دکتر یدالله عقیقی استاد حوزه و دانشگاه و مدرس طب و نجوم اسلامی در گفتگو با خبرنگار مجله تخصصی «شِـــفـــا»کمال مهر؛ در خصوص یکی از هشت روش پیامبر (ص) برای سلامتی جسم، پاکسازی دستگاه گوارش عنوان کردندو در ادامه در خصوص روش حقنه یا تنقیه که سوال برخی از کاربران این مجله نیز بود،اظهار داشت: روش حقنه از اختراعات بقراط و منسوب به وی در تاریخ عنوان شده است.

وی در ادامه افزود: تنقیه یعنی وارد کردن ماده اسهال آور یا قابض یا مسکن، از طریق مقعد؛ توسط دستگاه «پوآر» که مخصوص تنقیه بوده و در داروخانه ها نیز موجود است.
اماله یا تنقیه و یا حقنه در احادیث و روایات

دکتر عقیقی در ادامه  تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام نقل شده است که فرموده اند: «بهترین چیزی که به آن مداوا می کنید حقنه است، شکم را فربه می کند، دردهای اندرون را پاک می کند و بدن را قوت می دهد. » و  همچنین از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است که آن را [تنقیه]از جمله دواهای عظیم شمرده اند و سپس یکی از خواص آن را بزرگ کردن شکم دانسته اند؛ و در حدیث دیگر از حضرت امام محمد باقر علیه السلام، نقل شده که “حقنه” از بهترین دواها شمرده شده است.


وی، افزود: بر اساس روایاتی که از وجود رسول خدا و امام جعفرصادق (ع) نقل شده است بهترین چیزی که مداوا میکند شما را حقنه است و دوا چهار چیز است: حجامت، سعوط، حقنه و قی . فرمودند که حقنه به درستی که آن دواست و به تحقیق که به فعل آورده اند آن را مردان صالح (منبع بحار علامه مجلسی ) و همچنین ائمه ما علیهم السلام در احادیث مختلف، حقنه را به عنوان یکی از اصول طب و اساسی ترین درمان ها شمرده اند.

خواص و فایده حقنه
عقیقی در خصوص فایده و خواص تنقیه تصریح کرد: باعث شستشوی روده شده و در عمل باقیمانده مواد زاید موجود در روده ها را دفع می نماید. و همین امر باعث  درمان اسهال و یبوست مقاوم، درمان کولیت و درد پیچشی روده ها می گردد.

این کارشناس طب سنتی و اسلامی در ادامه در خصوص برخی دیگر از خواص “تنقیه” گفت: این شیوه برای بند آوردن خونریزی روده ها بوسیله تزریق مواد بند آورنده خون از طریق مقعد و تسکین درد کلیه و مثانه و زخم آنها مثل نفریت در کلیه ها و سیستیت در مثانه و حتی برای کشانیدن مواد زائد از اندامهای اصلی بالایی مثل قلب یا کبد یا کلیه به طرف پائین بدن نیز کاربرد دارد.

شیوه حقنه و روش پاکسازی دستگاه گوارش + مواد پاکسازی
دکتر عقیقی پیرامون روش اماله یا تنقیه و یا حقنه افزود: ابتدا  بیمار باید طوری بخوابد که سینه اش بر روی زمین قرار گیرد و دست ها و پاهایش خم می شود.(مانند شتری که بر زمین زانو می زند)تا مواد حقنه بهتر به پیچ و خم و لایه های روده راه یابد.

سپس “پوآر” را وارد مقعد بیمار می کنند به گونه ای که در روده ها به بن بستی نرسد و به قدری داخل شود از روده ی مستقیم (راست روده) عبور نکند، آنگاه روده های او را با آب نمک ولرم و با فشار ملایم طوری شستشو می هند که فشار آب و شدت آن مواد حقنه را به دور دستها و بالاتر از جایی که باید برسد، وارد نکند و همچنین فشار آب به قدری کم نباشد که به جای لازم نرسد؛ این کار باعث شستشو و کنده شدن مواد زائد و رسوب کننده می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: استفاده از آب نمک ولرم یک روش عمومی است ولی در برخی بیماریهای خاص، بسته به نوع بیماری، از روغن و یا مواد دارویی مخصوص استفاده می کنند و آنها را به همراه فشار آب وارد بدن بیمار می کنند و روده ها را شستشو می دهند.لذا پس از انجام این عمل نیز، بهتر است که بیمار مدتی بر روی پشت خود استراحت کند.

