غم، اندوه، ناراحتی، کلافگی و ... ، این‌ها احساسات و شرایطی است که هر فردی در زندگی خود آن را تجربه می‌کند و ممکن است حتی در چنین شرایطی فشار‌های روحی و روانی بسیاری را تحمل و شرایط نامساعدی را تجربه کند، اما چطور می‌شود با این شرایط کنار آمد و آن را با موفقیت و بدون هیچ آسیبی سپری کرد؟!

غم و اندوه چیست؟

اَندوه یا غَم نوعی احساس است که در نتیجه از دست دادن توانایی یا بعد از احساس ضرر ایجاد می‌شود. غم معمولاً با اشک، کم شدن انرژی و انزوا همراه است. وجود احساس غم در افراد یک امر طبیعی است، اما افزایش این احساسات همراه با تنش‌ها و عوامل استرس‌آور می‌تواند تبدیل به افسردگی شود، به شکلی که فرد افسرده روز‌ها و هفته‌ها دارای یک احساس غمگینی مستمر و ناخوشایند است که این احساس موجب اختلال در روابط اجتماعی و تحصیلی می‌شود.

اَندوه، می‌تواند باعث برهم زدن خلق و خوی و ایجاد افسردگی و همچنین بی‌انگیزگی یا ناامیدی شود. از عوامل ایجاد غم می‌توان به مشکلات خانوادگی، از دست دادن دوستان یا اعضای خانواده، تنهایی، کمبود محبت، سرخوردگی اجتماعی، فقر، شکست در عشق و غیره نام برد.

نحوه برخورد با ناراحتی‌های زندگی

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به ما دیکته می‌کند همیشه لبخند روی لب داشته باشیم، به همین خاطر برخورد با غم و غصه کمی برایمان دشوار می‌شود.

اما ناراحتی و غم و اندوه بخش طبیعی از زندگی همه مردم است.

این ناراحتی‌ها چه به خاطر یک فقدان مهم در زندگی مثل مرگ یکی از عزیزان، ایجاد شده باشد، چه به خاطر شکست‌های کوچک و بی اهمیت روزانه، می‌توانیم یاد بگیریم که چطور راحت‌تر با آن‌ها زندگی کنیم.

اما چطور می‌توانیم با این ناراحتی‌ها مقابله کنیم؟

پذیرش ناراحتی خود و تحمل آن

رویکرد‌های کلی نگری به سلامتی دیر زمانی است که پی به نقش احساسات ما در وضعیت سلامتیمان برده و پزشکی مدرن این روز‌ها توجه بیشتری به این مسئله معطوف داشته است.

برای داشتن یک زندگی احساسی سالم، لازم است که به همه احساساتمان احترام بگذاریم و به آن‌ها فرصت ابراز بدهیم. وقتی غم و ناراحتی به سراغ ما می‌آید، باید به خودمان اجازه بدهیم که آن را به طور کامل حس کنیم. این کار باعث می‌شود بفهمیم که غم و غصه واکنشی بسیار طبیعی و عادی به فقدان‌های زندگی است، نشان دهنده ایراد و اشکال ما.

هر نوع فقدان می‌تواند ناراحتی در ما ایجاد کند، حتی می‌تواند به همراه یک غروب زیبای خورشید باشد که نشان دهنده پایان روز است. ممکن است ندانیم که چه چیز همیشه باعث ناراحتی ما می‌شود، حتی ممکن است یک تغییر کوچک در شیمی بدنمان مثل تغییرات هورمونی، تغییر سطح قند خون و از این قبیل باشد.

این کار کمک می‌کند که نیاز به درک همه واکنش‌های احساسیمان از بین برود. مسئله مهم این است که نباید به هیچ عنوان احساساتمان را سرکوب کرده و در برابر آن‌ها مقاومت کنیم.

علاوه بر پذیرش ناراحتی‌مان به عنوان بخشی عادی از زندگی و اجازه وجود دادن به آن، راه‌های دیگری هم برای کمک به کنار آمدن با غم و غصه‌هایمان وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۵ راه حل اساسی برای کمک به کنار آمدن با غم و اندوه

* احساساتتان را با یک دوست امین یا یکی از اعضاء خانواده درمیان بگذارید. در واقع این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف‌های شما گوش بدهد، سعی در قضاوت کردن در مورد آن یا تغییر دادن شما نداشته باشد.

* سعی کنید کار‌هایی انجام دهید که به شما آرامش می‌دهد. به پیاده روی بروید، دوش آب گرم بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، به گل و گیاه‌های خانه رسیدگی کنید یا به سایر سرگرمی‌های مورد علاقه تان بپردازید. فوراً استرستان را پایین آورید. ذهنتان را آرام کنید. احساساتتان را تسکین دهید. نوعی آسودگی خیال در جسمتان ایجاد کنید. تمدد اعصاب را به طریقی طبیعی و آسان ایجاد کنید.

