سلام

من خودم از اون دسته از افرادی هستم که تاکنون چند تا مطلب و سوال در همین وبلاگ درباره توقعات دختران ایرانی و رسوم غلط خواستگاری و ازدواج و ... نوشتم اما بعد از چند ماه یک موضوعی به ذهنم رسید که خواستم به اشتراک بذارم.

اکثر خانم های اینجا و شاید درصد بسیار زیادی از خانم های جامعه وقتی می شنون که پسرها در رابطه با سخت گیری ها و رسوم غلط و توقعات زیاد خانواده دختر حرف میزنن، فکر میکنند که مردا خسیسن، بی عرضه هستن و ...

ولی این تصور کاملا غلطه کاملا، الان به شما توضیح میدم که نه من، نه هیچکدام از پسرهای دیگر در اینجا منظورشون اون چیزهایی نیست که شما برداشت کردین و درباره ما فکر میکنید. 

من مطمئنم که خیلی از پسرهای اینجا از این مطلب من استقبال میکنن و خوششون میاد و انگار که حرف دلشون رو که تا الان نتونسته بودن بزنن یا به ذهنشون نرسیده بود که بیان بکنن رو بیان کردم.

خب میرم سر اصل مطلب:

اصلا کاری به پسرهای دیگه ندارم. حداقل منظور خودم اینهاست:

1. وقتی میگم مهریه 5 سکه یا 14 سکه یعنی در حدی باشه که اگه زنم حقش رو خواست بدون اینکه باهاش بجنگم یا ازش دلخور بشم، با محبت و عشق تقدیمش بکنم، چون باید بدم. نه اینکه میخوام ارزون بخرم، اصلا قرار نیست خرید بکنم. یا دارم یک راهی میذارم که پس فردا اگه دلم رو زد راحت بتونم خلاص بشم!

مطمئن باشید مهریه زیاد نه تنها هیچ پشتوانه ای نیست. بلکه بیشتر باعث شک و تردید مرد میشه. بیشتر باعث میشه که مرد که پولش رو نداره، پس معتاد میشه، خیانت میکنه و هر کاری میکنه تا از دماغ زن در بیاد. البته دست و پای زن هم بسته نیست. اون هم میتونه چنین کارهایی انجام بده. نوش جونش. فقط اینجور مهریه باعث خوشبختی میشه؟ خیر.

به هر حال من حدی از مهریه رو قرار میدم که تبدیل به یک دروغگو نشم. (مردایی که مهریه رو ندارن همون لحظه پرداخت بکنن دروغگو هستن و اگه مهریه رو پرداخت نکنن، همراستای زناکاران محسوب میشن) همه ناراحتی و حرص من از این بود همیشه و هست الان که چرا من که میگم 5 سکه یا 14 سکه و میخوام ازدواجم رو با داقت شروع بکنم برچسب هایی مانند تو سر مال زن و اینکه میخوام پس فردا برم سراغ یکی دیگه و ... بهم زده میشه، بعد مردی که میاد دروغ میگه به اون بزرگی و میگه 2000 سکه و 2 تاش رو هم پرداخت نمیکنه رو همه میگن به به چه چه! 

بعضی از دخترها خودشون دروغ شنیدن رو دوست دارن. بعد وقتی پای طلاق میرسه میگن مثلا شوهر خیانت کرد. نامرد و معتاد از آب در اومد و ... اینا رو باید زمانی بهش فکر میکردن که داشتن مهریه رو پشتوانه خودشون قرار میدادن.

2. هرگز منظور من از اینکه دختران توقعات شون بالاست و ... این نیست که دخترا نباید توقع داشته باشن. همون طور که مرد از زنش توقعاتی دارن زن هم باید توقعاتی داشته باشه. منتهی توقعات هر دو باید معقول باشه و طوری باشه که هر دو بتونن از پسش به راحتی بر بیان. نه اینکه مثلا پسر خرج عروسی ای رو بده که بعد بره تو خونه مستاجری با زنش 5 سال مستاجری بمونه و قسط های عروسی رو طی 5 تا 20 سال پرداخت بکنه!

یا مثلا پدر دختر فرش زیر پاش رو هم بفروشه و برای دخترش جهیزیه بخره. دختر طلا خرید بکنه و دستش رو پر بکنه و مرد به نقطه صفر برسه و بعد مرد همون طلا رو اگه کم بیاره بخواد ازش دریافت بکنه هزار تا منت هم سر مرد گذاشته بشه و ... (البته منظورم این نیست که گرفتن طلاهای زن هم کار درسته) به هر حال.

