بسم الله الرحمن الرحیم

همان طور که خاطر شریف دوستان است ما یکی از وظایف مهم و بسیار بسیار مهم منتظر را تجدید عهد با حضرت ولی عضر علیه السلام و وفای به آن عهد دانستیم که این وظیفه یک وظیفه ای است که نسبت به همه‌ی اهل بیت شیعیان دارند همه‌ی شیعیان نسبت به امام‌شان عهدی دارند که به هر حال با آن عهد باید ثابت قدم و پابرجا باشند

«وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاء غَدَقًا» (جن/16) ‌خدای متعال در سوره‌ی جن می‌فرماید اگر کسی بر آن صراط و طریق مستقیم استقامت داشته باشد آب فراوانی را به او می‌چشانیم آن آب فراوان هم می‌تواند آب ظاهری باشد و نعمت‌ها باشد و هم می‌تواند علوم اهل بیت باشد .

در روایات است که به آن‌ها داده می‌شود نعمت‌ها و برکات فراوان منتها به شرط استقامت بر آن راه و صراط بعضی‌ها ممکن است خوب راه بیفتند اما خوب ادامه نمی‌دهند در ادامه‌ی راه کم می‌آورند حافظ گفت که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها .

داستان سیمرغ عطار که برای رسیدن به قله‌ی قاف تعداد زیادی بودند ولی وقتی رسیدند تعداد اندکی ماندند یک واقعیتی است که این مسیر مشکلات و سختی‌هایی دارد که ماندن اش خیلی هنر است و استقامت بر آن عهدی که با اهل بیت داشتیم ما عهد با امام‌مان داریم با ائمه داریم با امام زمان داریم خوش به آن کسانی که بر این عهد ثابت قدم‌اند .

این یکی از وظایفی بود که گفتیم و مصادیقی را بیان کردیم مثلا عهد با حضرت یک مصداق اش زیارت اهل بیت و زیارت امام زمان یکی از مصادیق وفای به عهد است .

یکی دیگر از مصادیق وفای به عهد عرض می‌کنیم این است که انسان نسبت به نائبان امام زمان ، آن کسانی که جانشین حضرت در زمان غیبت هستند نسبت به آن‌ها التزام داشته باشد اعتقاد به آن‌ها داشته باشد هم گامی و همراهی و تبعیت داشته باشد فقهای عادل که با عنوان مرجع یا به خصوص به عنوان فقیهی که ولایت دارد ولی فقیه است این‌ها به عنوان نائبان امام هستند کسی نمی‌تواند ادعا بکند که من شیعه هستم اهل ولایت ام امام زمانی هستم اما کاری با مرجعیت و کاری با ولایت فقیه و جانشین امام زمان در زمان غیبت ندارم.

شریعتی: یعنی همان قدری که در قبال امام زمان‌مان مسئولیم در قبال نائبان حضرت هم مسئولیم.

حاج آقا عالی: در زمان امیرالمومنین اگر مالک اشتر را به عنوان نماینده می‌فرستاد جایی مثلا مصر کسانی که علوی بودند باید از مالک اشتر تبعیت می‌کردند بنابراین این خیلی بد است بعضی ادعای ولایی بودن را بکنند ولی تکلیف‌شان با مسئله‌ی مرجعیت تقلید در مسائل احکام دین‌شان در مسائل اجتماعی‌شان بحث ولایت فقیه روشن نباشد طبیعتا رابطه‌شان با امام‌شان سست می‌شود طبیعتا ضربه به دین‌شان می‌خورد کسانی که اعتقاد نداشته باشند با عالمان دین‌شان خصوصا جانشینان آن‌هایی که صلاحیت جانشینی حضرت ولی عصر را در زمان غیبت دارند طبیعتا زمینه برایشان فراهم می‌شود که در طول شیطان بیفتند.

شریعتی: پذیرش اش سخت نیست که همان تبعیتی که باید از امام زمان داشته باشیم از نائب ایشان داشته باشیم.

