یکی بحث غیبت است که در روایات از آن نام برده شده است و گفته شده که یک سوم فشار قبر بخاطر غیبت است .

یکی دیگر از عوامل این است که زن یا شوهر بی جهت از همسرش کناره گیری بکند و وظایف مربوط به زناشویی انجام گرفته نشود .

عامل دیگر فشار قبر بداخلاقی و تندی و خشونت نسبت به خانواده است .

داستان تشییع سعد معاذ معروف است که سعد معاذ از اصحاب با عظمت پیامبر بود که در جنگ های زیادی پیامبر را کمک می کرد . در جنگ بدر احد و خندق بود . در جنگ خندق یا احزاب او تیر خورد و مجروح شد . گاهی پیامبر از او پرستاری می کرد ولی حال او وخیم شد تا اینکه پیامبر برای او دعا کرد که خدایا سعد را بپذیر . او از دنیا رفت .

پیامبر پابرهنه جلوی تابوت او را گرفت و ایشان فرمودند که هفتاد هزار ملائکه در این تشییع حضور دارند . بعد خود پیامبر او را در قبر گذاشت و روی قبر را پوشاند . مادر سعد وقتی احترام پیامبر را نسبت به سعد دید ،گفت پسرم بهشت گوارای تو باد .

پیامبر به مادر او گفت که دستور برای خدا ننویس . همین الان فشار قبری او را گرفت . حضرت فرمود : او یک بد اخلاقی با خانواده اش داشت . بداخلاقی زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن و هر دوی آنها نسبت به فرزندان . افرادی که در خانه با اذیت ، خشونت و فشار بر دیگران آنرا تنگ می کنند ، انعکاس این کار در عالم آخرت برای خودشان است .

رجبعلی خیاط هنگام دفن خانم یکی از دوستانش به دوستش گفت : هنگامی که خانم شما مُرد، در ابتدا گفت خوب مُردَم که مُردَم ، چه شد ؟ اما الان یک سگ بزرگی را همراه او در قبر می گذارند و آن بخاطر این است که او اخلاق تندی داشت .

این زن آنچنان ترسیده و نعره می کشد که مرا ببخشید. و از تو می خواهد که تو او را ببخشی . شوهر گفت که من از طرف خودم او را حلال کردم . بداخلاقی ها برای خودمان فشار ایجاد می کند .

سعد معاذ با آن عظمت از فشار قبر بخاطر بد اخلاقی رهایی پیدا نکرد . مدت فشار قبر ممکن است که برای بعضی ها مدتها طول بکشد .

در روایات داریم که این فشار برای مومنین کفاره ی گناهانشان است تا دلبستگی اش را به دنیا از دست بدهد یا اگر آلودگی داشته پاک بشود. این بستگی به تعلق و گناهان او دارد . پس این مدت بستگی به افراد دارد.

عامل بعدی اسراف کردن نعمت های خداست . در روایت داریم که از ضایع کردن نعمت ، فشار قبر بوجود می آید .

عامل دیگر فشار قبر سبک شمردن نماز است . سبک شمردن نماز از نماز نخواندن شروع می شود . کسی که نماز نمی خواند آنرا سبک شمرده و به آن اهانت کرده است .

حالا ممکن است که فردی یکی در میان نماز می خواند و این هم بی اهمیتی به نماز است . بعضی ها به وقت نماز بی اعتنا هستند و آنرا جدی نمی گیرند . حتی کسانی که سعی نمی کنند که در نماز حضور قلب داشته باشند و حواس شان به نماز باشد جزو کسانی هستند که نماز را سبک می شمارند . البته مصداق مهم سبک شمردن نماز همان است که یکی در میان نماز می خواند که گاهی در وقت می خواند و گاهی خارج از وقت می خواند .

در جلد هشتاد و سه بحارالانوار حضرت زهرا سلام الله از پدرش سوال کرد کسی که نماز را سبک می شمارد چه عقوبتی دارد ؟ پیامبر فرمودند که پانزده عقوبت شامل این فرد می شود . از این پانزده عقوبت شش تای آن در دنیا و سه تای آن را در عالم برزخ و سه تای آنرا در قیامت می بیند .

