عاشق شدن را شاید بتوان بهترین احساس و تجربه در زندگی بشر تفسیر کرد. احساسی که تو از خود می‌گذری تا به دیگری آسیبی نرسد و یا همه چیز را صرفا برای آن بخواهی!

عشق تعابیر مختلفی دارد و این حادثه زیبا می‌تواند بدن افراد را نیز دگرگون کند، اما این دگرگونی در بدن زنان چگونه است؟

عشق چیست؟

عشق نوعی احساس عمیق و عاطفه در مورد دیگران یا جذابیت بی‌انتها برای دیگران است.

عشق را می‌توان یک احساس ژرف و غیرقابل توصیف انسانی دانست که فرد آن را در یک رابطه دو طرفه با دیگری تقسیم می‌کند، در واقع عشق نمای خارجی ندارد، بلکه یک احساس عمیق دوستی است.

با این وجود کلمه «عشق» در شرایط مختلف معانی مختلفی را بازگو می‌کند: 

علاوه بر عشق رمانتیک که آمیخته‌ای از احساسات و میل جنسی است، انواع دیگر عشق مانند عشق عرفانی و عشق افلاطونی، عشق مذهبی، عشق به خانواده را نیز می‌توان متصور شد، در واقع این کلمه را می‌توان در مورد علاقه به هر چیز دوست داشتنی و فرح بخش، مانند فعالیت‌های مختلف و انواع غذا به کار برد.

۸ نشانه‌ای که می‌گوید یک زن عاشق مردی شده است

۱- همیشه همراه و همگام با شما است

از نشانه‌های یک زن عاشق این است که ناگهان متوجه می‌شوید که او همه جا حضور دارد. او به طور اتفاقی هر کجا شما هستید پیدایش می‌شود، یا در راهروی محل کارتان مرتب جلوی شما قدم می‌زند، یا تصادفی به شما برخورد می‌کند، یا در مهمانی در اطراف شما مانور می‌دهد.

آنچه که او انجام می‌دهد تلاش برای جلب توجه شما است و بـرای این اسـت که خود را در موقعیتی قرار دهد تا شما قدم اول را بردارید. مسئله اینـجا اسـت کــه بسیاری از مردان نسبت به این عمل زنان بی‌توجه هستند و به همین دلیـل بسیاری از فرصت‌ها را از دست می‌دهند. توجه کنید مردان مستقیم عمل می‌کنند، زنان غیرمستقیم.

بنابرایـن اگر زنـی مکررا شروع به قـرار گـرفـتـن سـر راه شـما کرد، احتمال اینکه او این کار را عمدا انـجام می‌دهد، زیاد است.

۲- حرکاتی مخصوص انجام می‌دهد

یک جمله‌ قدیمی می‌گوید: جسم دروغ نمی‌گوید.

طبیعت بشر را طوری برنامه‌ریزی کرده که هنـگام ابـراز عـلاقه بی‌اختیـار شـروع بـه انـجام یـک سـری حرکات جسمانی مشخص می‌کند. این اعمال غیرشفاهـی از گـشاد شـدن چشم هنگام نظاره به چیزی جالب گرفته تا لبخند زدن متغیر است.

در اینجا برخی از علائم زبان جسمانی یک زن عاشق را مشاهده می‌کنید:

  • اشاره کردن در جهت شما با پا‌ها یا شانه‌ها
  • خم شدن به طرف شما هنگام صحبت
  • بازی کردن با مو و دست کشیدن لای مو‌ها
  • نوازش کردن جواهرات (مانند گوشواره) و لمس کردن دسته عینک
  • چشم برنداشتن از شما هنگام صحبت و گفتگو
  • تقلید از حرکات شما (مثلاً اگر دست خود را روی میز بگذارید، او هم همین کار را می‌کند)
  • لبخند زدن هنگامی‌که شما او را برانداز می‌کنید

اگر برخی از این علائم را هنگام حضور طرف مقابل مشاهده کردید، تقریبا می‌توانید مطمئن شوید که او چراغ سبزی برای شروع یک رابطه‌ خوب که شاید هم به ازدواج منجر شود را به شما نشان می‌دهد.

