سلام
اخیرا یکی از کاربران خانواده برتر ، موضوع مهمی رو مطرح کردند که لازم دیدم این مطلب رو بنویسم .
بحث بر سر شبهاتی هستش که در بعضی از کانال های تلگرامی به دین وارد میشه . در مورد چند موضوع یه توضیحاتی میدم :

1 – سوء استفاده از مشکلات موجود در جامعه
شبهه پراکنان از مشکلاتی مانند بیکاری و شرایط سخت اقتصادی سوء استفاده می کنن و زندگی سختی که بعضی ها دارن رو به دین و حکومت دینی منتسب می کنن .در حالی که وضع امروز جامعه ی ما چه خوب باشه و چه بد ، نتیجه ی انتخاب خود ماست .

از طرف دیگه رفتار غلط یک مسئول رو به کل نظام و یا حتی اسلام ربط میدن و میگن چون این مسئول رفتار غلطی انجام داده پس جمهوری اسلامی به درد نمی خوره یا اشکال از دین اسلامه !!!

دشمنان با این مسائل سعی در جذب جوون ها می کنن و بعدش هم 100 تا شبهه رو سرشون میریزن و سعی می کنن اون ها رو نسبت به دین بد بین بکنن .

پس وقتی اعصاب تون از بابت مسائل اجتماعی و نارسایی های موجود خورد هستش وارد این کانال ها نشید ، چون طعمه های خوبی محسوب میشید !

در نتیجه نماز خوندن رو ترک می کنید چرا ؟ چون اجناس گرون شده ، فلان مامور برخورد بدی داشته ، فلان مسئول اختلاس کرده !!!

2 – اشخاص یا منابع پاسخ دهنده به شبهات

اگه بخوایم منصفانه حرف بزنیم منابع پاسخ گویی وجود دارند ولی به اندازه ی کافی شناخته شده نیستند .
مشکل دوم در منابع پاسخ گویی افرادی هستند که عهده دار مسئولیت شدند ، بعضی از این افراد شاید دانش کافی رو داشته باشند ولی حوصله توضیح دادن ندارند !

به عنوان مثال ، یکی از کاربران در مورد تعدد زوجات پیامبر (ص) با یکی از منابع تماس گرفتند ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردند . بهش گفتند که شیطان روی شما اثر گذاشته و الان هم وقت ناهاره !!!

مشکل سوم در منابع پاسخ گویی سخت بودن ادبیات منابع هستش . پاسخ باید ساده ، روان و قابل فهم برای عموم باشه . در حالی که وقتی در مورد یک مطلب دینی تحقیق می کنیم معمولا با توضیحات خشک و با ادبیاتی که برای عموم قابل فهم نیست مواجه میشیم .

3 – استناد شبهه پراکنان به منابع تاریخی

مثلا یه موضوعی رو مطرح می کنن که در فلان کتاب مطرح شده . حالا اون کتاب کجاست و چطوری میشه بهش دسترسی پیدا کرد خودش یه مشکل دیگه است !

بنابراین بهتره که شخصا در مورد این دسته از شبهات وارد عمل نشید . می تونید در سایت هایی مثل آسک دین شبهه اون رو مطرح کنید و برید دنبال زندگی تون ، دو سه روز بعد برید سر بزنید و ببینید که جواب تون رو دادن یا نه .

4 – دست گذاشتن روی مواردی که برای فهم درست موضوع نیاز به آشنایی با ادبیات عرب وجود داره

مثلا یه شبهه به قرآن وارد می کنن و میگن در فلان آیه یه تناقض وجود داره . در حالی که تناقضی در کار نیست و اگه کسی با ادبیات عرب آشنایی داشته باشه راحت موضوع رو متوجه میشه ، ولی همه که با ادبیات عرب آشنایی ندارند . بنابراین برای افراد عادی ، اون شبهه قابل باور میشه !
برای این که ذهن تون رو کمی درگیر کنم به این دو آیه توجه کنید :

سوره نساء آیه 78 :
هر کجا باشید شما را مرگ در مى‏یابد هر چند در برج هاى استوار باشید و اگر [پیشامد] خوبى به آنان برسد مى‏گویند این از جانب خداست و چون صدمه‏اى به ایشان برسد مى‏گویند این از طرف توست بگو همه از جانب خداست [آخر] این قوم را چه شده است که نمى‏خواهند سخنى را [درست] دریابند (78)

