بسم الله الرحمن الرحیم

اولین مصداق ادب نسبت به ساحت مقدس حضرت ولی عصر علیه السلام این است که ادب محضر حضرت را ما حفظ بکنیم بدانیم که تمام عالم زیر نظر این بزرگوار است و او شاهد و ناظر بر ما است هم رقیب و مراقب است و هم رفیق است که این رقیب رفیق است و بیش از آن که رقیب باشد رفیق است و مراقبت دلسوزانه را دارد و طبیعتاً کارهای ما همه‌اش زیر نظر این بزرگوار صورت می‌گیرد.

اصلاً اگر خاطر شریفتان باشد در بحث شهود قیامت این را مطرح می‌کردیم که یک دسته از شهود قیامت معصومین هستند که این جا ناظر هستند و در قیامت شاهد هستند شهادت می‌دهند که در آیه‌ی قرآن است .

در سوره‌ی نساء آیه‌ی 41 که خدای متعال می‌فرماید «فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِن کُلِّ أمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَـؤُلاء شَهِیدًا» چه طور خواهد بود آن زمانی که از هر امتی یک گواهی می‌آوریم که مقصود پیغمبر آن امت است از هر امتی یک گواهی و یک شهیدی می‌آوریم که شاهد بر اعمالشان در دنیا بوده‌ است در قیامت می‌آید شهادت می‌دهد و رسول ما تو شاهد بر همه‌ی شهود خواهی بود یعنی در رأس و در قله نظارت بر همه خواهی داشت که وجود مقدس امیرالمومنین در ذیل همین آیه فرمود پیغمبر هُوَ شَهیدٌ عَلی الشُّهداء شاهد بر همه‌ی شهود قیامت است و برتر از همه‌ی آن‌ها و البته شکی نیست که فوق همه وجود مقدس خداوند متعال است که اولین شاهد است .

ما نه دسته از شهود را آن جا ذکر می‌کردیم اول خدای متعال بعد پیامبران پیغمبر اکرم و ائمه علیهم السلام بعد ملائکه هستند که شهود بر اعمال هستند بعد زمین است زمان است که هر پاره‌ای از زمان هر ساعتی از زمان خودش یک جعبه ای است که عمل ما را در آن حفظ می‌کند و نگاه می‌دارد و آن جا باز می‌دارد و ارائه می‌دهد اعضاء و جوارح ما است وجدان ما است قرآن است این‌ها همه موجوداتی هستند که در این عالم ناظر و شاهد هستند آن جا شهادت می‌دهند پس ما هیچ جا خلوت نداریم در این عالم و واقعاً هر جایی که گمان می‌کنیم خلوت است ده‌ ها چشم ناظر بر ما است که اگر خود همین مطلب باور ما شود لازم نیست در رابطه با این مسئله یعنی مسئله‌ی اعتقاد به شاهد بودن اهل بیت، لازم نیست کار خاصی انجام بدهیم این باید جزء باورهایمان شود باید در قلبمان وارد شود .

باید آن قدر به خودمان این را بگوییم که دارند نگاهت می‌کنند و آن‌ها را به عنوان شئون آن‌ها بپذیریم که اگر من او را نمی‌بینم او من را می‌بیند خود این گفتن این مطلب ارزشمند است که هیچ خلوتی نیست .

خدا رحمت کند یکی از مراجع بزرگ قم شیخ ابوالقاسم قمی بود می‌گفتند ایشان به فرماندار قم در آن زمان مثلاً شصت هفتاد سال پیش گفت هر روز صبح به صبح با خودت تکرار بکن بگو این جا قم است، خود همین بازدارنده‌ی خیلی چیزها است خود این که این جا قم است خود این که آدم وقتی مثلاً فرض کنید شما در حرم‌های یکی از معصومین وارد می‌شوید همان خودش یک محافظتی برای آدم می‌آورد این جا حرم است یک حفاظی دارد یک حریمی دارد یک محضری است در هر حال هیچ خلوتی نیست و خود این را اگر آدم در قلبش وارد بکند خیلی ارزشمند است.

