سلام

میخواهم در مورد رسم اصفهانی ها در مورد مهریه یه نظر سنجی از دوستان داشته باشم .

توی بعضی از شهرستان های استان اصفهان مشخص کردن مهریه به این صورت هست که باید پدر داماد یه مقداری زمین یا مغازه یا خونه یا باغ و یا ... رو که ارزش داشته باشه ( نه زمین توی نا کجا آباد) رو مهریه عروس خانوم بکنند . و وقتی هم که مراسمی رو برای مشخص کردن مهریه برگزار میکنند بیشتر روی چیزی هایی مثل زمین و ... تمرکز میکنند ، چرا ؟

چون که چیز هایی هست که وجود داره ( نه مثل سکه که طرف نداره و داره مهریه میکنه) ، اگه هم به مشکلی بخورند و بحث طلاق پیش بیاد اولین چیزی که سراغش رو میگیرند همین قسمت مهریه هست !

مثلا نیم دانگ یا یک دانگ و یا 2 دانگ از منزل پدری داماد میشه ( بستگی داره به ارزش مالی ملک و تعداد پسری که پدر داماد داره ) و اگه هم هر موقع که خونه رو بفروشن باید سهم عروس رو بدهند و ... ، و همچنین هر تا هر موقع که عروس بخواهد میتونه ( اتاق و یا یک واحد و یا ... ) اون خونه استفاده کنه ، که در صورت بروز مشکل یا باید سهم عروس رو ازش بخرند تا بره و یا قسمتی از ملک رو دیوار بکشن و جدا کنند و بهش بدند .

ولی در 99 درصد مواقع اون خونه تا زمانی که پدر و مادر داماد زنده هستند و یا ساکن اون خونه هستند کسی حرف از فروش و ... نمیزنه ، خوبی این مهریه اینه که کی داده و کی گرفته و این حرفا توش نیست و حکم این رو داره که قسمتی از ملک رو قول نامه کردی و فروختی و موارد دیگه مهریه هم اینه که به علاوه مورد بالا آقا پسر باید از خونه ای که در آینده میسازه مثلا 2 دانگ به قبال دختر کنه ، و همچنین بین 14 تا 110 عدد سکه ( توی 90 درصد مهریه هایی که من سراغ دارم 110 سکه هست ) .

حالا سوالم از شما اینه که اگه شما دختر هستید و بخواهید با یک پسر اصفهانی ازدواج کنید احساس امنیت بیشتری از لحاظ مهریه میکنید ؟ اگه شما یه دختر از یه استان دیگه هستید و با یه پسر ازدواج کنید با همون مهریه فقط سکه و بعد بفهمید که بقیه عروس های خانواده از خونه پدر شوهر شما مهریه دارند و شما ندارید ایا احساس میکنید که به شما کم بها داده شده است و ... ؟

اگه شما پسر اصفهانی هستید و این رسم توی شهرستان شما هست به این فکر کرده اید که از یه استان دیگه زن بگیرید که مهریه فقط سکه بگیرید و حرفی از ملک و ... نباشه ؟

و مورد دیگه اینکه من میخوام با یه دختر از یه استان دیگه ازدواج کنم و قصد دارم نیم دانگ از خونه پدری به ارزش 60 میلیون (مثل برادرم) و یک یا دو دانگ از خونه ای که آینده میسازم یا میخرم و همچنین 14 سکه مهریه کنم ، ولی اون استان فقط 50 تا 110 تا سکه مشخص میکنند برای مهریه ، اگه شما دختر هستید رسم کدام استان را قبول میکنید ؟


پیشنهاد:

در قرارداد زناشویی پناهگاه مرد کجاست؟

تضمین خوشبختی مرد در زندگی زناشویی چیه ؟

خواستگارم میگه بیشتر از 14 تا مهریه نمی دهم

به نظر شما علت وجود مهریه در اسلام چی میتونه باشه ؟

مهریه یه هدیه است، نه پشتوانه خوشبختی دختر

مهریه بر دو نوع است، عندالمطالبه و عندالاستطاعه

محاسن مهریه های سبک

چند سوال از طرفداران مهریه کم

مهریه را چه کسی تعیین می کند؟

بهتر نیست مهریه موقع عقد پرداخت بشه ؟

مهریه کیس به کیس فرق داره ؟

اگر مهریه ارزش دختره، چرا پدر عروس به داماد چیزی نمیده ؟

قضاوتی عادلانه درباره مهریه

با جایگزینی شروط ضمن عقد به جای مهریه موافقید ؟

از کی دقیقا مهریه شد سکه؟

پیشنهادی برای حل مشکل مهریه در جامعه

ما پسرها چطور در بحث مهریه به شما دخترها اعتماد کنیم ؟

بدون مهریه، اگه طلاق گرفتم چطوری زندگیم رو تامین کنم ؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مهریه (۱۱۶ مطلب مشابه) رفتارشناسی دختران برای ازدواج (۶۰۴ مطلب مشابه)