سلام

رابطه ی علم و دین 4 گونه است :

1-    تضاد

در این اندیشه دین و علم کاملا از هم جدا و مقابل همدیگر هستند. از نظر دانشمندان دین احساسی و تعصبی است و علم قابل تفسیر و زیر سوال بردن. از نظر دانشمندان چیزی که دینداران دارند تعصبی است بیجا ! مثلا میگویند اگر از نظر علمی مطلبی ثابت شود اما این مطلب با متن کتب مقدس در تضاد باشد مذهبیون میگویند حتما علم اشتباه میکند و هرگز به اشتباه بودن متون کتب خطی مقدس خویش شکی نمیکنند. علم یعنی شک مجدد در یافته ها و آزمایش اما دین یعنی اعتقاد و باور به چیزی که نمیدانیم. صرف آنکه دین دار خوانده میشویم به مطالبی که آزمایش نشدند یا قابل آزمایش نیستند باور میکنیم و این با علم کاملا در تضاد است.

2-    تمایز

در این باور در واقع دین و علم دو راه جداگانه هستند و اصلا بهم مربوط نمیشوند. دین برای این ساخته شده که یکسری سوال را پاسخ دهد و علم برای پاسخ دادن یکسری سوال دیگر. در واقع این اندیشه بیان میدارد که حرکتی که در شطرنج انجام میشود با حرکتی که در بیسبال انجام میگیرد هم متفاوت است و هم برای رسیدن به هدفی مختلف است. در واقع میگوید علم با دلایل سر و کار دارد و دین با معنا. این دیدگاه بیان میدارد اتفاقی که برای گالیله توسط دادگاه کلیسا رخ داد در واقع قابل پرهیز بود به شرطی که کلیسا در کار علم دخالت نمیکرد.

3-    تلاقی

این نظریه بیان میکند که دین و علم در مسیر هایی به هم میرسند و گاهی هم از هم جدا میشوند. در واقع در تلاقی میتوان علم و دین را دو نمودار به شکل سینوس و کسینوس در نظر گرفت که در برخی نقاط مشترک میشوند.

4 - تایید

در این رابطه تاکید میشود که دین و علم همدیگر را تاکید میکنند و منافاتی با یکدیگر ندارند. تایید یا حمایت یا تقویت اسم هایی است که میتوان برای این نظریه گذاشت.در واقع منظور این نیست که دین تمام راه های علم را تایید میکند بلکه منظور این است که دین به دنبال دانستن است و دانستن را تایید میکند. در واقع دین نمیتواند چیزی به فرضیه های دینی اضافه کند و در موقعیت اکتشاف جهان نیست بلکه دین کاری میکند که ما به عقلانیت کلی جهان اعتماد کنیم و معرفت خویش نسبت به انسجام جهان پیرامون خود را افزایش دهیم. اعتماد را دین احیا میکند و نه بنیان مینهد. اعتماد حقیقت فطری است و دین هر چند وقت یکبار انرا احیا و حتی افزایش میدهد.

برگرفته از کتاب علم و دین نوشته جان.اف.هات.

نظر شما در این باره چیست؟ کدام یک از 4 مورد بالا را قبول دارید؟ یا اصلا شاید مورد پنجمی در ذهن دارید.


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)