در این آیه خداوند می فرماید که هر چیزی که به شما میرسه از جانب منه

حالا به آیه بعدی توجه کنید :

هر چه از خوبیها به تو مى‏رسد از جانب خداست و آنچه از بدى به تو مى‏رسد از خود توست و تو را به پیامبرى براى مردم فرستادیم و گواه بودن خدا بس است (78)

در این آیه خداوند می فرمائید که ؛

همه ی خوبی ها از جانب منه و بدی هایی که به شما میرسه از جانب خودتونه !

به نظر میرسه شبهه پراکنان فکر کردند شاه ماهی صید کردند !!!

بگذریم ...

پس یه دسته از شبهه ها این شکلی هستند

5 - مناظرات ساختگی و نمایشی

برای این که متوجه بشید مناظرات ساختگی و نمایشی هستند یا نه ، توجه کنید که نماینده مناظره کننده تشیع ، توسط چه کسی تائید شده ؟

طبیعتا هر کسی که در حوزه ی علمیه قم درس خونده نمی تونه نماینده تشیع در یک مناظره باشه .

بنابراین وقتی می خواید یه مناظره دینی رو ببینید ، اول در مورد نماینده تشیع تحقیق کنید و ببینید که توسط چه کسی تائید شده ، اگه مراجع تقلید یا کارشناسان متخصص در این زمینه مثل آیت الله قزوینی پشت ماجرا نیستند ، بهتره که به جای اون مناظره ، فیلم یا فوتبال ببینید !

6 - از منابع مختلف جواب بگیرید

ممکنه زمانی که شما یه شبهه رو از کسی می پرسید واقعا وقت ناهارش باشه ! برید از کسی بپرسید که ناهارش رو خورده باشه !

از شوخی که بگذریم ، اگه حرف های یک کارشناس شما رو قانع نکرد ، از نفرات دیگه بپرسید .

7 - از زیر بمباران شبهه فرار کنید

وقتی یه شبهه به شما ارائه میشه ، اجازه ندید شبهه بعدی رو به گوش تون برسونن ، بمباران شبهه خودش یه ترفنده برای این که شما رو تحت تاثیر قرار بدن و چه بسا شما رو کلا بی خیال تحقیق در مورد شبهات کنن .

8 - مگه چقدر وقت دارم در مورد شبهات تحقیق کنم ؟!

آفرین ، سوال خوبی بود ! واقعا مگه ما چقدر وقت داریم که در مورد صد ها شبهه بریم تحقیق کنیم . کی به کار و زندگی مون برسیم ؟!

ببینید الان بنده یه سری کارهای مشخص روزانه دارم ، فرض کنیم برم و عضو یکی از این کانال های شبهه پراکن بشم ، خب جواب بعضی از شبهات رو دارم ، برای بعضی ها هم جواب ندارم و باید برم تحقیق کنم .

می دونم که اگه برم تحقیق کنم از کار رو زندگی می افتم ، یه سوال باید از خودم بپرسم ، اصولا چه نیازی هست که فکرم رو درگیر شبهاتی بکنم که توسط دشمنان دین ساخته میشن ؟!

دشمن دین که قصد افزایش اطلاعات دینی بنده رو نداره ! مطمئنا دلش به حال آخرت بنده هم نسوخته ، پس هدفش چیه ؟!

پس با کمی فکر میشه فهمید که نباید به دام چنین افرادی بیافتیم . بنابراین زندگی مون رو می کنیم و هر وقت بیکار شدیم شیر شبهه رو باز می کنیم و یه شبهه که بیرون اومد شیر رو می بندیم و در مورد اون شبهه تحقیق می کنیم !

این بهتر نیست ؟!

9 - ایجاد شبهه در مورد مسائل غیر ممکن !

مثلا میگن چرا خداوند نسخه ی دوم قرآن رو به ما نمیده ؟!

حالا دلیل شون چیه ؟

میگن چون الان هر کس یه تفسیری از قرآن داره ، پس خدا چرا نمیاد بگه منظور من از فلان آیه مثلا اینه ، نه اون چیزی که شما برداشت کردید ؟!