ابوبصیر یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام بود، تعلیم قرآن می‌داد و درس قرآن می‌داد به یک خانمی و یک شوخی با این خانم کرد هم شاگرد امام صادق بود هم شاگرد امام باقر علیه السلام بود خدمت امام باقر علیه السلام بود تا رسید حضرت فرمود آن چه کاری بود که کردی؟

ابوبصیر می‌گوید من از خجالت دستم را روی صورتم گذاشتم حضرت فرمود که مگر نمی‌دانی که اگر کسی در خلوت توجه نداشته باشد به خداوند متعال و خدا را مراعات نکند خدا هم به او اعتنا نمی‌کند، توبه بکن و دیگر آن کار را تکرار نکن که ابوبصیر می‌گوید من گفتم چشم این خیلی ارزشمند است که آن‌هایی که با معرفت بودند خیلی این را مراعات می‌کردند .

این یک باور که در جلسه‌ی قبل گفته شد که خود این یکی از اعمال است منتها از اعمال قلبی است، قلب آدم باید این عمل را انجام دهد که در آن وارد شود و به خودش بباوراند و قبول بکند که در محضر امام زمان علیه السلام است و در محضر کسی است که خدای نکرده اگر خطایی داشته باشد او شرمنده می‌شود پیش خدا در عین حال که برای ما دعا می‌کند ولی در عین حال نخواهیم حضرت را شرمنده کنیم پیش خدا.

یکی دیگر از مصادیق ادب نسبت به وجود مقدس حضرت ولی عصر علیه السلام ادب و احترام نسبت به نام‌ها و اسامی مقدس حضرت است، به طور کلی آدم وقتی یک بزرگی را عزیز می‌دارد محترم می‌دارد هر چیزی که متعلق به او است آن را هم محترم می‌دارد این به طور طبیعی است .

خدا رحمت کند امام راحلمان را ایشان می‌گفتند نسبت به استادشان آیت الله شاه آبادی فوق العاده احترام می‌گذاشت بعد از مرگ ایشان تا آخر عمر حضرت امام پشت عکس ایشان نمی‌نشست هر موقع اسم ایشان را می‌برد چه در سخنرانی‌ها چه در نوشته­ هایشان و کتاب­هایشان با احترام بیان کرده‌ است روحی فداه جانم فدای او عارف کامل در چهل حدیث زیاد می‌بینیم کاملا زیاد در جاهای دیگر در سخنرانی‌ها آدم وقتی کسی را بزرگ می‌دارد هر چیزی که منسوب به او است، عکس او، اسم او هر چه که مربوط به او است محترم می‌شمارد .

در حضور امام صادق علیه السلام اسم پیغمبر برده شد به نام محمد صلی الله علیه و آله و سلم تا امام صادق این اسم را شنیدند آن قدر سرشان را به علامت تعظیم خم کردند که راوی می‌گوید در مقابل صورتشان نزدیک به زمین رسید صورتشان به احترام اسم مبارک پیغمبر اکرم همه‌مان این را شنیده‌ایم ‌این روایت معروف است در وسائل شیعه آمده‌ است که یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام چند روز خدمت آقا نرسیده بود وقتی آمد خیلی گرفته و غمگین بود، امام صادق علیه السلام فرمود چرا این قدر گرفته‌ای؟ غمگینی؟ گفت خدا به ما یک فرزند دختری داده یا فرزند زیاد نمی‌خواست حس می‌کرد که سخت است درآمد‌ها کم است و روزیشان در نمی‌آید یا روی آن دیدی که بعضی‌ها دارند فرزند دختر را چون درآمد زا نمی‌دانستند از این جهت ناراحت بود.

امام صادق علیه السلام فرمود این چه جای غمی است ثِقلُها عَلَی الارض و رِزقُها عَلَی الله سنگینی‌اش که روی زمین است روی دوش تو که نیست رزقش هم که با خداست با خودش برکت و روزی‌اش را می‌آورد جای غم نیست .

بعد امام صادق علیه السلام فرمود اسمش را چه گذاشتی؟ گفت فاطمه. امام تا این اسم را شنید شروع کرد تکرار کردن فاطمه فاطمه فاطمه بعد حضرت فرمود که لا تصبها و تلعنها و لا تضرب‌ها مبادا مثلاً فرض کنید نفرین او را بکنی دشنامی به او بدهی بزنی او را این اسم محترم است مبادا این کارها را بکنی ببینید،چون این اسم اسم آن بزرگ بوده‌ است .

