و متاسفانه این موردی هست که خیلی از ماها گرفتار اون هستیم. اگر دقیق به زندگی خودمون نگاه کنیم میبینیم که در طول یک روز وقت مرده بسیار زیادی داریم که به کارهای بیهوده گذشته و هیچ تاثیری جز تلف کردن وقت برای ما نداشته. و بدتر اینکه این بیهودگی همراه با گناه و معصیت هم باشه...!!
«و آنان که زکات میپردازند»(آیه 4) زکات و انفاق دو مسئله ای هستند که انسان با اون ها مورد آزمایش قرار میگیره. و معیار بسیار خوبیه برای اینکه انسان بدونه چه مقدار شیفته مال دنیاست و اینکه آیا حاضره برای رضای خدا و برای به دست آوردن سعادت و خوشبختی از مال خودش بگذره یا نه. و معمولا اکثر ماها در این مورد شکست میخوریم و با نمره منفی آزمون رو به پایان میرسونیم...!!
حالا سوالی که از خودمون باید بپرسیم اینه که اصلا این موارد در زندگی ما جایی دارند...؟؟ آیا طبق معمول فکر میکنیم اینها شعار هستند و یا اینکه اینها برای ما نیستند...؟؟ 
آیا تونستیم در زندگی به این نتیجه برسیم که ما در این دنیا مهمان هستیم و یک ابدیت در انتظار ماست...؟؟ آیا تونستیم معنای ابدیت رو درک کنیم...؟؟ آیا تونستیم دلبستگی خودمون رو به این دنیا کم کنیم...؟؟ تونستیم راحت ببخشیم...؟؟ راحت بگذریم...؟؟ 
نویسنده این متن در پی شعار دادن نیست چون اینها شعار نیستند. مرگ شعار نیست بلکه محکم ترین و استوارترین حقیقت این جهانه. با فکر نکردن به اون انسان سعی داره کمی فکر و خیال خودش رو راحت کنه اما این باعث نمیشه حقیقت عوض بشه. باعث نمیشه حساب و کتابی در کار نباشه. باعث نمیشه ما هر جوری خواستیم عمل کنیم. 
باعث نمیشه چون شرایط جامعه اقتضا نمیکنه ،چون دوست من این طور عمل نمیکنه منم عمل نکنم ، باعث نمیشه چون کسی شجاعت عمل به اون رو نداشته بگیم واقعیت نیست  اگر نگاه من عرف جامعه باشه بله واقعیت نیست  اما اگر نگاه من رفتار اهل بیت علیهم السلام باشه و قرار باشه به اون جامه ی عمل بپوشانم در اون صورت کاملا حقیقت و واقعیت داره.
 سوالی که پیش میاد اینه که پس کی قراره این صحبتا از مدار شعار خارج بشن و جامه ی عمل به اون بپوشانیم؟!! ایا وقت اون نرسیده هر کس از خودش شروع کنه و هرچند نتونه مثل اهل بیت علیهم السلام، ولی تا حد قابل توجهی از شعار ها رو جامه ی عمل بپوشونه ؟؟ مگر نه اینکه خدای یکتای بی همتا میفرماین: «...خداوند سرنوشت قومى را تغییر نمى‏دهد تا آنها وضع خود را تغییر دهند...»(الرعد آیه 11). 
عده ای هم هستن فقط از بین امامان معصوم علیهم السلام، فقط امام علی و امام حسین وامام رضا علیهم السلام رو میشناسن و متاسفانه فکر میکنن این خانوده تماما در فقر مطلق زندگی کردن  در صورتی که اگر زندگی امام صادق رو بررسی کنید  متوجه ثروت زیاد ایشون میشید خب مگه ایشون ولی خدا نیستند ؟؟ایا این اشتباه نیست که ثروتمند باشن ؟؟ یا حضرت فاطمه سلام الله علیها که پیامبر فدک را به او بخشید...؟؟ یا حضرت امیر علیه السلام که ثروت بسیار زیادی داشتن...؟؟
این خاندان در عینی که میتونستند تمام لذت های دنیا رو داشته باشند اما چون حقیقت دنیا و آخرت و خوشبختی و سعادت واقعی رو میشناختند هیچگاه به اون ها تن ندادند. پس ثروتمند بودن منافاتی با سعادتمند شدن نداره بلکه اینکه چه اعتقاداتی داشته باشین و ثروتتون رو در چه راهی هزینه کنین مهمه و میتونه شمارو سعادتمند و یا شقاوتمند کنه.
