سلام و عرض خسته نباشید

من یه پسر ۱۸ ساله هستم که امسال (۱۴۰۰) باید کنکور بدم، رشته ام تجربی هست و درسم هم متوسط رو به بالا است. حدود ۱۷_۱۸ روز دیگه کنکور سراسری تجربی برگزار میشه و من می دونم که رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی یا دارو قبول نمی شم. راستش به این سه تا رشته علاقه قلبی ای هم ندارم(بین این سه پزشکی رو ترجیح میدم).

موضوعی که اینجا مطرح هست، این هستش که من درسم تقریبا خوبه و احتمالا می تونم بعضی رشته های پیراپزشکی مثل تغذیه یا پرستاری آزاد رو امسال قبول بشم امّا هیچ علاقه ای به این رشته ها ندارم!

از ابتدای سال یازدهم تقریبا این فکر توی سرم بود که تغییر رشته بدم و رشته انسانی رو ادامه بدم، به این دلیل که من توی درس های حفظی_مفهمومی و همچنین درس های تحلیلی خیلی خیلی خوب عمل می کنم امّا توی درس های محاسباتی واقعاً مشکل دارم. از طرف دیگه علاقه ای که از همون اول به دروسی مثل روانشناسی، تاریخ، جامعه شناسی و... داشتم خیلی خیلی بیشتر از علاقه ام به شیمی، فیزیک یا ریاضی بوده و هست.

امّا هیچ وقت جرات رها کردن تجربی و رفتن به سمت انسانی رو نداشتم، از بچگی فامیل، دوست و آشنا از من انتظار پزشک شدن رو داشت و داره و همین باعث شده که تا الآن شجاعت کافی برای رفتن به سمت علاقه ام رو بدست نیارم و خب امسال دیپلم تجربی رو احتمالا با نمره های خوب دریافت می کنم.

فکری که چندین هفته است توی سرم می‌چرخه پشت کنکور موندن و تغییر رشته به انسانی هست. هدف ام هم نهایتا رشته روانشناسی هست (می دونم از طریق رشته تجربی هم حتی  می تونم همین امسال روانشناسی بخونم، امّا نمی خوام دانشگاه آزاد یا پیام نور برم، چون رشته بسیار با ارزشی برام و دوست دارم در صورت وارد شدن توی بهترین دانشگاه دنبالش کنم.)

امّا قاعدتاً این تصمیم چالش های زیادی رو برای من به همراه داره:

۱) باید سه پایه رو تو یه سال بخونم.

۲) اطلاع چندانی از منابع و روش مطالعه دروس انسانی ندارم.

۳) نمی‌دونم اطرافیان و خانواده چطور برخوردی نسبت این تصمیم خواهند داشت.

تمام این موارد باعث شده من توی گیج ترین حالت ممکن باشم و هیچ تصوری نسبت به آینده نداشته باشم، از طرفی به همه سختی ها و چالش های پیش رو در صورت تغییر رشته واقف هستم و از طرف دیگه دلم نمی‌خواد رشته ای رو بخونم که بهش علاقه ای ندارم.

خیلی بهم لطف می کنید اگر نظرات و تجربیات خودتون رو در اختیارم بذارید، ممنون.

 


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
انتخاب رشته (۱۰۶ مطلب مشابه) آینده شغلی رشته ... (۱۹۶ مطلب مشابه)