نخندید ، جدی گفتم ! یکی از شبهات اونا همین مورد هستش !

طبیعتا خداوند اگه بخواد چنین کاری بکنه ، نیاز به یک پیامبر جدید داریم ! حالا اومدیم و خداوند  پیامبر جدیدی برای ما فرستاد ، می دونید بعدش چی میگن ؟!

میگن مگه قرار نبود حضرت محمد ( ص ) آخرین پیامبر باشه ؟

میگن این چه خدایی هستش که نتونست آینده رو پیش بینی کنه ؟! مگه نمی دونست چنین اوضاعی پیش میاد ؟ خب چرا همون اول قرآن رو واضح تر به پیامبر ارائه نکرد که این همه کشت و کشتار نشه ؟!

10 - دروغ بستن به پیامبر (ص)

دروغ گفتن یکی دیگه از ابزارهایی هستش شبهه پراکنان برای رسیدن به اهداف شون ازش استفاده می کنند .

اگه با شبهاتی مواجه شدید که در اون یک کار یا گفتار رو به پیامبر (ص) نسبت داده بودند ، برای این که بفهمید ادعایی که شده حقیقت داره یا نه ، به قرآن و احادیث معتبر رجوع کنید . طبیعتا پیامبر (ص) ، نعوذ بالله بر خلاف قرآن کاری نمی کنند .

11 - بیان آیاتی از قرآن که مختص زمان و مکان خاص بوده اند

یکی دیگه از کارهای شبهه پراکنان شبیه تقطیع فیلم و صوت بعضی از سخنرانان هستش ! به احتمال زیاد با این گونه شیطنت ها مواجه شدید .

مثلا یه آیه از قرآن رو بیان می کنند و ازش نتیجه گیری های خاصی می کنن .

مثال :

پس چون ماه‏هاى حرام سپرى شد مشرکان را هر کجا یافتید بکشید و آنان را دستگیر کنید و به محاصره درآورید و در هر کمینگاهى به کمین آنان بنشینید پس اگر توبه کردند و نماز برپا داشتند و زکات دادند راه برایشان گشاده گردانید زیرا خدا آمرزنده مهربان است (سوره مبارکه توبه آیه 5 )

شبهه پراکنان چی میگن ؟!

 " در این آیه حکم کشتار کفار و مشرکین به هر نحوی صادر شده است.  گفته شده هر کجا آنان را یافتید بکشید و در هر کمین گاهی به کمین آنان بنشینید تا آنان را بکشید.  بنابراین از نظر قرآن لازمست که هر مسلمانی در هر زمان و در هر مکان، به کشتن کفار اقدام کند و نیازی نیست که در یک جنگ رسمی باشد بلکه مکلف است که بهر نحو ممکن از جمله ترور، به کشتن کفار اقدام کند. "

واقعا این طوره ؟! عقل شما اینو قبول می کنه ؟!

12 - تمسخر کارهای خارق العاده ائمه معصوم علیهم السلام
در روایات معتبر شیعه موارد زیادی وجود داره که پیامبر (ص) یا سایر ائمه علیهم السلام دست به کارهای خارق العاده ای زدند .
شبهه پراکنان میان اون موارد رو با تمسخر بیان می کنن که شما جرات نکنید اون ها رو باور کنید ! یعنی این طور به شما القاء میشه که اگه باور کردید با عرض معذرت احمقی بیش نیستید !
با یه سرچ ساده در اینترنت می تونید کارهای عجیب و غریب کسانی رو ببینید که با ریاضت کشیدن به توانایی های خاصی دست پیدا کردند .
وقتی یه آدم معمولی با آموزش دیدن می تونه چنین کارهایی بکنه ، پیامبر خدا و امام معصوم نمی تونن ؟!
در جنگ تحمیلی امدادهای غیبی زیادی اتفاق افتاده ، منتهی رزمندگانی که شاهد ماجرا بودند جرات بیان کردنش رو ندارن ، چرا ؟
چون متهم به دروغ گویی میشن ، چون کسی باور نمی کنه ، چون با عقل ما جور در نمیاد !