انسان مومن هر روز و هر لحظه یاد مرگ و جهان آخرت در ذهنش زنده و پویاست. چون این حقایق زمانی ترسناک میشن که انسان بدونه حسابی پاشو کج گذاشته در غیر این صورت هیچ دلیلی برای ترس وجود نداره. 
خداوند میگه همیشه یاد جهان آخرت رو در ذهنتون زنده نگه دارین تا هر وقت خواستین قدمی اشتباه بردارین یاد اون دنیا شما رو منصرف کنه. 
حالا ماهایی که خیلیامون داریم قدم اشتباه برمیداریم و بدتر از اون که میدونیم قدم اشتباه برمیداریم چجوری قراره توی زندگی مشکل نداشته باشیم...؟؟ و چجوری قراره احساس خوشبختی کنیم...؟؟
هر کسی به اندازه ایمانی که داره احساس خوشبختی خواهد کرد. اگر ثروتمند ترین فرد جهان هم که باشین ولی ایمان نداشته باشین فقط دارای یک خوشبختی ظاهری هستین و هیچ موقع در زندگی اون احساس خوشبختی واقعی رو تجربه نخواهید کرد. و اگر فقیر ترین فرد دنیا هم باشید ولی ایمان در دل و جان شما باشه خوشبختی واقعی رو در زندگی تجربه خواهید کرد.
شاید برای برخی این تصور ایجاد بشه که خوشبختی از نظر اسلام یعنی اینکه خودت رو از لذت های دنیا محروم کنی اما واقعیت قضیه این نیست.
خداوند میفرماید «...از مردم کسانی می گویند: پروردگارا! به ما در همین دنیا عطا کن، ولی آنها را در آخرت بهره ای نیست. و برخی از آنها میگویند: پروردگارا! ما را (هم) در دنیا نیکی عطا کن و (هم) در آخرت و ما را از عذاب آتش نگاه دار» (بقره 200 و 201)
یا در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام میخونیم که فرمودند: «از عوامل خوشبختی مرد مسلمان این است که فرزندش مثل او باشد و همسر متدیّن زیبارو داشته باشد و از مَرکَب خوب و خانه وسیعی برخوردار باشد.» 
پس برخلاف چیزی که تصور میشه نه تنها اسلام مخالف ثروت و بهره مندی از امکانات دنیایی نیست بلکه به اینکار تشویق هم میکنه. و اون چیزی که اسلام مارو ازش نهی میکنه اینه که اینها به عنوان هدف اصلی ما انتخاب بشن و زندگی ما حول محور این امکانات مادی بچرخه...!!
پس انسان میتونه همسر زیبارو و ثروت بسیار داشته باشه در عین حال خوشبخت و سعادتمند دنیا هم باشه و میتونه همه ایناهارو داشته باشه و در شقاوت و گمراهی به سر ببره.
بعضا پیش اومده که افرادی رو دیدیم که هیچ اعتقادی ندارن اما به ظاهر زندگی بسیار خوبی دارن و در سلامت کامل به سر میبرن و دارن از زندگی لذت میبرن. اما باید دقت بشه که از روی ظاهر نمیشه باطن رو تشخیص داد...!! 
مثلا خداوند در قرآن هنگامی که موارد انفاق رو بیان میکنن میفرمایند: «...به خاطر خویشتنداری که دارند، نا آگاه، آنها را توانگر می پندارد...»(بقره 273)
یعنی انسان های فقیر آبرومند در جلوی ما راه میرند اما ما به دلیل خویشتنداری اونها متوجه فقر و ناداری اونها نمیشیم و فکر میکنیم مثل یک انسان توانگر هستند...!!
پس به صرف دیدن زندگی افراد و خود اونها نمیشه به این قضیه پی برد که آیا واقعا خوشبخت هستند و یا اینکه اونها هم مشکلات زیادی دارند که ما از اونها غافل هستیم.