۳- هیچ‌گاه برای شما سرش شلوغ نیست

این اصلی‌ترین قانون بازی عشق است. اگر زنی به برقراری رابـطـه و ازدواج شما علاقه داشته باشد، همیشه خودش را در دسترس قرار می‌دهد. یـعنی او یـک شـمـاره تلفن کاری یا آدرس ایمیل به شما خواهد داد. در اسرع وقت به تلفـن یا ایـمیـل شـما جواب خواهد داد. دعوت شما را برای با هم بودن خواهد پذیرفت و اگر در روزی که شما تعیـین کرده‌اید وقت نداشت، چیزی شبیـه این خواهد گفت: «خوب، این پنج‌شنبه نمی‌تونم، اما اگر اشکال نداره بیندازیم برای پنجشنبه دیگه، باشه؟»

شـمـا هـرگـز از یـک زن عـلاقـمـند چـنین جملاتی را نخواهید شنید: «الان واقـعـاً سـرم شلوغه»، یا «بذار ببینم وقت دارم»، یا «نمی‌دونم بتونم بیام یا نه»

۴- در مورد شما کنجکاو است

زنی که به شما علاقمند است دوست دارد همه چیزتان را بداند تا بتواند در این مـورد با دوستان دیگرش (عموما دختر‌های دیگر) صحبت کند. او در مورد خانواده، پیشینه، سلیقه غذایی، موسیقی، فیلم و مسائل گوناگون شما پرسش خواهد کرد. انگیزه‌ اصلی او این اسـت کـه عـلایـق شما را بشناسد تا بتواند با شما علایق مشــتـرک پیدا کند و پـیـوسـتـگـی بیشتری ایجاد کند، اگر از قایق سواری خوش‌تان نمی‌آید، او نیز ناگهان از این کار متنفر می‌شود.

۵- وضعیت مالی شما را می‌سنجد

زن علاقمند دوست دارد منابع و بنیه‌ مالی همسر آینده‌ خود را مورد سنجش قرار دهد. سؤالاتی مانند: «کجا زندگی می‌کنی؟»، «چه ماشینی داری؟» و «شغلت چیه؟» می‌تواند نشانه‌ علاقمندی وی باشد. اگر پاسخ این سؤالات مطابق با استانداردهای او باشــد، علائم بعدی ظاهر خواهند شد، وگرنه او در غباری از مه فرو خواهد رفت.

۶- در مورد آینده صحبت می‌کند

زن عاشق همیشه دوست دارد در مورد نقشه‌های آینده و کار‌هایی که می‌توانید با هم انجام دهید اشتیاق نشـان دهد. در واقع او اغلب چیزی شـبـیه ایـن می‌گوید: «وای… تـو هـم از بـولیـنگ خوشت میاد؟ باید یه بار با هم بریم بازی کنیم.» اگر او چنین عمل کرد، شک نکنید که دوست دارد از وی بخواهید با شما بیرون برود.

۷- بی‌قراری و بی‌تابی می‌کند

اگر او واقعا علاقمند باشد، همانند یک گربه دور و بر شما دستپاچه و بیقرار خواهد بود، بخصوص هنگامی‌که شما نتوانید متوجه علائم اشتیاق او شوید، البته ممکن است که ذاتاً یک شخص خجالتی نرمال باشد، اگر او فقط پیش شما بی‌قراری می‌کند، احتمالاً در سرش فکر ازدواج دارد.

۸- نسبت به زنان دیگر، حسادت می‌ورزد

یک زن عاشق سعی می‌کند از مـرد مـورد علاقه‌ خود همانند یک عقاب مراقبت کرده و او را با چنگ و دندان حفظ کند؛ بنابراین اگر در حـال جوک گفـتن بـرای زنـان دیـگر متـوجـه حرص خوردن و جلز و ولز کردن او شـدیـد، بـدانـید کـه او انـتظار دارد برایش بیشتر از یک دوست باشید.

نشانه‌های فوق ممکن است لزوما دلیل بر علاقمندی یک زن نـبـاشد. چـون بـرخی از زنان کلاً با دیگران حالتی دوستانه دارند، اما اگر تـعـداد زیـادی از ایـن عـلائم را در فـردی مشاهده کردید، می‌توانید به خود امیدواری دهید و به دلتان صابون بزنید.

ارزیابی علمی عاشق شدن در خانم‌ها

اگر تا به حال عاشق شده باشید، احتمالاً می‌دانید که عاشق شدن فرآیندی متفاوت و متمایز است. علم پشت آن از خود عاشق شدن جالب‌ توجه‌تر است. دانستن اینکه چه اتفاقی می‌افتد که عاشق می‌شوید، تحقیقی بسیار جذاب و جالب در علوم اعصاب، بیوشیمی و روانشناسی است و درک مکانیک‌های زیرلایه عشق می‌تواند برای تقویت زندگی اجتماعی و احساسی هر فرد بسیار مفید باشد.

