اگر ازدواج کرده اید قطعا گاهی در زندگی مشترک با همسر خود اختلافاتی داشته یا خواهید داشت. اختلاف زن و شوهر در زندگی زناشویی امری کاملاً طبیعی است. با این‌ وجود, برخی زوج ها که با همسر خود اختلاف دارند، آن‌قدر بر سر همه‌چیز با هم جر و بحث دارند که نه تنها به رابطه زناشویی بلکه به احساس خوشبختی خود نیز  آسیب می‌رسانند.

اگر زن و شوهر در زندگی مشترک بیش از آنکه به یکدیگر عشق بورزند با هم جنگ و دعوا کنند, زمان آن رسیده که دلایل اختلافات زناشویی با همسر خود را بررسی کنند. سپس دراین‌باره تصمیم بگیرند آیا می‌توان حفظ رابطه کرد؟ و اگر پاسخ مثبت است قدم‌هایی به‌سوی تغییر بردارند.

در این مقاله به سه مورد از مهمترین دلایل اختلاف زن و شوهر در زندگی زناشویی بر اساس تحقیقات روانشناسی صورت گرفته می پردازیم و راه حل هایی برای برقراری صلح و آشتی بین زوج بیان می کنیم:

نقش پول و مسائل مالی در اختلاف زن و شوهر

بر اساس تحقیقات روانشناسی صورت گرفته، هم فقر مالی و هم ثروت زیاد از مهمترین دلایل بروز اختلاف زن و شوهر در زندگی مشترک است. زوج هایی که با یکدیگر اختلاف دارند بر سر هر چیزی که به پول مربوط است مانند روش خرج کردن پول , مقدار پس‌انداز , نگرانی پرداخت قسط و بدهی و سرمایه‌گذاری با همسر خود دعوا می کنند.


چرا پول این‌قدر موضوع حساسی است؟ بر اساس نظر یک دکتر روانشناس , مسئله اصلی در اختلاف زن و شوهر داشتن مقدار پول نیست بلکه ارزش و جایگاه پول در زندگی است که مسئله ساز است.


ما همگی با دیدگاه خاصی نسبت به مسئله پول و ثروت بزرگ شده‌ایم و چه بخواهیم و چه نخواهیم این ارزش ها و ایده‌ها هم چنان درون بسیاری از ما نهادینه شده است. پول و ثروت برای افراد مختلف نمایانگر چیزهای مختلفی است: عشق, کنترل, استقلال, آزادی, محبت, امنیت, پایداری و غیره.

هنگامی‌ دو نفر را کنار یکدیگر قرار می‌دهید که "ژن" پول آن‌ها با هم متفاوت است و شیوه‌های متفاوتی در خرج کردن پول دارند, زندگی زناشویی زمینه‌ساز مشکلات گوناگونی می‌شوید که درواقع هیچ ارتباطی با پول ندارند.

ازآنجاکه پول و ثروت موضوع چندان عاشقانه‌ای نیست و حتی برای برخی مسئله‌ای بسیار خصوصی محسوب می‌شود, زوج ها از اینکه پیش از ازدواج درباره پول صحبت کنند احساس شرمساری دارند. اما به‌محض اینکه نوبت به بررسی مشترک حساب‌های بانکی می‌رسد, علامت دلار معمولاً تنها چیزی نیست که در مقابل چشمان ما ظاهر می‌شود.

کتاب های روانشناسی زیر به شما کمک می‌کند تا به مهم‌ترین حقایق درباره نقش پول در بروز اختلاف زن و شوهر پی ببرید. علاوه بر این, در این کتاب ها توصیه‌هایی برای مدیریت صحیح منابع مالی دارد که زوج می‌توانند آن‌ها را در زندگی مشترک خود اعمال کنند:

کتاب راهنمای زوج ها در عشق و ثروت نوشته جاناتان ریچ
کتاب عشق و ثروت : راهنمای زندگی برای موفقیت مالی در زندگی مشترک نوشته جف دی. اپدیک
کتاب چقدر برای آن هزینه کرده‌اید؟ چگونه در ثروت برنده شویم بدون اینکه در عشق بازنده باشیم نوشته ناتالی. جنکینز.