همینطور در آیاتی خداوند میفرمایند: «گشت و گذار کافران در شهر ها تو را نفریبد. این بهره ی ناچیزی است و سپس جایگاهشان جهنم است که بد جایگاهی است» (آل عمران 196 و 197)
یا در بیانی بسیار واضح تر میفرمایند: «پس مبادا اموال و اولاد آنها تو را به شگفت آورد! جز این نیست که خدا میخواهد در زندگی دنیا با اینها عذابشان کند و جانشان در حال کفر برآید» (توبه 55)
پس نباید فریب ظاهر زندگی افراد رو خورد. چه بسا افرادی که همه چیز دارند اما بدبخترین افراد عالم هستند چرا که خداوند اصل رو یعنی ایمان به خودش رو از اون ها گرفته و بیش از پیش بهشون نعمت میده تا بیشتر از قبل از خداوند دور بشن.
هر که در این بزم مقرب تر است / جام بلا بیشترش می دهند
این مسئله هم وجود داره و کاملا حقیقته. نمونه بارزش رو میشه در کربلا دید.
سماعه به نقل از امام صادق(ع) گفت که آن حضرت از امام علی(ع) فرمود: همانا در کتاب علی(ع) آمده است که همانا سخت ترین مردم از لحاظ بلا پیغمبران اند. سپس جانشینان آن ها. پس نیکوکارتران و نیکوکارتران؛ و همانا این گونه است که مؤمن به اندازه کارهای نیکویش مبتلا می گردد. پس هر کس که دین او درست و کار او نیکو باشد، بلای او هم سخت خواهد گردید، و این بدان خاطر است که خداوند متعال دنیا را نه ثوابی از برای مؤمن قرار داده و نه مجازاتی برای کافر؛ و کسی که دینش اندک و عقلش ضعیف است، بلای او هم اندک خواهد بود، و همانا سرعت بلا به سوی مؤمن پرهیزکار تندتر از باران به سوی آرامگاه زمین است.
بلا آن چیزی است که خداوند متعال، بندگان خود را با آن ها امتحان می کند، مانند بیماری ها و فقر، و گاه با دادن دولت و جاه و مقام بنده را امتحان می کند. 
پس یه مواقعی هم بلاهایی که به ما میرسه از سر دوست داشتنه و باعث میشه خیلی از گناهان ما در همین دنیا به واسطه اونها پاک بشه چرا که اگر پاک نشن و به جهان آخرت کشیده بشن بسیار بسیار ناگوار خواهند بود.
ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه کنیم که خوشبختی به دو صورت وجود داره. همونطور که ما هم جسم داریم و هم روح خوشبختی هم برای هر کدام از این دو وجود خواهد داشت. با تامین شدن نیازهای مادی فقط خوشبختی جسمی برای انسان پدیدار خواهد شد اما خوشبختی روح جدای از اون خواهد بود. و این همون خوشبختی واقعی هست که باید بهش دست پیدا کنیم. چه ثروتمند باشیم چه فقیر و چه زیبا و چه زشت تفاوتی نداره اگر کسی اراده کنه و به وعده های الهی ایمان داشته باشه و هر قدمی که برمیداره در راه رضای خدا باشه حتما به اون خوشبختی خواهد رسید.
اما این نکته هم بسیار مهمه که فقرا زودتر از ثروتمندان به این خوشبختی میرسن و خیلی از ثروتمندان نمیتونن به این خوشبختی دست پیدا کنن چرا که وقتی لذت مادیات و لذت زودگذر دنیا رو چشیدند دیگه فراموش میکنن که لذتی هم بالاتر از اون وجود داره.

پس کافیه زندگی خودمون رو بر مدار طاعت و بندگی و رضای خداوند قرار بدیم و بدون شک در هر شرایطی که قرار داشته باشیم به خوشبختی واقعی خواهیم رسید و این کاملا امکان پذیره.
" مجید 95 "

مقالات قبلی :

خوشبختی که من میسازم یا خوشبختی که منتظرم ساخته بشه...؟
خوشبختی که من میسازم یا خوشبختی که منتظرم ساخته بشه...؟ (2)

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در ازدواج خانم ها (۲۳۰۴ مطلب مشابه) مشورت در ازدواج آقایان (۱۶۹۶ مطلب مشابه) مطالب مجید 95 (۱۵ مطلب مشابه)