نقش شیمی در عشق

عشق فقط یکسری موادشیمیایی نیست، بلکه شیمی مغز نقش بسیار مهمی در علت بروز این احساسات در افراد بازی می‌کند. وقتی ما چیز‌های خوب را حس می‌کنیم، معمولاً مقدار زیادی دوپامین در آن نقش دارد. دوپامین ماده‌شیمیایی است که مغز وقتی فرد – چه زن و چه مرد – هر نوع لذت، از جمله عشق را تجربه می‌کند، ترشح می‌کند. دوپامین همچنین میزان تولید تستوسترون را در بدن بالا می‌برد. افزایش میزان تستوسترون در بدن است که باعث می‌شود وقتی فرد نزدیک به کسی است که دوستش دارد، عرق کند و در عشق‌های جدید میل جنسی بالایی داشته باشد.

وقتی زن‌ها عاشق می‌شوند، بدن آن‌ها هم نورپینفرین و فنیل‌اتیلامین تولید می‌کند. این مواد تمرکز را بالا می‌برد و حس شادی و رضایت در فرد ایجاد می‌کند، به همین دلیل است که زن‌ها وقتی عاشق می‌شوند معمولاً فقط روی آن مرد متمرکز می‌شوند و بقیه چیز‌ها را کنار می‌گذارند. به همین خاطر است که همه، چه زن‌ها و چه مردها، وقتی منتظر یک پیام تلفنی هستند، هوشیاری‌شان بالاتر می‌رود یا برای خوابیدن دچار مشکل می‌شوند یا دیگر نمی‌توانند درمورد کس دیگری فکر کنند و ماده آخر اُکسی‌توسین است. اُکسی‌توسین در زمان‌های مختلفی تولید می‌شود، از جمله حین عشق‌بازی و رابطه‌جنسی. این ماده در بدن خانم‌ها به مراتب بیشتر از آقایان تولید می‌شود. این ماده حین ارگاسم در بدن آقایان تولید نمی‌شود، بلکه در این زمان میزان دوپامین در بدنشان به شدت بالا می‌رود. به همین دلیل است که آقایان فقط به این دلیل که با کسی رابطه‌جنسی برقرار کرده‌اند نمی‌توانند عاشق او شوند. اُکسی‌توسین موانع احساسی را از بین می‌برد و باعث می‌شود افراد احساس راحتی بیشتری داشته باشند. اُکسی‌توسین است که آن حس وابستگی به فردی دیگر را در زمان عاشقی در ما ایجاد می‌کند. طوری که وقتی فرد موردنظر کنارمان نباشد، مقدار کافی از آن را تولید نمی‌کنید و به همین دلیل مقدار بیشتری می‌خواهید. به همین دلیل است که حتی گاهی اوقات احساس می‌کنیم به آن فرد معتاد شده‌ایم.

دوپامین، تستوسترون، اُکسی‌توسین، نورپینفرین و فنیل‌اتیلامین همه در کنار هم برای پشتیبانی از عشق همکاری می‌کنند. لذت جنسی و وابستگی احساسی هم همین موادشیمیایی را تولید می‌کند. این موادشیمیایی باعث می‌شود توجه بسیار بیشتری به منبع آن‌ها داشته باشید و همچنین وادارتان می‌کنند که میزان بیشتری از این مواد را طلب کنید. عشق (و البته رابطه‌جنسی) درست مثل دارو روی مغز کار می‌کنند.

اما حتی اگر می‌دانستید چطور همه این موادشیمیایی را به درستی در مغز زن موردعلاقه‌تان ایجاد کنید، باز هم برای اینکه او را عاشق خودتان کنید کافی نیست. چون عشق فقط شیمی نیست. عملکردی از سابقه و اولویت‌های فردی هم هست.