و نکته جالب اینجاست که مثلا پسری مثل من هرگز نمیخواد دختر مثلا یک ثروتمند رو خواستگاری بکنه (البته منظور از هرگز تا زمانی که خودم ثروتمند نشدم هست، اگر من هم بشم میتونم) و من از اینجور دختر توقع ندارم که سرویس طلا نخواد یا مثلا بدلی براش بخرم و ... چنین دختری باید با مرد هم کفو خودش ازدواج کنه.

من و امثال من مثلا از دخترانی حرف میزنیم که وضع خانوادگی آنچنانی ای هم ندارن. و متوسط یا فقیر هستن. ولی توقعات شون در حد ثروتمندان هست. فلان جور طلا، فلان عروسی و ...

3. چیزی به عنوان پشتوانه و ... نداریم. این ها همش یکسری حرف بیخوده. نه در دین و نه در قانون چیزی به عنوان اینکه مهریه پشتوانه باشه در نظر گرفته و تعریف نشده و فقط یک حرف هست که عرف شده و حرف مزخرف و البته کاملا غیرعاقلانه و زشت و بدی هم هست. پشتوانه که نیست، بیشتر عامل بدبختیه.

4. اکثر دختران میگن ما سلامت پسر برامون مهمه. ما پاکی پسر برامون مهمه. ما احساسی هستیم و مثلا شوهرمون دوست مون داشته باشه و به ما عشق بورزه و ... ولی کمی که نظرات رو بالا و پایین بکنین تو همه پست ها میبینید که اصلا همه اینها شعارهایی بیش نیستند. مثلا شوهر به خانم هدیه میده. زن میگه که من یک انگشتر گرفتم مثلا 1 گرم. خیلی کمه. خیلی سبکه خیلی بده و ... یعنی اصلا به این نگاه نمیکنن که شوهر اگر پول نداشت و حتی همین که به یادشه یک شاخه گل هم خرید میکرد ازش داشت. 

بعد میان طلاها رو وزن میکنن. این یک برخورد بسیار زشت. و ببخشید بی شعورانه ای هست که متاسفانه بعضی از دختران و زنان جامعه دارن. فقط شعار پاکی و نجابت. بعد مرد میاد خواستگاری. (مهریه، خانه، طلا، عروسی، سکه، ماشین!)

5. خانم های محترم لطف کنید، لطف نکنید! بلکه، لطف کنید و در حق شوهر آینده یا شوهر فعلی لطف نکنید. من خانم هایی رو دیدم تو فامیل که مثلا مرده میخواسته خونه خرید بکنه مثلا همه پول رو به زور و زحمت جور کرده و دهن مرد ... شده. بعد مثلا 20 میلیون کم آورده نه با زور بلکه با زبان خوش و به رضایت زنش طلاهای زنش رو گرفته که اون کمبود پول خرید خونه جبران بشه. خونه رو هم که داشته برای یک زن دیگه نمیخریده! برای آسایش همین زن هم هست. هم خودش هم همین زنی که طلاهاش رو داده. حالا اونو هم تا ابد مرده نگه نمیداره بعدا خیلی ها رو دیدم دوباره خرید کردن. ولی زنه اولش با رضایت طلا رو داده. بعد تو هر میمهانی، پیش دوستان و ... همه جا هی گفته شوهرم طلاهام رو گرفت، هی گفت، هی گفت واقعا چه زنان چندشی. 

این هم از همون دست برخوردهای بی ادبانه ای هست که گفتم. متاسفانه خیلی از ما پسر و دخترها آموزش صحیح ندیدیم و حتما واجبه که کتاب هایی مانند کتاب بیشعوری رو مطالعه بکنیم.

به هر جهت خانم محترم، دخترای محترم و مادران و همران آینده یا لطف نکنید، یا اگر لطف میکنید و کاری برای شوهرتون انجام میدید انقدر از دماغش در نیارید، اون هم برای کاری که میخواد انجام بده برای شما هم هست. فکر نکنید اگر شوهرتون رو تو همه جا تحقیر بکنید خیلی به فعتون خواهد شد، فقط به ضررتون تمام میشه. فقط. مرد هم با این رفتارها و حرف های زشت شما روز به روز بی عاطفه تر و بدتر میشه و بعد تبدیل میشه به کسی که وقتی از بیرون میاد خیلی جدی به زنش میگه دراز بکش! فقط همین! یعنی مرد تبدیل میشه به یک سنگدل که زن رو فقط برای یک کار میخواد. آشپزی و س*س. بنابراین مردها عوض نمیشن. خیلی از اوقات خود شما مقصر هستید و اونها رو عوض میکنید.

6. آخرین مورد هم مورد بسیار مهمی هست. و میخوام خوب خانم ها مخصوصا به این مورد دقت بکنند. من و پسرهای امثال من فکر نکنید که داغون و بی عرضه هستیم و میخوایم تنبلی و کم کاری خودمون رو و زرنگی کردن هامون رو با پایین آوردن توقعات زنان و دختران جبران بکنیم و پوشش بدیم.