از شش عقوبتی که فرد در دنیا می بیند یکی این است که عمرش بی برکت می شود ، نه خاصیتی برای خودش دارد و نه خاصیتی برای دیگران دارد . دیگر اینکه رزقش بی برکت می شود. چه بسا فرد خیلی برای کار بدود ولی کفاف زندگی اش در نمی آید.

دیگر اینکه سیما و چهره ی صالحین را از دست می دهد .

دیگر اینکه اعمالش بی نتیجه می ماند . و در کارش گره افتاده است . دیگر اینکه دعای او قبول نمی شود و مشمول دعای صالحین هم نمی شود. کسی که به خدا بی اعتنایی می کند خدا هم به او بی اعتنا می شود.

سه چیز هنگام مرگ یکی این است که مرگش با ذلت ،خواری ، گرسنگی و تشنگی خواهد بود .

سه چیزی که در برزخ نصیب او خواهد شد یکی فشار قبر است ، ملکی او را عذاب می کند و قبر و منزل تاریکی خواهد داشت .

سه چیزی که در قیامت نصیب او می شود این است که در محشر او را وارانه می کشند . دیگر اینکه از او محاسبه ی شدیدی می شود و دیگری اینکه خدا به او نگاه نمی کند و در قیامت این بالاترین غذاب است .

عوامل دیگری که باعث فشار قبر می شود بی مبالاتی نسبت به نجاست است . در رویات داریم که یک سوم فشار قبر بخاطر اهمیت ندادن به نجاسات است . ما نمی خواهیم بگوییم که شما دچار افراط و وسواس بشوید. اما از آن طرف هم تفریط نکنیم و به نجاسات ظاهری مثل خون و ادرار و چه به نجاسات باطنی مثل کسی که جنابت دارد و باید غسل بکند حتی اگر ظاهر را هم تمیز بکند باز باید با غسل درونش را هم پاکیزه بکند .


 آیا می شود کاری بکنیم که فشار قبر از ما برداشته بشود یا کم بشود ؟


در روایات ما از چندین عامل صحبت شده است . بعضی از این عوامل را ما در بحث رفع وحشت قبر گفته ایم . مثل صدقه ی شب اول قبر ، نماز لیلة الدفن و قرآن خواندن بخصوص سوره ی یاسین و ملک . اگر کسی هر شب قبل از خواب سوره تکاثر را بخواند عذاب قبر برداشته می شود ، مداومت بر خواندن سوره ی زخرف باعث می شود که عذاب قبر برداشته بشود . عامل دیگر جریرتین است که همراه مرده گذاشته می شود که عذاب قبر را کم می کند .

عامل دیگر اینکه اگر کسی بین ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه از دنیا برود عذاب قبر او برداشته می شود . زمان مردن دست ما نیست .

اموری که رفع فشار قبر می کند تفضلات الهی است و اعمال آن فردی که از دنیا رفته نیست . قرآن خواندن یا جریرتین همراه مرده گذاشتن ،دست فرد مرده نیست و همه ی اینها تفضل الهی است و چون خدا بنایش بر رحمت است .

آب پاشیدن بر روی قبر میت مخصوصا وقتی او را قبر می کنند و تا وقتی تازه باشد عذاب از او برداشته می شود و دفن کردن در نجف همین طور است .

اینها دست میت نبوده است ولی خیرش به مرده می رسد . تفضلات الهی حکیمانه است. خدا کسی را غیر حکیمانه مورد رحمت قرار نمی دهد که شب جمعه از دنیا برود .

خدا کسی را مورد رحمت قرار می دهد که یک صلاحیت حداقلی از رحمت خدا را داشته باشد . سعد معاذ با اینکه پیامبر او را تشییع کرد و آب هم روی قبرش پاشیدند ولی باز بخاطر اخلاق بدش عذاب قبر داشت .

هارون الرشید در مشهد کنار امام رضا (ع) دفن است ولی این از او دفع عذاب نمی کند. پس برای جذب رحمت باید یک صلاحیت حداقلی باشد . صلاحیت حداقلی یعنی اینکه حق الناس برگردنش نباشد . اگر کسی این را مراعات کرده است و کمی حق الناس برگردنش هست اینها می تواند به او کمک کند.