روانشناسی بر شیمی برتری می‌یابد

یک دلیل عمده برای اینکه نمی‌توانیم فقط از شیمی مغز برای عاشق کردن یک دختر استفاده کنیم، این است که همه زن‌ها به یک ترکیب شیمیایی به طریق یکسان واکنش نشان نمی‌دهند. روانشناسان به این «سبک و استایل وابستگی» می‌گویند و اگر دقیقاً ترکیب مشابهی در موادشیمیایی مغز ترشح شود باز تعیین‌کننده ارتباط او با شما نخواهد بود. بااینکه علوم سخت (بیولوژی و شیمی) به شما می‌گویند که می‌توانید در برخی اعمال دخیل باشید، موادشیمیایی خاصی ترشح کنید و تاثیرات مشخصی را دریافت کنید، اما علوم نرم (روانشناسی) می‌گوید اتفاقی به مراتب شخصی‌تر و متفاوت‌تر در حال افتادن است.

شاید عبارت سبک وابستگی به گوشتان نخورده بود، اما احتمالاً تا حدودی با آن آشنایی دارید. به عنوان مثال، تا به حال برایتان پیش آمده که چند روزی ارتباطی فوق‌العاده صمیمی و پرشور با دختری برقرار کنید و بعد از چند روز یک دفعه غیبش بزند؟ یا تا به حال یک ارتباط عادی را شروع کرده‌اید که ناگهان خیلی جدی می‌شود؟ این‌ها نمونه‌هایی از دو سبک وابستگی متفاوت هستند. اعمال دقیقاً یکسان (چند جلسه قرارملاقات) به دو نتیجه کاملاً متفاوت (یکی فرار می‌کند و دیگری وابسته‌تان می‌شود) منجر می‌شود.

به طور کلی چهار سبک وابستگی وجود دارد. 

یکی از این‌ها به شدت مسموم است، دو مورد می‌توانند مشکل‌ساز باشند و چهارمی سبک وابستگی صحیح است. ما ممکن است به یک سبک وابستگی یک زن یکجور واکنش نشان دهیم و با سبک وابستگی زنی دیگر جوری دیگر. اما به طور عمده، سبک وابستگی فقط نوعی واکنش به هر کسی است که نسبت به او احساس علاقه می‌کنیم. وقتی با سبک‌های مختلف وابستگی آشنا شدید، آن وقت ارتباطات سابقتان معنا و مفهوم بیشتری برایتان پیدا می‌کند.

 ایمن:

این همان رابطه‌ای است که دوست دارید در آن بمانید. یک فرد مطمئن با اینکه به دیگری تکیه کند یا کسی بر او تکیه کند، مشکلی ندارد. همین طور خیلی راحت می‌تواند تنها بماند. درنتیجه، دختری که سبک وابستگی او طبیعی است، هیچ وقت صبح تا شب دم آپارتمان شما منتظر نمی‌نشیند تا چند دقیقه‌ای شما را ببیند. همین طور وقتی همه‌چیز بین شما عاشقانه و رمانتیک می‌شود، کنار نمی‌کشد. بااینکه ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، هیچ وقت برای جلب توجه شما از روش‌های نادرست استفاده نمی‌کند.

 مضطرب:

دخترانی که سبک وابستگی مضطربانه دارند اعتمادبه‌نفس‌شان پایین است و به تنهایی احساس ایمنی نمی‌کنند. این دختر‌ها مخالف صمیمیت نیستند، اما سطح بسیار بالاتری از صمیمیت را طلب می‌کنند که برای یک رابطه درست و سالم غیرعادی است. اگر تا به حال با دختری ارتباط داشته‌اید که از همان ابتدای رابطه با شما طوری رفتار می‌کند که فردی بسیار جدی و خاص هستید، احتمالاً با این سبک وابستگی آشنایی دارید. شاید او عاشقتان نشود، اما روز‌به‌روز حساسیت بیشتری نسبت به شما پیدا می‌کند.

 بی‌اعتنا:

این دسته از دختر‌ها به دنبال رابطه نیستند، چون تنها بودن را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل، وقتی احساس وابستگی یا کشش احساسی زیاد حس می‌کند، واکنش طبیعی او عقب کشیدن و رفتن به داخل لاک خودش است. شاید به شما احساس داشته باشد، اما از آن مهم‌تر این است که دلش نمی‌خواهد حسی به شما پیدا کند. به همین دلیل هر کاری از دستش برمی‌آید برای سرکوب احساساتش انجام می‌دهد. بااینکه شاید موفق شوید که او را به دست آورید، اما بهتر است انرژی‌تان را صرف کسی کنید که برای عشق ورزیدن به شما آمادگی بیشتری دارد.

