تفاوتی که سوال شب اول قبر با سوالات اولین موقف قیامت دارد این است که سوال شب اول قبر در برزخ از کلیات عقاید است یعنی از اصل وجود خدا ، نبوت ،امامت. اما در قیامت سوالات جزئی تر است .

مثلا اگر شما خدا را قبول داشتی ، آیا خدا را بعنوان رزاق قبول داشتی یا رزاق را کس دیگری می دانستی . یعنی اعتقادات ریز می شود. استاندارد یک مومن این است که خدا را در عالم همه کاره ، شفا دهنده،رزاق ،حکیم ، رب و ... بداند.

ما معمولا این ها را می دانیم ولی به آنها عمل نمی کنیم . حدیث عنوان بصری برای این است که دانسته ها و ذهنیات وارد قلب ما بشود و با تمام جان بپذیریم که خدا مالک است. دانستن کفایت نمی کند.

در اعتقادات زبانی ، وقتی زبان از کار می افتد، آن اعتقادات هم از کار می افتد . اعتقادات ذهنی هم در هنگام مرگ بخاطر هول مرگ کار نمی کند. پس در آنجا ملکات و جان انسان است که می ماند . اینکه ما می دانیم خدا رزاق و شفا دهنده است ،باید وارد قلب ما بشود .

ما باید حرف خدا را از پیامبر بپذیریم و آنرا تصدیق کنیم ، بعد از پیامبر باید حرف معصومینی که شان پیامبر را دارند بپذیرم . برای اینکه این اعتقادات قلبی بشود انسان باید به آن عمل بکند.

انسان وقتی خدا را مالک دانست دیگر بخل ندارد. وقتی انسانها خمس و زکات را نمی دهند یعنی خودشان را مالک می دانند و اعتقادات آنها قلبی نمی شود.

حدیث عنوان بصری شیوه ی قلبی کردن اعتقادات است .

البته دستورات دینی دیگر هم هست . ما دستورات صلاح دین را انجام می دهیم که اعتقادات مان محکم بشود. اگر اعتقادات وارد جانمان بشود و آنرا بپذیریم و در قلب ما نفوذ بکند، در قیامت می توانیم از موقف اعتقادات عبور کنیم .

اعتقاداتی که وارد جان انسان می شود نباید شرک آلود باشد . یعنی اعتقاداتی که مربوط به فرهنگ دین نیست وارد وجود انسان نشده باشد . ممکن است که اعتقادات انسان طوری باشد که رگه های شرک یا خرافات در آن وجود داشته باشد .

شاهرگ حیات همه ی اعتقادات ولایت است که در موقف اول از آن سوال می کنند .

ما کتاب الهی و وحی را مستقیم از خدا نگرفته ایم بلکه یک انسان معصومی آنها را گرفته و به ما رسانده است . اگر ما بخواهیم به خدا متصل بشویم باید تسلیم او باشیم و او را بپذیریم . باب رسیدن به خدا، معصوم است ، بعد از پیامبر اولیاء الهی هستند یعنی کسانی که خصوصیات پیامبر را دارند ، کتاب خدا را تبیین می کنند ، دین خدا را تشریع و از انحراف آن جلوگیری می کنند و دین خدا را اجرا می کنند .

پس بعد از پیامبر باید اعتقاد به اولیا الهی باشد .

در روایات داریم که از مسئله ی ولایت سوال می شود . در سوره صافات آیه 24 داریم : آنها را نگه دارید تا از آنها سوال بشود . روایاتی داریم که از ولایت امیرالمومنین سوال می کنند . یعنی از میزان ولایت پذیری سوال می کنند .

در سوره تکاثر آیه آخر می فرماید : خدا در قیامت از نعمت می پرسد . روایاتی داریم که مهمترین نعمت، ولایت اهل بیت است . اگر این نعمت نبود شما راهی به خدا نداشتید .

شیطان می خواست بدون سجده به آدم معصوم ،به مقاماتی برسد ولی نرسید با آن همه عباداتی که داشت. پس ما بدون اهل بیت به بهشت نمی رسیم .

پیامبر فرمود : وقتی بهشتی ها می خواهد وارد بهشت بشوند ، کوبه ی بهشت از یاقوت سرخ است و روی صفحه ی طلا می خورد و طنین آن یا علی است .

علامه طباطبایی فرمود : وقتی شما در خانه ای را می زنید ، صاحب خانه را صدا می زنید ، صاحب بهشت علی و اولاد او هستند .

در جلد هفتم بحارالانوار از پیامبر روایتی داریم : حضرت زهرا وارد صحنه ی محشر می شود و تلاطمی بر جمعیت محشر وارد می شود . خطاب می رسد : چشم هایتان را ببندید فاطمه می خواهد عبور کند . ( این خطاب ،خطاب تکلیفی نیست بلکه خطاب واقعی است یعنی چشم ها فرو بیفتید . زیرا چهره ملکوتی حضرت زهرا می خواهد بروز بکند و هر چشم بهشتی در هر مرتبه ای نمی تواند آنرا ببیند) .

حضرت فاطمه در عرش الهی ظهور پیدا می کند . حضرت پیراهن اباعبدالله را بلند می کند و از دشمنان و ظالمین اهل بیت شکایت می کند و بعد شروع به شفاعت انسانها می کند مثل مرغی که از زمین دانه جمع می کند تمام محبین و دوستان اهل بیت را جمع می کند . جز عده ی قلیلی که فقط به درد جهنم می خورند همه را به سمت بهشت می برند و در آنجا همه دعا می کنند که ای کاش از فاطمیون بودند . بعد از موقف اعتقادات موقف عمل است که اولین آن نماز است .
انشاء الله که ما بتوانیم زیر سایه ی اهل بیت ،اعتقادات و اعمال مان را از این مواقف عبور بدهیم .


" مباحث یاد مرگ - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "
برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یاد مرگ (۷۹ مطلب مشابه)