منظورم اینه که اگه میگم مهریه پایین. دلیلش رو بالا گفتم. اگه میگم عروسی معمولی و طلا اگر حتی مرد نداشت اصلا خرید نکنه یا مثلا در حد فقط حلقه ازدواج یعنی قد و قیافه مرد رو نگاه کنید، شرایطش رو ببینید و با توجه به شرایطش و حقوق و درآمد و پس انداز و توانایی همسر آینده تون ازش توقع داشته باشید. من نمیگم یک دختر پولدار هم توقعاتش در این حد باشه. ولی مشکل اینه که بدلیل فرهنگ و رسوم غلط و توقعات اشتباه ، دخترانی که وضع مالی ضعیفی دارند هم بالاترین توقعات رو داره. اصلا انگار توی دنیای واقعی نیستن.

به هر حال منظور اینه؛

بعد من الان دارم به غیر از ساعت خواب شبانه روز کار میکنم و پول در میارم. برای خودم کلی خرج میکنم. بعد مگه میشه برای زن آینده ام خرج نکنم. هر چی در بیارم برای دو تامون هست. بعضی از دخترها فکر میکنن من میگم توقع پایین باشه ( منظور به جا باشه ) مثلا خسیسم، یا تنبلم یا کار نمیکنم.

کل حرفم اینه که دختر خانم از خانواده معمولی و فقیر و متوسط (حالا کاری به پولداراش ندارم) از پسر سالمی مثل من استقبال بکنید که یک عمر جان کندم تا سالم بمونم و به هیچ وجه به دختر دست هم نزدم  و دوست نبودم. و تلاشم رو میکنم. ولی دیگه زورم بیشتر از این نمیرسه و در همین حده. شما هم چشماتون رو خوب باز بکنید. شرایطم رو که میبینید (من نوعی منظورم هست) اگه پذیرفتید دیگه الکی فشار مضاعف نیارید که برم توی قرض و بدهی. 

اگه زندگی کمتر و کوچکتر و با توقعات کمتر شروع بشه بدون بدهی بهتر تا اینکه بعدا فقط زندگی تبدیل بشه به سگ دو زدن.

در ضمن من خودم اصلا کاری به زنم ندارم. من دوست دارم پولدار بشم. سفر خارجی برم. بهترین تجهیزات و زندگی رو برای خودم فراهم بکنم. بعضی از دخترها فکر میکنن که منظور از اینکه مرد میگه توقعات دختران زیاده اینه که مرده هیچ انگیزه و اشتیاق و هدفی نداره و میخواد مفت با زنش زندگی بکنه. نه خانم جان این خبرا نیست. 

من کلی هدف و انگیزه دارم. چه زن داشته باشم چه نداشته باشم بهترین ها و بیشترین ها رو میخوام اگه زن داشته باشم شاید تلاشمو مضاعف هم بکنم که قطعا اینطور میشه. پس منظور این نیست که شما توقع نداشته باشین و بیاین با هم گدا زندگی بکنیم. منظورم اصلا این نیست. منظور اینه که خریت نکنیم. زندگی رو با مزخرف و جلف بازی و ادا و چرت و پرت شروع نکنیم. بی جهت فشار نیاریم و به خودمون سخت نگیریم.

بازم میگم اون تصورات شما درست نیست. شما حتی اگر کلا روی کره زمین وجود هم نداشتین من اهداف بزرگی برای زندگی خودم داشتم. پس فکر نکینن اگر ما پسرا میگیم توقعات و ... منظورمون اینه که ما نمیخوایم پیشرفت بکنیم. ما میخوایم پیشرفت بکنیم. منظور اینه که 30 سال زور زدیم. زورمون از این بیشتر فعلا نرسیده.

در ضمن من نویسنده پست (علت تناقض رفتاری بعضی از دختران در مقابل دوست پسر و خواستگار) هستم. دیگه پست دیگری در این چند ماه اخیر در این وبلاگ ایجاد نکردم. اینم گفتم خیالتون راحت باشه

باور کنید. باور کنید. میشه دختر و پسر یک زندگی شاد داشته باشن اگر توقعات شون از هم کمتر باشه. اگر انقدر برای حرف مردم زندگی نکنن. عشق کنن، محبت کنن، گذشت کنن، سفر برن، حرص مال دنیا رو نزنن و برای کمبودها  نجنگن، حتی روی مبل نشینن و روی فرشن بشینن ولی خوش باشن. دیگه چی میخوان


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل پسران جوان (۱۵۳۹ مطلب مشابه) مسائل دختران جوان (۲۳۵۳ مطلب مشابه) رفتارشناسی پسران برای ازدواج (۶۸۷ مطلب مشابه) شناخت قبل از ازدواج (۱۵۲ مطلب مشابه)