پس حق الناس عمده به گردن نداشتن شرط است . یکی دیگر از عوامل که باعث کم شدن فشار قبر می شود خواندن نماز شب است .

امام رضا (ع) فرمود که اگر کسی نماز شب بخواند از عذاب قبر نجات پیدا می کند ،عمرش طولانی می شود و روزی اش زیاد می شود .

مرحوم بحرالعلوم که به تعبیری از رفقای امام زمان (ع) بود ، چند روزی به کلاس درس نیامد و شاگردان از او پرسیدند که چرا درس را تعطیل کردید؟ ایشان فرمودند که چند شب قبل من نیمه شب بیرون آمدم و دیدم که چراغ خانه هایتان خاموش است و صدای گریه و مناجات از خانه های تان نمی آید ، من برای چه کسی درس بدهم ؟

کسانی که اهل نماز شب نیستند علم به چه دردشان می خورد. بزرگان می گفتند که اگر کسی به جایی رسید با درک شب و سحر رسید . در این ماه (رمضان) که بستر نماز شب فراهم است آنرا غنیمت بشماریم .


" مباحث یاد مرگ - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "


مرتبط با مباحث یاد مرگ:

غافل بودن نتیجه اش غافلگیر شدن است

جوانان باید از شنیدن مباحث یاد مرگ ، مکدر و ناراحت بشوند ؟

چرا در روایات و آیات ما تاکید به یادآوری مرگ شده است ؟

علت ترس ما از مرگ چیست ؟

احتضار چیست و هنگام آن چه اتفاقی می افتد ؟

در لحظه ی آخر نوع جان دادن انسان ها به چهار صورت است

سکرات موت با احتضار چه فرقی دارد ؟

شرایط راحت مردن و دور ماندن از وسوسه های شیطان در لحظه مرگ

وظایف ما در قبال کسی که در حال احتضار است

اگر به خاطر مرگ ناگهانی نتوانیم آداب قبل از آن را اجرا کنیم چه اتفاقی می افتد ؟

قبض روح و توضیح در مورد حضرت عزرائیل

دعای عدیله حاوی چه مضامینی است ؟

توضیحاتی در مورد قبر و وحشت آن

چکار می شود کرد که از وحشت قبر کاسته بشود ؟

شب اول قبر چیست ؟ چرا همه از آن وحشت دارند ؟

نوع زندگی در عالم برزخ چگونه است ؟

سوال های قبر چیست و چه زمانی آنها را از ما می پرسند ؟

آیا همه انسان ها سوال قبر را دارند ؟

سختی پاسخ دادن به سوالات شب اول قبر و راهکار رفع سختی آن

اطلاعاتی در مورد فشار قبر

تکمیلی - عوامل کاهش فشار قبر چیست ؟

تجسم اعمال به چه معناست ؟

زندگی ارواح در برزخ و پذیرایی از آن ها در سرزمین وادی السلام

ارتباط اموات با عالم دنیا و انسانهای زنده

اعمال و هدایایی که در برزخ به کار اموات می آید

طلب استغفار برای گناهکاران مشهور + هدایای ما به اموات و ارواح امامان

ارتباط اموات با قبورشان و ارتباط آنها با زائرین قبور

رازها، عبرت ها و فواید قبرستان + زمان زیارت قبور

فلسفه وجودی عالم برزخ، احضار روح و خواب دیدن انبیاء

با هدیه کردن ثواب کار خیر به حضرت عزرائیل، قبض روح ما آسان تر می شود؟

کسانی که در جهنم برزخی هستند در قیامت هم در جهنم خواهند بود؟

جایگاه سقط شدگان، نوزادان و کودکانی که فوت کرده اند در جهان آخرت کجاست؟

من و همسرم می خواهیم در آخرت هم کنار هم باشیم، چکار باید بکنیم؟

آیا آرزوی مرگ کردن گناه است؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یاد مرگ (۷۹ مطلب مشابه)