السلام علیک یا فاطمه الزهرا

در مقاله ی قبل خواندیم که حضرت ، نام افراد را به نیکویی ادا کرده و بیان شد که ایشان پدرشان را با دو لفظ ابتا و ابه صدا می کردند و تاثیر ان نیز به مادران عزیز در زندگی گوشزد شد.

ب) ایشان همسرشان را چگونه صدا می کردند؟!

در زندگی  مشترک حضرت فاطمه(س) با  حضرت علی(ع) عبارات و کلمات محبت آمیز بسیاری دیده میشود. حضرت فاطمه (س) با الهام از دستورات الهی و با دارا بودن درک صحیح از روابط زن و شوهر، همواره به همسر بزرگوارش عشق ورزیده و ایشان را مورد محبت قرار می دادند و در کلام خود علاقه و احترام را توأماً در نظر داشتند؛ گاهی ایشان را با کنیه ی اباالحسن صدا کرده و گاه ایشان  را یابن عمّ پسرعمو .... خطاب می نمودند: جزاک اللهُ عنّی خیرَ الجزاء یابن عم رسول الله. (۱)

استفاده از نام مناسب و القاب زیبا برای خطاب همسر، باعث روابط مثبت و ایجاد محیطی آکنده از صمیمیت شده و سبب پیدایش زمینه ی عکس العمل و رفتاری، مناسب در طرف مقابل می شود. حضرت علی(ع)  در این باره می فرمایند:

اجملوا فی الخطاب، تسمعوا جمیل الجواب(۲)؛ خطاب هایتان را زیبا کنید تا پاسخ زیبا بشنوید.

 حضرت فاطمه(س)، در مقام اظهار محبت و علاقه به امام علی(ع) میذفرمودند: روحی لروحکَ الفدا و نفسی لنفسکَ الوقاء یا اباالحسن(۳)؛ علی جان، روح من فدای روح تو و جان من سپر بلاهای جان تو.

لذا وقتی زنی به شوهرش می گوید : جانم فدایت،عمرمن،زندگی من و....
این زن پیرو مکتب فاطمیه است و هرگز به مهملات دیگران که می گویند این عمل باعث گستاخی همسرت میشود ، گوش نمیدهد!

نکته ای که از عبارات بالا دریافت میشود این است که ، صمیمیت یعنی  ابراز علاقه ی همراه با احترام ! بنابر این ، شیوه ای که این روزها بر زندگی افراد حاکم شده و و زن و مرد حتی در انظار عمومی یکدیگر را به اسم کوچک و بدون هیچ پسوندی بکار میبرند ، و این عمل را نشانه ی صمیمیت می دانند ! یک باور غلطی است که ریشه در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ندارد.زیرا  محصول صمیمیت آرامشی است که در روابط دو انسان حاکم میشود و این ارامش به صرف ابراز علاقه ی تنها نیست و انسان وقتی علاقه را با احترام از فرد مقابلش دریافت می کند احساس ارامش و امنیت خوبی به او دست می دهد.

کلید آرامش، انضباط، استحکام و صمیمیت خانواده به دست زنان است و به دنبال آن موفقیت و آسودگی خاطر مرد نیز، به نوع رفتار و برخورد زن درون خانه بستگی دارد. بهترین و جامع ترین اسوه در این زمینه، حضرت فاطمه(س) است.

عشق و محبت توأم با احترام به همسر؛ از اهداف مهم در ازدواج، آرامش و رابطه ی محبت آمیز میان زوجین است، برقراری روابط عاطفی، نقش مهمی در استحکام خانواده و حسن رابطه و سازگاری زن و شوهر دارد.(۴)

خداوند در آیه ی ۲۱سوره ی روم، به اصل وجود عشق و احساس محبت متقابل بین زن و شوهر اشاره فرموده:

از نشانه های خداوند این است که از نوع خودتان، همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میانتان دوستی و رحمت نهاد.

یکی از عوامل مهم در ایجاد  عشق و محبت میان همسران ،بیان و اظهار آن است. چه بسا کسانی که در قلب محبت فراوانی نسبت به همسرشان دارند، ولی توانایی ابراز آن را ندارند. در  در حالی که گفتن جملاتی که حاکی از محبت زوجین نسبت به هم است در رفع بسیاری از تردیدها و سوء ظن ها مؤثر و بر میزان محبت آنان می افزاید: ائمه معصومین، هم به ابراز علاقه به همسر تأکید نموده اند و در سیره ی عملی ایشان این امر در موارد متعددی به چشم می خورد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: وقتی مرد به زن خود با محبت می نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند به دیده ی رحمت به آن ها نگاه می کند.(۵)

آقا و خانم عزیز اگر به دنبال ایجاد ارامش در زندگی خود هستید و ارزویتان این است که به هنگام ناراحتی ها ، دیدن روی همسرتان غمها را از یادتان ببرد ! بیایید با او صمیمی شوید! و اولین گام برای برای ایجاد صمیمیت این است که اورا با علاقه و احترام صدا بزنید .

وقتی اهل بیت چنین صدا میزدند چرا ما از ایشان عقب افتاده و خجالت کشیدن را بهانه می کنیم ؟!!!

ادامه دارد...

موفق باشید

...........ً
۱). بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۱۹۲
۲). هاشم رسولی محلاتی، غررالحکم، ص ۴۳
۳). حائری مازندرانی، مهدی، کوکب الدری، ج ۱، ص ۱۹۶
۴).http://www.hawzah.net/fa/Magazine الگوی های رفتاری حضرت زهرا ( س) در خانواده
۵)۰ نهج الفصاحه، حدیث ۶۲۱

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در شوهرداری (۸۱۱ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه) مسائل زناشویی خانم ها (۵۴۹ مطلب مشابه)