حاج آقا عالی: حال عرض می‌کنیم طبیعتا ما در چه جهاتی باید تبعیت داشته باشیم؟ ولی در همان محدوده ای که باید تبعیت بکنیم این جا تکلیف باید روشن باشد این جا باید اعتقاد و التزام هم به صورت اعتقادی هم التزام عملی داشته باشیم این یک واقعیتی است امام عسکری علیه السلام در یک روایتی فرمود آن کسانی که با عالمان دین‌شان با کسانی که شرایطی که اهل بیت فرمودند در آن‌ها است تقوا و اهل عمل بودن و اهل عدالت بودن را دارند ارتباط‌شان با این‌ها قطع می‌شود زمینه برای این که در شبکه و تور ابلیس و جنودش بیفتند دارند .

در واقع این عالمان دین واسطه‌های مردم با اهل بیت‌اند که خیلی از روزی‌ها را از اهل بیت می‌گیرند و به دیگران می‌دهند و آن کسانی که با این‌ها ارتباط ندارد از خیلی از روزی‌های معنوی و معرفتی محروم می‌ماند .

در دعای ابوحمزه یک تعبیری امام سجاد علیه السلام دارند لَعَلَّکَ فَقَدْتَنى مِنْ مَجالِسِ الْعُلَمآءِ فَخَذَلْتَنى خدایا شاید من را ندیدی که مجالست داشته باشم با عالمان دین ام از چشم ات افتادم و کوچک شدم در نظر تو خار شدم .

واقعا همین است به هر حال خیلی برکات را آدم از دست می‌دهد ظرفیت اش کم می‌شود خدا رحمت کند مرحوم آیت الله شاه آبادی در تهران عالم عارف با عظمت مجتهدی بود که حضرت امام شاگرد ایشان بود و فوق العاده احترام داشت .

یک تعدادی از بازاری‌های متدین هم شاگرد ایشان بودند یکی از کسانی که نماز ایشان می‌آمد درس اخلاق ایشان می‌آمد یک دو سال ارتباط اش با ایشان قطع شد بعد از دو سال برای حساب خمس و این‌ها خدمت ایشان رسید گفت نپرسیدید از من که دو سال پیش شما نبودم کجا بودم؟

آیت الله شاه آبادی فرمود ما طلبی از شما نداریم اگر خواستید اختیار با خود شماست تشریف بیاورید وگرنه نه گفت واقع اش این است که به یک دلیلی انقطاعی از شما حاصل شد بعد از این یکی دو سال تازگی‌ها یک خوابی دیدم یک رویای صادقه ای بود که خود را در صحنه‌ی محشر دیدم در قیامت همراه یک جمعی خیلی ترسیده بودیم خیلی هول و تکان‌های قیامت ما را ترسانده بود چون من آدم خوبی بودم و مردم حسن ظن به من داشتند .

این تعدادی که من را می‌شناختند دورم جمع شدند گفتند دعا بکنید از این وضعیت خلاص شویم من گفتم من که هستم که دعا بکنم برویم خدمت آیت الله شاه آبادی آن جا شما در ذهن ام بودید می‌گوید با این جمع آمدیم خدمت شما و شما در یک آرامشی بودید در یک وضعیت خیلی خوبی بودید به شما گفتیم اگر می‌شود یک دعایی بکنید یا به ما یاد بدهید که از این وضعیت نجات پیدا کنیم .

شما فرمودید که همه‌تان به صورت جمعی بگویید یا حسین که اسم اعظم خداست کیمیاست ما این را گفتیم خیلی آرام شدیم از این وضعیت نجات پیدا کردیم من از خواب بیدار شدم فهمیدم این دو سالی که از شما قطع شده خیلی در دست انداز افتادم دارم مشکل پیدا می‌کنم باید خدمت شما برسم .

واقعا همین است خدای نکرده اگر ارتباط ما با عالمان با تقوا و عادل و اهل عمل و آن کسانی که صلاحیت جانشینی اهل بیت به خصوص در زمان غیبت را دارند خدای نکرده چه بسا مصون نمانیم و ضربه به دین‌مان بخورد این را باید خیلی مراقب باشیم .

