سلام و احترام خدمت خواننده ی گرامی

موضوع بحث: نگاه جدید به  کلمه       ا    ی     م     ا      ن

قبل از شروع بحث عرض کنم ،قصدم بیان این مطلب به زبان ساده  هست پس لطفا به خاطر طرز بیانم مته به خشخاش نگذارید .     
ممنون

اول چند تا سوال بپرسم :شما با شنیدن کلمه صبر یاد چی می افتید؟
- اِوووم   خب بعضیا میگن یاد بزرگترا میافتیم که تا یکی عطسه میکنه میگن بچه جون  فعلا وقت این کار نیست  بشین سر جات،  یا بعضیا میگن باید نسبت به کاری که فعلا به صلاحمون نیست اتفاق بیافته صبر کرد.

حالا بریم ببینیم از نظر حضرت علی (ع) صبر چه معنایی داره:
این حدیث از امام باقر هست که فرمودند از حضرت علی (ع) درباره ی ایمان سوال کردند : ایشون فرمودند: خدای عزوجل ایمان را بر 4 پایه قرار داده است :
1)صبر
2)یقین
3)عدالت
4)جهاد
اما این قسمت اول، فعلا نگاه امام به     صبر         رو  میگم:

ایشون میفرمایند: صبـــــــر      هم خودش به 4 قسمت تبدیل میشه :
1)شور و اشتیاق :  نسبت به رسیدن به قله ی انسانیت   که نمودش تو جهان دیگه میشه بهشت .
2)ترس:  نسبت به انجام کارهایی که با انسان بودنمون در تضاد باشه و بیشتر به خوی چها پایان شبیه باشه   که نمودش میشه دوزخ در جهان  دیگر.
3)زهد (بی رغبتی) : بیشتر مردم تا یاد این کلمه می افتن میگن : هیچی دیگه 24 ساعت باید بشینم سر سجاده  نماز و دعا و ذکر   بعدشم همیشه حسرت به دل  ارزو به دل تا ببینم کی ممیریم !!!  اما این نگاه کاملا اشتباهه ، یادمه معنی فارسی دعایی میخوندم ،یادم نمیاد اسم دعا رو ،اما نوشته بود خدایا تمام زیور وزینت دنیا و اخرت رو بمن بده  اما نسبت به زیور دنیا بی رغبتم کن. اخه مگه میشه ادم زیور دنیا داشته باشه اما بی رغبت باشه نسبت بهش؟؟؟!

حالا یه لحظه اجازه بدید ی مثال بزنم :من میگم یه فردی تصور کنید هر روز خدا داره مثلا  غذایی مثله  چلو کباب میخوره حالا این فرد بعد از چند روز  واقعا از خوردنش خسته میشه  و دنبال ی  غذای دیگه، ی مزه ی جدید تر و بهتر و بالاتر میگرده  حالا مفهوم زهد هم ،همین طور میشه معنا کرد که: ما از خدا بخواییم که زینت وزیور دنیا رو بده بهمون  ولی خواهشا بخواییم جنبشم بهمون بده نکنه یدفه یادمون بره و غرور بگیرتمون  خبـــــــــــ ، حالا با داشتن این همه زیور و زینت تا یمدت شارررژژژ شارژیم اما بعد یمدت دوباره ی چیز جدید میخواییم هیچی هم که تو دنیا کم نداریم این جاست که خودمون مثل بچه ی خوبـــــــــ میریم دنبال خدا و تو قلبمون میگیم   هیچی مثه رفیق بودن با تو برای من نمیشه ، همه چی دارم اما اینا برای من  تو نمیشن   . به نظر من این مفهوم زهد هست.

4)مراقبت یا انتظار   که دیگه بهتر از من دربارش اطلاع دارید.

حالا  امیر المومنین(ع) درباره ی  صبر  میفرمایند:
هر که اشتیاق بهشت داشته باشد هوس رانیها را کنار میگذارد ،هرکه از دوزخ بیم داشته باشد از چیز حرام رو برمیگرداند ،هر که زهد ورزد و بی رغبتی کند،مصیبتها بر او اسان میشود ،هر که منتظر مرگ باشد با انجام دادن نیکی ها شتاب میکند .

حالا بریم سراغ یقین : با شنیدن یقین یاد چی می افتید؟؟؟
- اِ ووم    بعضیا میگن کاری رو با اطمینان و اعتماد انجام دادن .

بریم ببینیم نظر امیر المومنین (ع)  درباره ی  یقیــــــن    چی هست:
ایشون میفرمایند :یقین هم 4 پایه دارد:
1)زیرکی وروشن بینی  (همون سخن اقاست که فرمودند  مومن باید زیرک باشه،  در جریان هم که هستید با نارو زدنو  ،کلاه گذاشتن سر مردم هم فرق داره)
2)رسیدن به حقایق : قابل توجه افرادی که میگن چشم و گوش بسته  از هر جایی  هر مطلبی  کلیپی  دیدیم  باید قبول کنیم بی چون و چرا  وگرنه سنگ میشیم!!!  ببینید اقا میفرمایند برید سراغ افراد معتبر  زحمت بکشید به حقایق برسید حالا کی از خودشون بهتر  .
3)عبرت شناسی : این (شناسی)که اومده به نظر من انگار دنیای خیلی بزرگی داره که هر کسی به راحتی درکش نمیکنه.
4)روش پیشینیان : اینم که مشخصه 

حالا اقا میفرمایند :پس هر که روشن بین شود حقیقت شناس گردد،هر که به حقایق رسد عبرت شناس  شود ،و هر که عبرت شناس باشد،سنت و روش را بفهمد ،و هرکس سنت و روش را بفهمد و بشناسد مثل این است که با پیشینیان بوده و به طریقی که درست تر است هدایت شود ،و نگاه کند :هر که نجات یافته بچه وسیله ای نجات یافته  و هر که هلاک شده برای چه هلاک شده ،و خداوند هر که را هلاک نموده   تنها  بسبب نافرمانیش   هلاک نموده    و هرکه را نجات بخشیده   بسبب اطاعتش بوده است.
                                                               
ادامه دارد ...
"ایدا"

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب آ. راد (۲۶ مطلب مشابه)