 ترسان:

افراد ترسان معمولاً نوعی ضایعه روحی و احساسی را در کودکی تجربه کرده‌اند که نه تنها آن‌ها را نسبت به هر نوع وابستگی بی‌تمایل کرده است، بلکه باعث شده است که آن‌ها از رابطه و وابستگی ترس و واهمه داشته باشند. آن‌ها خود را لایق محبت و علاقه شما نمی‌دانند. حتی ممکن است انگیزه شما را برای دوست داشتنشان سوال کنند. این افراد باید به تنهایی روی خودشان کار کنند تا قدرت احساسی لازم را برای شروع رابطه پیدا کنند. شما قادر به اصلاح آن‌ها نیستید و از بودن با آن‌ها هم هیچ چیزی نصیبتان نخواهد شد.

توجه داشته باشید که دو سبک وابستگی وسطی – مضطرب و بی‌اعتنا – می‌توانند عناصر سبک وابستگی ایمن فرد باشند. مثلاً دختری ممکن است ایمن باشد، اما بیشتر از حد معمولی خودش را به شما نزدیک کند یا برای استقلال فردی خود بیشتر از حد معمول ارزش قائل است، اما در عین حال می‌تواند به دیگران هم وابسته شود. اما سبک وابستگی ترسان بسیار مسموم است. چرا باید بخواهید کسی عاشقتان شود که شک دارد قصد فریب او یا سوء‌استفاده کردن از او را دارید؟ سه مورد اول می‌توانند عاشق شما شوند، اما چهارمی همیشه فاصله خود را با شما حفظ خواهد کرد.

هر چقدر هم که شیمی یک زن به او بگوید که باید عاشق شما شود، اما غلبه بر شخصیت او که از طریق سبک وابستگی‌اش نمایش داده می‌شود، ممکن است دشوار باشد. اینجاست که روانشناسی بر شیمی برتری می‌یابد.

علم چه راهکاری برای شما دارد؟

دانستن درمورد شیمی و سبک‌های وابستگی هیچ زنی را عاشق شما نمی‌کند. اما اینکه بدانید عشق به چه ترتیب عمل می‌کند، می‌تواند احتمال پیدا کردن زنی که مناسب شما باشد را بیشتر کند و پیوندی معنادار برایتان بسازد که برای هر دو شما سالم و رضایت‌بخش باشد.

عمل ساده‌ لمس و نوازش کردن همسر می‌تواند شما دو نفر را به هم نزدیک‌تر کند. اینکه بدانید شیمی شما دو نفر می‌گوید چه بکنید، به صورت ناخودآگاه به ذهن خودآگاه و منطقی شما کمک می‌کند که روند رابطه را تسریع بخشید یا در صورت لزوم ترمز کنید. درک سبک‌های وابستگی خانم‌ها هم به شما کمک می‌کند نیاز‌های او را برایش برآورده کنید یا تصمیم بگیرید که چه نوع دختری را برای خودتان انتخاب کنید.

علم مربوط به عاشق شدن دختر‌ها یک حقه جادویی نیست. فقط عمل ساده‌ توجه به عادت‌ها، رفتار‌ها و اولویت‌ها با توجه همزمان به نقش علم در امور احساسی است. یادتان باشد، شما نمی‌تواند مغز او را هک کنید و باعث شوید که عاشقتان شود، اما می‌توانید از دانشتان درمورد نحوه کارکرد مغز او برای بالاتر بردن جذابیت خودتان برای او استفاده کنید. با صرف زمان و انرژی کافی این جذابیت می‌تواند تبدیل به عشق شود، با همه‌ پیچیدگی‌های عجیب، خاص و هیجان‌ انگیزش.

منبع : باشگاه خبرنگاران


مرتبط:

فرق دوست داشتن و عشق واقعی چیه ؟

این احساس من به پسر عمه م عشقه ؟

آیا عشق واقعی وجود داره ؟

عشق چیه ؟ وجود خارجی داره ؟

دوستانم به زور می خوان عاشقم کنن

اصلا عشق به چه دردی می خوره؟

EPA یا مولکول عشق

عشق واقعی چیست ؟

نشانه های عشق واقعی در مردان ( برای زنان )

نشانه های عشق واقعی در زنان ( برای مردان )

عشق یک هنر است

نشانه های عشق واقعی چیست ؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل پسران جوان (۱۵۳۹ مطلب مشابه) مسائل دختران جوان (۲۳۵۳ مطلب مشابه)