در هر حال اهل بیت علیهم السلام همان طور که عرض کردم عالمان ما به عنوان واسطه‌های مردم با اهل بیت هستند در همان زمان حضور خودشان این واسطه بودن برقرار بوده یعنی فرض کنیم زمان امام صادق علیه السلام زمان امام جواد علیه السلام زمان امام عسکری علیه السلام نماینده‌هایی می‌فرستادند به عنوان نماینده‌های خودشان در جاهایی که دور بودند و مردم دسترسی به اهل بیت نداشتند از طریق آن‌ها ارتباط برقرار بکنند .

فردی است به نام علی بن مصیب این را مرحوم مقدس قمی در سفینه البحار نقل می‌کند خدمت امام رضا علیه السلام رسید گفت راه ام از شما دور است هر موقع بخواهم خدمت شما نمی‌توانم برسم از چه کسی بگیرم احکام دین و مسائل دین ام را.

به هر حال شهر هایشان دور بود از اهل بیت امام رضا علیه السلام فرمود از زکریا بن آدم بگیر از قم معلوم بوده که این شخص قمی بوده. فرمود مورد اطمینان بوده در مسائل دینی و دنیایی کسی است که در امان هستی ابن آدم عالم برجسته ای که قبر ایشان نزدیک حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است و آن جا دفن است از اصحاب امام رضا و امام جواد علیهما السلام عالم تقوا برجسته کسی که می‌خواست از قم بیاید بیرون امام رضا علیه السلام فرمود نه تو بمان به واسطه‌ی تو بلا از اهل قم دفع می‌شود همان طور که به واسطه‌ی پدرم امام موسی بن جعفر از بغداد بلا دفع می‌شود .

یک کسی مانند ایشان نماینده‌ی امام رضا علیه السلام در قم بوده یا احمد بن اسحاق قمی که در زمان امام عسکری نماینده‌ی امام عسکری در قم بود که مردم وجوهات می‌دادند یا مسئله‌ی شرعی از ایشان می‌پرسیدند ایشان خدمت امام عسکری می‌برد هر از گاهی که اتفاقا در مسیر برگشت سر پل ذهاب بود که مرحوم شد و الآن قبر ایشان به صورت گنبد و بارگاهی در سرپل ذهاب است .

مقصود این که در زمان خود حیات معصومین هم نماینده‌هایی می‌فرستادند جاهای دیگر و به یک معنا بحث مرجعیت از همان موقع جا افتاد از همان موقع اهل بیت علمایی که خودشان تربیت کرده بودند می‌فرستادند به عنوان مرجع مردم.

شریعتی: این طور نبوده که مردم در زمان حیات اهل بیت مکرر و مرتب با آن‌ها در ارتباط باشند...

" مباحث یادی از امام زمان عج الله - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "


مباحث مربوط به امام زمان (عج):

آیا در بین یاران خاص امام زمان علیه السلام، خانم‌ها هم هستند ؟

یادی از امام زمان عج الله (1)

توضیح ویژگی زنده بودن امام زمان عج الله

دلایل زنده بودن امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (1)

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (2)

توضیح در مورد ویژگی غایب بودن امام زمان (ع)

دلایل غیبت امام زمان علیه السلام

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت - (1)

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت (2)

رابطه‌ی امام حسین ( علیه السلام ) و امام عصر ( علیه‌السلام )

بررسی عدالت گستری امام عصر(عج) (1)

نقش امام عصر در تقدیر انسانها

وظایف فردی منتظران در عصر غیبت امام زمان عج الله

در محضر امام زمان عج الله بی ادبی نکنیم

وظایف منتظران – ادب زمان و مکان (1)

تجدید عهد روزانه با امام زمان علیه السلام (1)

چرا امام زمان عج الله به داد فقیران و گرفتاران نمی رسد ؟!

علائم ظهور و وظیفه منتظران (1)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یادی از امام زمان (عج) (۴۶ مطلب مشابه)