* راهی برای آرام کردن و تسکین خود پیدا کنید. اینکار باعث می‌شود احساساتتان آزاد و رها شود. مدیتیشن کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا حرکات کششی ساده انجام دهید.

* خاطره نویسی کنید. وقتی اینکار را انجام می‌دهید مثل این می‌ماند که یک شنونده خوب دارید که می‌توانید به او اطمینان کرده و حرف هایتان را با او درمیان بگذارید.

* یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و اینبار با عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می‌کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید.

چه موقع به دنبال کمک متخصص بروید؟

ناراحتی‌های شدید و طولانی مدت می‌تواند نشانه افسردگی باشد. افراد افسرده معمولاً احساس تنهایی و ناامیدی می‌کنند و خودشان را به خاطر چنین احساساتی سرزنش می‌کنند.

اگر احساس ناراحتی و غصه زیاد بیشتر از دو هفته در شما ماندگار شد و در فعالیت‌های روزانه تان مثل کار یا خواب و خوراک اختلال ایجاد کرد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. اگر این احساسات شما با فکر مرگ و خودکشی همراه شد، سریعاً از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

راه‌هایی معنوی برای مقابله با ناراحتی و کلافگی

برای دور ماندن از هر معلولی، باید علت را شناخت و از بین برد. اگر غمگین و ناراحت هستید، باید ابتدا بررسی کنید که چرا دچار چنین حالتی شده اید. همیشه با شناختن ریشه مشکل، راحت‌تر می‌توانید آن را حل کنید.

اما به طور کلی قرآن برای رهایی از اندوه راهکار‌هایی را بیان می‌کند که انسان با عمل به آن‌ها می‌تواند از اندوه دنیا و آخرت رهایی یابد.

از مهم‌ترین این راه‌ها می‌توان به توجه به خدا (انعام آیه ۶۴)، ایمان به قضا و قدر الهی (حدید ۲۲ و ۲۳)، توجه به عزت خدا و شنوایی و توانایی مطلق وی (یونس آیه ۶۵)، توجه به علم و دانش وی (همان)، توجه به معاد و آخرت (لقمان آیه ۲۳)، توجه به برتری مؤمنان بر کافران (آل عمران آیه ۱۳۹ و ۱۴۰) و امداد غیبی او (توبه ۴۰)، دوستی خدا (یونس آیه ۶۲)، سنت‌های الهی (آل عمران ۱۳۹ و ۱۴۰) و مانند آن که در حوزه بینشی جای دارد، اشاره کرد.

در حوزه عمل نیز می‌توان به سجده (حجر آیه ۹۷ و ۹۸) نماز (همان) دعا و نیایش و راز و نیاز (انبیاء آیه ۷۶) تسبیح خدا (حجر آیه ۹۷و ۹۸) و طلب آمرزش و استغفار (فاطر آیه ۳۴) اشاره کرد.

قرآن افزون بر این‌ها راهکار‌های دیگری را نیز بیان می‌کند که در حکم مصونیت سازی عمل می‌کنند و نمی‌گذارند اندوه و حزن به سراغ انسان آید.

در آیات قرآنی از افرادی چون مخلصان، اولیاءالله، بهشتیان، متقین، مجاهدان، محسنان، مصلحان و مؤمنان واقعی به عنوان کسانی یاد شده‌اند که گرفتار حزن و اندوه در دنیا و آخرت نمی‌گردند. از این جا می‌توان گفت که رفتار آنان می‌تواند به عنوان سلوک و عاملی برای دفع اندوه مطرح باشد.

بر این اساس می‌توان از احسان (بقره آیه ۱۱۲)، اخلاص (همان) استقامت (فصلت آیه ۳۰)، اصلاح (اعراف آیه ۳۵)، انفاق (بقره آیه ۱۶۲۰)، انقیاد (بقره آیه ۱۱۲)، ایمان (آل عمران آیه ۱۳۹)، تقوا (اعراف آیه ۳۵)، اطاعت از خدا و رسول و دستور‌های ایشان (بقره آیه ۳۸ و ۲۷۷)، توجه به قضای الهی (حدید آیه ۲۲ و ۲۳)، توکل (مجادله ۱۰)، شهادت (آل عمران آیه ۱۶۹)، عبودیت (زخرف آیه ۶۸)، عمل صالح (بقره آیه ۶۲) و ولایت الهی (یونس آیه ۶۲ و ۶۳) به عنوان عوامل دفع و مصونیت یافتن از اندوه در دنیا و یا آخرت یاد کرد؛ زیرا برخی از این عوامل موجب رهایی انسان از اندوه در دنیا و برخی دیگر در آخرت است.

منبع : باشگاه خبرنگاران


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) خودسازی در دختران (۵۳۷ مطلب مشابه) خودسازی در پسران (۲۳۱ مطلب مشابه)