رضوان خدا و رحمت خدا بر علامه‌ی امینی ایشان پر از ولایت بود پر از محبت اهل بیت به خصوص امیرالمومنین و همه‌ی اهل بیت بود ایشان آخر عمر بیماری سنگینی داشت یکی از علمایی که الآن زنده ‌است، ایشان می‌گفت من رفتم برای عیادتش ایشان دراز کشیده بود خوابیده بود بیماری‌اش سنگین بود من خدمت ایشان یک مقدار که نشستم گفتم آقا یک سوالی از شما دارم می‌خواستم یک چیزی بپرسم حالش را دارید؟ گفت بفرمایید راجع به چه است؟

گفت راجع به حضرت زهراء سلام الله علیها تا این آمد گفت من را بلند کنید خیلی سنگین بود حالش گفت اسم حضرت زهراء سلام الله علیها و حرف او آمد مگر می‌شود من پایم دراز باشد بخوابم، از پشت پرده ایشان می‌گفتند دیدم که خانمی که وابسته به بیت ایشان است یا خانمشان بود یا فامیلشان بود اشاره کرد که بلند نشوند حالشان سنگین است، برایشان خوب نیست من گفتم حاج آقا بخوابید حالا همین طور من می‌پرسم گفت نه اسم خانم حضرت زهرا سلام الله علیها آمد دیگر نمی‌شود پا دراز باشد، چه ادبی داشت با زور و زحمت نشست من سوالم را از او کردم که یک حدیثی است که لولا فاطمه لما خلقتکما این سندش کجاست که ایشان سندش را ذکر کردند با همین ادب هایشان بود به خیلی جاها می‌رسیدند.

باید خیلی مراقب باشیم اسامی اهل بیت علیهم السلام که می‌آید سعی کنیم با احترام همین طور علی، فاطمه، حسن حسین نگوییم این طور بیان نشود خدا رحمت کند امام راحلمان را با لقب می‌گفتند حضرت امیر، حضرت سیدالشهداء علیه السلام اگر حالا با اسم هم گفته می‌شود علیه السلامش درودش صلواتش بگوییم.

مرحوم شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا در اواخرش می‌گوید شخصی از صالحان پیغمبر اکرم را در خواب دید از پیغمبر سوال کرد که یا رسول الله من می‌خواهم زیارت بعضی از فرزندان شما بروم زیارت کدامشان بروم پیغمبر فرمود زیارت آن کسی برو که در همسایگی شما است. آن فرد ایرانی بود این فرد گفت آقا رضا را می‌گویید؟ با همین تعبیر، پیغمبر فرمود قل صلی الله علیه سه مرتبه بگو درود خدا بر او خیلی خوب است که آدم این اسامی را که به هر حال به کار می‌برد یا حتی می‌نویسد صلواتش را هم بنویسد حتی اگر می‌تواند صلوات را یا سلام کامل بنویسد این صاد نوشتن یا عین نوشتن عیب ندارد مخفف است، ولی چه اشکال دارد که آدم صواب صلوات را ببرد کامل هم بگوید هم بنویسد، صواب سلام و صلوات را می‌برد که خدا شاهد است اگر ما بدانیم ثوابش چه‌است آن وقت می‌فهمیم که هر موقع این اسامی برده شد باید به طور کامل بگوییم و هر موقع هم که این اسامی مقدس را روی بچه هایمان هم می‌گذاریم سعی کنیم نشکنیم احترام این اسم را آدم حفظ کند .

اسم بچه‌ای اگر محمد باشد ممد نگوییم یا فاطمه می‌گذاریم فاطی نگذاریم به او این اسم را بتوانیم نشکنیم و حرمت این اسم محفوظ بماند در هر حال امام زمان علیه السلام هم اسامی و القابی دارند که اگر خاطر شریفتان باشد عرض می‌کردیم در کتاب نجم الثاقب مرحوم حاجی می‌نویسد 180 اسم لقب حضرت را آورده ‌است و بعضی‌ها تا 500 تا گفته‌اند که حضرت ولی عصر علیه السلام اسامی و القاب دارد که آدم وقتی این‌ها را به کار می‌برد با احترام به کار بگیرد این جزء ادب است به خصوص بعضی از القاب که سفارش شده ان‌شاء الله که ما را می‌بخشند ما این اسم را به کار می‌بریم .

