سلام دوستان عزیزم

این بار میخوام براتون دستور پخت آش عباسعلی رو توضیح بدم. این آش ، از بهترین و معروف ترین آش های محلی استان کرمانشاه هست که خصوصا برای وعده ی افطاری ماه مبارک رمضان مورد استقبال قرار می گیره. آقای "عباسعلی"در سال های دور روش پخت این غذا رو ابداع کردند و این آش به اسم ایشون نام گذاری شده.

آش عباسعلی

منبع عکس : asriran.com

مواد لازم برای 7 الی 8 نفر:

گوشت قرمز (قسمت ران) : 500گرم

گندم پوست کنده آسیاب شده: 2 پیمانه

برنج نیم دانه ایرانی: نصف پیمانه

نخود: سه چهارم پیمانه

لوبیا چیتی: نصف پیمانه

لوبیا سفید: نصف پیمانه

عدس: سه چهارم پیمانه

فلفل، زیره و زردچوبه: به میزان لازم

پیاز: 1 عدد
پیاز داغ: به میزان لازم .

نخود و لویبا رو از حدود 24 ساعت قبل خیس کنید. عدس رو هم در ظرف جداگانه خیس کنید. قبل از پخت برای کم شدن نفخ حبوبات اونها رو روی گاز قرار بدید و بجوشونید. هر موقع آب به جوش اومد آب رو دور بریزید.( چون به گفته پزشکان در پوست حبوبات موادی وجود داره که باعث ایجاد نفخ میشه و با این روش به میزان زیادی از بین میره). بعد هم حبوبات رو توی یک قابلمه ریخته و روشون آب گرم و زیره بریزید. عدس رو هم به همین روش روی اجاق قرار بدید تا آب به جوش بیاد. اما اگه میخواید خیالتون راحت بشه که عدس ناپز توی غذا نمی ریزید ،با یک کفگیر سوراخ دار ،عدس هایی که روی اب میان رو توی قابلمه بریزید و آخر کار عدسهایی که زیر اب می مونن ناپز هستند.

عدس رو هم توی یک قابلمه ی جدا بپزید.

گوشت رو هم در یک ظرف جدا با پیاز و زردچوبه بپزید.

گندم پوست کنده رو هم در یک ظرف جدا همراه با آب بریزید. آب گرم آماده داشته باشید که اگه نیاز شد توی غذا بریزید.  مواظب باشید که گندم ته نگیره . وقتی  گندم نیم پز شد برنج رو بهش اضافه کنید.

گوشت پخته رو با دست، حسابی ریش ریش کنید. توی قابلمه ی گندم و برنج بریزید و با گوشت کوب لهش کنید. آب گوشت رو هم داخل آش بریزید . خوب که گوشت له شد و حالت کش مانند به آش داد حبوبات رو اضافه کنید و بذارید که قوامش رو مجدد به دست بیاره.نمک و در صورت تمایل فلفل سیاه رو همین موقع اضافه کنید. توی آش تون پیازداغ بریزید تا رنگش زیبا و طعمش بهتر بشه. من معمولا برای خوش رنگ تر شدن آش کمی زردچوبه رو تفت میدم و داخلش می ریزم. این آش با پیازداغ و روغن کرمانشاهی استفاده میشه. اگه از آش موند و خواستید وعده ی بعد استفاده کنید توی اون آب نریزید بجاش روی کتری با حرارت غیر مستقیم گرمش کنید در غیر اینصورت با ریختن آب طعم و حالت اصلیش رو از دست میده. 

چند نکته در مورد تهیه پیاز داغ: حتما پیاز ها رو هم اندازه خرد کنید ،سایز ناهماهنگ باعث سوختن و خام موندن تعدادی از پیازها میشه. وقتی پیاز کمی داخل روغن تفت خورد بهش کمی نمک بزنید تا زودتر برشته بشه. حتما پیازداغ رو با پشت قاشق فشار بدید تا روغن خارج بشه و سریعا پیازها رو از هم باز کنید. با این کار یک پیازداغ خشک و برشته خواهید داشت و البته روغن کمتری رو هم میل می کنید.

امیدوارم این آش رو تهیه کنید و لذت ببرید.


آشپزخانه:

دستور پخت اکبر جوجه، یک غذای اصیل مازندرانی

طرز تهیه کاچی (تافته)

درخواست آموزش درست کردن ته دیگ ترد

طرز پخت خورشت خلال بادام، یک غذای اصیل کرمانشاهی


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
آشپزخانه خانواده برتر (۴۹ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)