(نسخه درمانی ) حقنه ای که ازسکته ومالیخولیا وجنون وفشارخون بالا وانواع بیماری های کشنده و مرگ زودرس پیشگیری می کند

دکتر یدالله عقیقی در ادامه در خصوص دستورالعملی برای تهیه مواد حقنه که باعث پیشگیری و علاج خیلی از بیماری ها می شود، عنوان کرد:یکی از نسخه های مهم برای حقنه که در درمان بیماری ها و پیشگیری، بسیار موثر است و اگر هر ماه انجام شود هر بیماری را در بدن علاج می کند؛ این دستور است.

حقنه روده
آب نمک ولرم رقیق به میزان یک تایک و نیم لیوان به وسیله ابزار حقنه از طریق مقعد در روده ها تزریق کنند و پس ازحدود پانزده دقیقه از روده ها خارج کنید و سپس حقنه زیر انجام شود؛ بوره ارمنی - زنیان- سداب - قنطوریون - حنظل و به میزان مساوی ترکیب و یک قاشق غذاخوری نیم کوب شده در ۲ لیوان آب روی شعله ملایم بجوشانید تا یک و نیم لیوان بماند صاف کنید و سه قاشق غذاخوری سرکه انگور طبیعی نصف استکان زهره گاو و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون به آن اضافه نموده و در روده تزریق شود.

حقنه رحم
وی در ادامه در خصوص حقنه مخصوص بانوان که برای سلامتی دستگاه تناسلی آنان نیز بسیار مفید می باشد، تصریح کرد:علاوه برحقنه فوق الذکر باید با نوان، حقنه زهدان را انجام دهند؛ و نسخه این دستورالعمل نیز بدین شرح می باشد.

تخم گشنیز پوست انار سماق برگ مورد برگ اکالیپتوس یا آویشن یا نعناع گلنار فارسی از هر کدام به میزان مساوی ترکیب نموده نیم کوب شود هر شب یک قاشق غذاخوری با سه لیوان آب بجوشانید تا یک و نیم لیوان بماند صاف کنید و دو قاشق غذاخوری روغن کنجد یا روغن زیتون و دو قاشق سرکه انگور اضافه شود و به وسیله ابزار حقنه در زهدان تزریق شود به همان حالت بماند تا پانزده دقیقه سپس تخلیه گردد اگر دومشت برگ درخت سرو نیز اضافه شود بسیار موثر است

تذکر مهم:

دکتر یدالله عقیقی استاد حوزه و دانشگاه و مدرس طب و نجوم اسلامی در پایان خاطر نشان کرد به منظور تاثیرگذاری بهتر و بیشتر داروها، توصیه میشود ابتدا پاکسازی انجام شود. سپس از دستورات درمانی استفاده گردد.

منبع : پایگاه خبری و تحلیلی کمال مهر

مرتبط :

تجربیات شما در مورد درمان بیماری ها با داروی جامع امام رضا (ع)

دانشی مستقل به نام "طب اسلامی" وجود دارد؟

تجربیات شما در مورد شامپو ختمی طب اسلامی

معرفی پزشک طب اسلامی خانم

چرا یک سریال درباره شفا یافتگان طب اسلامی ساخته نمیشه ؟

کانال درمان شدگان طب اسلامی

درمان نازایی با طب ایرانی اسلامی

واریکوسل رو میشه با طب سنتی درمان کرد 

معرفی پزشک طب سنتی در تهران برای ناراحتی کلیوی


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
واژه نامه (۱۵ مطلب مشابه)