13 - تمسخر احادیث امامان معصوم
برای بی اعتقاد کردن شما ، دست به تمسخر احادیثی می زنن که ظاهرا ارتباطی بین متن حدیث و هدف حدیث وجود نداره .
یه نمونه  :
امام جعفر ... علیه السلام:

* کوتاه کردن سبیل وناخن هاوشستن سر باخطمی درروز جمعه فقررا ازبین میبرد ورزق را زیاد میکند ( مشکل فقر هم حل شد الحمدالله )
می بینید که ظاهرا ربطی بین کوتاه کردن ناخن یا سبیل با بحث فقر و رزق و روزی وجود نداره ، ولی کمی روی حدیث فکر کنید . نمی خواد زیاد فکر کنید ، فقط کمی !
اولین برداشتی که میشه از این حدیث کرد ، بحث رعایت بهداشت هستش ! اگه بهداشت رو رعایت نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد ؟! ما در سال چقدر خرج سلامت خودمون می کنیم ؟! آیا شما ندیدید کسانی رو که به خاطر بیماری و مخارج درمان فقیر شدند ؟! اگه همین افراد بهداشت رو رعایت می کردند حال و روزشون بهتر نبود ؟!
نکته ی دوم این که این حدیث 1400 سال پیش بیان شده ، با سطح علم مردم اون زمان ، امام صادق علیه السلام باید چی می گفتند که اهمیت بحث بهداشت رو به مردم اون زمان گوشزد کنن ؟!
می تونستن بگن ناخن ها رو کوتاه کنید چون جایگاه میکروب هاست ؟!
حالا یه بحث دیگه ؛
شما حاضرید با کسی که بهداشت رو رعایت نمی کنه ، هم نشین بشید ؟ شما از یه مغازه دار کثیف ( از لحاظ بهداشت ) خرید می کنید ؟! و ...
بنابراین وقتی چنین احادیثی رو می بینید از زوایای مختلفی بهش نگاه کنید تا به سادگی منظور و هدف حدیث رو درک کنید .
حیفم اومد این مورد رو هم نگم :
شبهه پراکنان مسخره گر :
" امام صادق (ع) فرمودند:
هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «۴۱ سوره فاطر» را قرائت کن. "
آیه 41 سوره فاطر :
همانا خدا آسمانها و زمین را نگاه مى‏دارد تا نیفتند و اگر بیفتند بعد از او هیچ کس آنها را نگاه نمى‏دارد اوست بردبار آمرزنده .
بعضی از مواقع ممکنه ترس از چیزی مثل خوره بیافته به جوون ما . یکی از این ترس که ممکنه شکل یه بیماری رو به خودش بگیره ترس از زلزله و خراب شدن خونه است .
همه میدونیم که اگه یک جمله رو زیاد تکرار کنیم ، به یک باور در ما تبدیل میشه . حالا کسی که از زلزله ترس داره اگه به طور مداوم بگه :
" همانا خدا آسمانها و زمین را نگاه مى‏دارد تا نیفتند و اگر بیفتند بعد از او هیچ کس آنها را نگاه نمی‏دارد اوست بردبار آمرزنده . "
چه اتفاقی در باور اون شخص رخ میده ؟
آیا به این باور نمیرسه که اومدن یا نیومدن زلزله دست خداست ؟ آیا به این باور نمیرسه که عمر دست خداست ؟ آیا به این باور نمیرسه که اگه قرار باشه با زلزله از دنیا بره ، فرقی نداره که کجا باشه ؟ به این باور نمیرسه که اگه قرار باشه با زلزله از دنیا بره ، حتی اگه در یک زمین صاف و بدور از هر ساختمونی حضور داشته باشه ، می تونه در اثر زلزله زمین شکاف بخوره و ... !
شبهه پراکن این موضوع این طور داره به شما القاء میکنه که منظور امام صادق علیه السلام اینه که با خوندن این آیه جلوی اومدن زلزله گرفته میشه !!!
در حالی که اگه از یه زاویه دیگه به موضوع نگاه کنیم میشه یه نتیجه گیری های دیگه ای هم کرد



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب محسن نجفی (۱۴۰ مطلب مشابه)