سلام به همه دوستان

نمیدونم درسته سوالمو اینجا مطرح کنم یا نه. ولی چون جای دیگه ای بهتر از اینجا پیدا نکردم گفتم سوالمو ازتون بپرسم شاید جوابی بگیرم.
من به دین اسلام معتقدم و میدونم این دین کاملا بر عدل استواره. و شک ندارم خدای بالا سرم قد ذره ای بی عدالتی در ذاتش وجود نداره. اما بعضی احکام هست که وقتی میخونم نمیتونم از ته دل قبولش کنم. برام سوال به وجود میاد که چرا؟ و چون نمیتونم برای این چرا جوابی پیدا کنم همیشه گوشه ذهنم این سوال باقی میمونه و گاهی باعث شک تو وجودم میشه.
یکی از این احکام در مورد ارث و میراث هست. اونطور که من فهمیدم ( با توجه به اون چه که تو قران خوندم و امیدوارم اشتباه متوجه نشده باشم ) اگر زن بمیره در صورتی که بچه ای در کار نباشه نیمی از اموال زن و اگر بچه داشته باشن یک چهارم اموال زن به مرد میرسه. در صورتی که اگر زنی شوهرش بمیره یک چهارم اموالش در صورت نداشتن بچه، و یک هشتم اموال درصورت بچه داشتن به زن میرسه.
خوب این وسط سوال به وجود میاد چرا؟ مگه غیر از اینه که زنه بیشوهر خیلی بی پناهتر و محتاج تر از مرد بی زنه؟ مگه غیر از اینه که مرد به واسطه مرد بودنش خیلی راحت تر از زن بیوه میتونه تو جامعه حظور داشته باشه و خرج زندگیش رو دربیاره. پس چرا زن باید سهم کمتری از میراث همسرش ببره؟ ولی سهم مرد به طور چشم گیری بیشتره.
و بغیر اون در صورت نبود بچه باز زن نمیتونه از اموال شوهرش لااقل نیمیش رو داشته باشه. فقط یک چهارم برای اون و ما بقی به پدر، برادر و یا حتی بچه های خواهر و برادر مرد میرسه. خوب این چطور ممکنه که زنی که پا به پای یک مرد برای زندگیش زحمت کشیده، پا به پای اون کار کرده و زندگیش رو ذره ذره به همراه همسرش جمع کرده، حالا که همسرش مرده حتی از بچه برادری که هیییییچ سهمی تو این زندگی و جمع شدن اموال نداشته ارث کمتری ببره؟ خوب چرا این اموال باید به برادرزاده ای برسه که اصلا ممکنه حتی به دیدن عموشم نره ولی به زنی که لحظه لحظه کنار مردش بوده و زندگی و جوونیش رو برای حفظ و زیاد شدن اموال همسرش گذاشته نمیرسه؟
شاید بگین زن میتونه دوباره ازدواج کنه... ولی اگر زن تو میانسالی شوهرش رو از دست بده چی؟ اون موقع که دیگه نه زیبایی و طراوت جوونیش رو داره که بخواد ازدواج کنه نه موقعیتش رو... ایا این انصافه که زن رو از خونه و زندگیش بیرون کنن چون برادر زادش سهم الارثشو میخواد؟ یا همین زن اگر مادر باشه اواره میشه چرا؟ چون تا دیروز سر خونه و زندگیش بوده اما امروز که همسرش مرده، دیگه جایی تو اون خونه نداره و تنها سرمایش یک هشتم از کل زندگی هست که براش جون کنده و حالا بخاطر بچه هاش باید از خونش بگذره... و کم هم نیستن زنانی که به خاطر این شرایط بی خونه شدن و یا مجبور شدن به خانه سالمندان برن.
در صورتی که برای مرد اینطور نیست. نه تنها بدون همسرش و حتی خونش میتونه راحت زندگیش رو بگذرونه چون مرده، تازه ارث بیشتریم میبره....
واقعا هرجور که حساب میکنم با منطقم جور در نمیاد... شاید فکر کنین من دارم متعصابانه حرف میزنم یا حکم خدا رو زیر سوال میبرم. نه... فقط چون چنین مواردی رو به تازگی تو اطرافم زیاد دیدم و دیدم چطور اون زن ها زندگیشون سیاه شده، رو این موضوع خیلی حساس شدم...
حالا اگر شما دوستای خوبم بتونین منو راهنمایی کنین و جواب این سوالم رو بدین، تا از سایه شکی که تو ذهن و روحم افتاده نجات پیدا کنم با همه وجود ازتون ممنون میشم....

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)