مراکز مشاوره خوبی نیز وجود دارند که تخصص آن‌ها بررسی مشکلات مالی در زندگی زناشویی است. اگر پول در رابطه زناشویی شما شکاف ایجاد می‌کند, پاسخ دادن به این پرسش اهمیت بسیاری دارد که چرا با شریک زندگی خود نمی‌توانید به توافق برسید و میان دریافت‌ها و پرداخت‌ها در "دفترچه" عشق خود توازن ایجاد کنید.

ریشه روابط جنسی در اختلاف زن و شوهر

اگر پول و ثروت در المپیک زوج هایی که با یکدیگر دعوا و اختلاف می‌کنند برنده مدال طلا باشد, مشکلات روابط جنسی در زندگی زناشویی با فاصله کمی برنده مدال نقره است. بنابر مطالعات جدیدی که توسط مجله سلامت مردان انجام شد, 35 درصد از زنان و 40 درصد از مردان اظهار می‌کنند که از رابطه جنسی با همسر خود رضایت ندارند. مشاجرات پیرامون رابطه جنسی شامل طیف وسیعی از مشکلات زناشویی شامل: کاهش رابطه جنسی , رابطه جنسی بیش‌ازاندازه , دل‌زدگی , احساس طردشدگی، اختلالات جنسی و خیانت همسر می شود.

در یک  ازدواج موفق رضایت زوج از رابطه جنسی حاکی از صمیمیت و اعتماد است و نشان می‌دهد که زوج چگونه نسبت به شریک خود احساس نزدیکی و صمیمیت می‌کند. کاملاً طبیعی است میزان رابطه جنسی با گذر زمان اندکی کمتر شود, اما اگر رابطه جنسی در زندگی زناشویی بسیار کند شده یا کاملاً متوقف گردد و یا موضوع اختلالات جنسی باشد, معمولاً نشانه مشکل بزرگ‌تری است.

زوج هایی که پیرامون رابطه جنسی با همسر خود اختلاف دارند درواقع غالباً بر سر یک موضوع زیربنایی مرتبط با صمیمیت یا اعتماد به همسر دچار اختلاف هستند که باید حل و فصل شود. تحقیقات روانشناسی اخیر درباره رابطه زناشویی نشان می‌دهد زوج هایی که با یکدیگر دعوا و اختلاف دارند می‌توانند رابطه خود را از طریق توجه به شیوه‌های برقراری ارتباط با یکدیگر در زندگی روزمره التیام بخشند. بر اساس داده‌های موجود، اگر هیچ صمیمیت عاطفی در رابطه زناشویی وجود نداشته باشد, بُعد جنسی رابطه دچار آسیب خواهد شد.

مشکل این است رابطه جنسی اولین موضوعی نیست که باید مطرح شود, به‌ویژه اگر مشکلاتی در اتاق خواب وجود داشته باشد. دکتر دبرا ماندل در کتاب التیام قلب های حساس می‌نویسد: " افراد غالباً نسبت به مسائل مرتبط با تمایلات جنسی بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها در مقابل همسر خود تدافعی عمل کنند".

رابطه جنسی موضوعی حساس است. اگر شما و شریک زندگی تان بیش از آنکه رابطه جنسی برقرار کنید, درباره آن با یکدیگر مشاجره می‌کنید, بهتر است به دنبال راه حل باشید. برخی از کتاب های مفیدی که می‌تواند در این زمینه ایده‌هایی را در اختیار شما قرار دهد ازاین‌قرار است:

کتاب احیای رابطه جنسی : حل مشکلات جنسی و ایجاد تحول در رابطه زناشویی نوشته دیوید اشنارچ 
کتاب مریخی ها و ونوسی ها در اتاق خواب : راهنمایی به‌سوی  اشتیاق و رابطه عاشقانه ماندگار نوشته جان گری.

اختلاف زن و شوهر به خاطر تربیت کودکان

یکی دیگر از دلایل مهم دعوا و اختلاف زن و شوهر کودکان هستند. در این مواقع اگر زوج صاحب فرزند نباشند درباره تصمیم گیری برای بچه دار شدن با همسر اختلاف پیدا می‌کنند. اما اگر فرزند داشته باشند درباره چگونگی پرورش و تربیت کودک دچار اختلاف می‌شوند.

دلایل اصلی اختلاف زوج  درباره موضوع کودکان پیرامون این مسئله است که چه کسی مسئول آموزش نظم به کودکان و تربیت آنها است . علت دیگر اختلاف زن و شوهر تعیین این که چه کسی در امور کودکان تصمیم گیرنده نهایی است می باشد : موضوعاتی مانند گردش بردن کودکان , کمک به آن‌ها در انجام تکالیف مدرسه و مداخله در وظایف روزانه و تربیت فرزندان.

