سلام دوستان عزیز

من  همیشه برام سواله چرا لباس محلی کلیه اقوام کشور عزیزمون که از اصالت و فرهنگ غنی و قدمت چند هزاران ساله داره اینقدر مهجور مونده ؟

جدا از مهجور موندن چرا پوشیدنش  توی یک کلان شهر اینقدر نگاه های تعجب انگیز و نگاه از بالا به پایین بهش میشه ؟

مگر نه اینکه کت شلوار - شلوار لی تی شرت - جین ، حتی لباس عروس به شکل امروزی و امثالهم اینا لباس بین المللی هست و لباسیه که متحد الشکل شده و کل حهان میپوشن و مختص منطقه خاص نیست ؟

چرا ما ادعای تاریخ غنی و فرهنگ داریم و از گذشتگان و پادشاهان نکونام اون دوره ها به نیکی یاد میکنیم ولی نمیخوایم بپذیریم که اونا زمانی همین لباس ها و پوشش رو داشتن ؟

اگر بعدا مفتخر شدیم و 1400 سال قبل  به دین  اسلام مشرف شدیم و حجاب رو پذیرفتیم، وقتی همون لباس محلی و لباس باستانی زنان مون مون از کلیه اقوام، با چهارچوب های اسلامی مون مطابقت داره و کاملا پوشیده و بلند هست هم زیبا هستن هم رنگی و شاد، چرا نباید پوشید ؟ و وقتی می پوشیم چرا باید اینقد تحقیر و کنایه و متلک بشنویم ؟

چرا این فرهنگ سازی و آموزش از دوران مدرسه برای بچه هامون  انجام نمیشه ؟ آموزش انجام نمیشه که اقوام ایران همچون رنگین کمان در کنار هم زیبا هستن ؟ 

وقتی توی کتاب تاریخ مدرسه در مورد هویت و گذشته مون مطلب نوشته میشه  و در مورد فلان سلسله نوشته میشه، چرا در کنارش گفته نمیشه این لباس ها متعلق به فلان اقوام مون هست که پس فردا اگر تو خیابون  کسی رو دید با نگاه تحقیر بهش نگاه نکنه ؟

به عنوان مثال ؛

وقتی کتیبه ها و سکه ها و نقوش باستانی در امکان تاریخی رو میبینیم که  مثلا در دوره ای سربازها یا فرماندهان شلوار گشاد پرچین دارن، و گویی انگار یک جور لباس ملی بوده اون زمان، چرا همون شلوراه گشاد پرچین ( شلوار پارت شرق ایران و شلوار مادی غرب ایران )  دست مایه جوک و طنز قرار میددیم و بهش میخندیم!؟

من بحث ام با اونا که نمیدونن نیست ، خوب آگاهی ندارن ، اطلاعاتی ندارن، اما به شخصه دیدم فردی که مطالعه تاریخی داره و با افتخار از تاریخ و پادشاهان و نکومردان تاریخی یاد میکنن اما بازم موضوع پوشش رو فاکتور میگیرن !!

به شخصه تو فضای مجازی برخلاف میلم مجبور به کل کل شدم و نهایتش با عصبانیت گفتم به طرف  باشه یعنی داریوش با کت شلوار و شلوار جین روی تخت سلطنت نشسته بود!!! که اون فرد با این که میدونست اشتباه کرده و جواب قانع کننده نداشت بازم به تحقیرش در مورد لباس اقوام ادامه داد.

ممنون میشم دوستان اینو مدنظر داشته باشید هر چند به طور کلی انتخاب پوشش هر کسی به خودش ربط داره اما؛ اینجا پای هویت مون در میون هست.

حداقل تمرین کنید اگر در شهری خصوصا کلان شهری در مرکز کشور یا تهران هستید اگر فردی با لباس محلی  اقوام عزیزمون دیدید با تعجب بهش نگاه نکنید متلک نگید. اگر براتون سوال بود با احترام بپرسید، اما یادتون باشه همین لباس هزاران سال بر تن شهریاران ایران و اجدادمون بوده  و لو متفاوت.

ممنون از همگی


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
فرهنگ سازی (۱۲۳ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)