نشسته‌ایم ‌وصل به میکروفون هستیم نمی‌توانیم کاری بکنیم لقب قائم صلوات الله علیه که وقتی می‌آید مستحب است ایستادن و بلند شدن که در سیره‌ی عملی اهل بیت بوده ‌است، امام صادق علیه السلام هر موقع که این لقب می‌آمده‌ است، امام صادق علامه‌ی عالم وجود بلند می‌شد تمام قامت و احترام می‌کرد .

ذعبل خزاعی که اشعار معروفی دارد که قصیدیه‌ی تائیه‌اش کنار امام رضا علیه السلام شروع کرد این اشعار را خواندن به یک بیتی رسید راجع به امام زمان زمان علیه السلام که خروج امام لا محالطه خارج لقول علی اسم الله ببرکاته آن امامی که قیام می‌کند در آخر الزمان تا این اسم آمد و این اشاره آمد به قیام امام زمان علیه السلام حضرت رضا علیه السلام بلند شدند به تمام قامت و کف دستشان را روی سر گذاشتند فرمودند اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه که در روایات است.

در بعضی از روایات فلسفه‌ی این بلند شدن با این لقب و استحباب بلند شدن با این لقب قائم از این جهت است فلسفه‌ی قشنگی در روایتی از امام صادق علیه السلام بیان شده در منتخب الاثر است که وقتی که این لقب ذکر می‌شود که اشاره به قیام امام زمان است حضرت ولی عصر علیه السلام یک عنایتی به این شخص می‌کند یک توجهی به این شخصی که اسم او را و اشاره به دولت حضرت کرده‌ است می‌کند در هنگامی که حضرت دارد به شما عنایت می‌کند بلند شوید.

 
البته این بلند شدن اشاره به چیز دیگری هم است آماده‌ی قیام بودن است که ما هم آماده‌ی بلند شدن هستیم ما هم آماده‌ی قیام هستیم ولی علاوه بر آن این اسم را که ما می‌آوریم چون حضرت عنایت می‌کند ما حواسمان جمع باشد آن موقع آدم بلند شود که در زیر سایه‌ی عنایت حضرت ادب را رعایت بکنیم. یکی دیگر از مواردی که در رابطه با اسامی حضرت است و جزء آدابش است این است که آن اسم اصلی حضرت که هم نام پیغمبر اکرم بود این را احتیاطاً آدم این اسم را نبرد میم حاء میم دل را، حالا چرا؟ این واقعاً سرّش برای ما خیلی روشن نیست اما روایات بسیار داریم متعدد روایات داریم که این اسم را نبرید

...

" مباحث یادی از امام زمان عج الله - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "


مرتبط با رعایت ادب در محضر امام زمان عج:

مصادیق ادب نسبت به وجود مقدس امام زمان عج الله (2)


مباحث مربوط به امام زمان (عج):

آیا در بین یاران خاص امام زمان علیه السلام، خانم‌ها هم هستند ؟

یادی از امام زمان عج الله (1)

توضیح ویژگی زنده بودن امام زمان عج الله

دلایل زنده بودن امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (1)

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (2)

توضیح در مورد ویژگی غایب بودن امام زمان (ع)

دلایل غیبت امام زمان علیه السلام

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت - (1)

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت (2)

رابطه‌ی امام حسین ( علیه السلام ) و امام عصر ( علیه‌السلام )

بررسی عدالت گستری امام عصر(عج) (1)

نقش امام عصر در تقدیر انسانها

وظایف فردی منتظران در عصر غیبت امام زمان عج الله

در محضر امام زمان عج الله بی ادبی نکنیم

وظایف منتظران – ادب زمان و مکان (1)

تجدید عهد روزانه با امام زمان علیه السلام (1)

چرا امام زمان عج الله به داد فقیران و گرفتاران نمی رسد ؟!

تبعیت از جانشینان امام زمان عج الله (1)

علائم ظهور و وظیفه منتظران (1)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یادی از امام زمان (عج) (۴۶ مطلب مشابه)