بااین‌حال, اگر شما از آن دسته زوج هایی هستید که درباره  تربیت کودکان با همسر خود اختلاف دارید, این مسئله همیشه چیز بدی نیست. در مصاحبه‌ای که توسط محققان روانشناسی پیرامون شش موضوعی که زوج ها باید بر سر آن با همسر خود به بحث و گفتگو بپردازند نشان می دهد اگر زوج شدیداً درگیر موضوع چگونگی تربیت کودکان هستند و درباره مسائلی از قبیل مانند اوقات فراغت, اسباب بازی کودک , ساعت‌های رفت‌وآمد, مدل مو, انتخاب لباس فرزندان و غیره با همسر خود دعوا و اختلاف دارند هیچ مشکلی نیست، همه به این معناست که زوج  خود را وقف هدف یکسانی  که همان تربیت کودک است کرده‌اند.

مادامی‌که بحث و مشاجره در مقابل چشمان فرزندان روی ندهد و به رابطه زناشویی شما به‌عنوان یک زوج آسیبی وارد نکند, مشکلی پیش نخواهد آمد. بااین‌وجود, اگر به خاطر کودکان تحت هر شرایطی از بحث و گفتگو با همسر خود اجتناب ‌کنید، این نیز جای نگرانی در زندگی زناشویی خواهد بود.

هنگامی‌که مسئله تربیت کودکان در میان باشد بدون شک نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت. کتاب جدید دکتر تسینا با نام پول, رابطه جنسی و کودکان : دعوا و اختلاف درباره این سه چیز که ویران‌کننده رابطه زناشویی است را کنار بگذارید, توضیح می‌دهد که زوج چگونه می‌توانند دعوا و اختلاف نه تنها درباره کودکان بلکه درباره دو موضوع بحث‌برانگیز دیگر را بدون اینکه به رابطه خود آسیب بزنند حل و فصل کنند.

از اولین تاریخ پیدایش بشر, زوج ها با یکدیگر مشاجره و اختلاف داشته و هم چنان خواهند داشت. درواقع برخی مشاجرات برای رابطه مفید است, اما به‌قول‌معروف افراط در هیچ کاری پسندیده نیست.

بر اساس گفته کاتلین نیکرسون, دکتر روان شناس و بنیان‌گذار مرکز مشاوره خانواده لوس‌آنجلس, تمامی مشاجرات و اختلاف زن و شوهر ( حتی درباره چیزهای کوچک ) دارای یک موضوع مشترک اصلی هستند: " ما به‌نوعی احساس می‌کنیم انسان‌هایی بی ارزش, بی اهمیت و نامرئی هستیم". " ما خواستار این هستیم که همسر  چگونگی مشارکت ما در زندگی مشترک را تائید کند. به عقیده این مشاور خانواده ، اختلاف زن و شوهر زمانی شروع می‌شود که احساس کنیم طرف مقابل ما را دوست ندارد".

گاهی ممکن است زوج ها آگاهانه و به تنهایی برای پی بردن به علل اختلافات زناشویی خود تلاش کنند. زوج هایی که ظاهراً نمی‌توانند اختلافات زناشویی را به تنهائی حل کنند اغلب نیازمند یاری یک دکتر روانشناس در حوزه مشاوره ازدواج و خانواده خوب هستند تا در حل مشکلات به آنها کمک کند.  

به خاطر داشته باشید داشتن اندکی دعوا و اختلاف با همسر امری طبیعی است اما وقتی در رابطه زناشویی بیش از صلح و آشتی, جنگ و دعوا حکم‌فرما باشد, احتمالاً زمان آن رسیده که به بررسی عمیق احساسات طرف مقابل پرداخته و یا الگوها را بشکنیم یا آینده رابطه را مجدداً ارزیابی کنیم.

http://moshaverebama.com


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در زن داری (۳۳۷ مطلب مشابه) مشورت در شوهرداری (۸۱۱ مطلب مشابه) مسائل زناشویی خانم ها (۵۴۹ مطلب مشابه) مسائل زناشویی آقایان (۱۲ مطلب مشابه) رپورتاژ آگهی (۴۳ مطلب مشابه)