با سلام و عرض ادب

دوستان یه مشکل جدی که در جامعه فعلی ما بوجود اومده ، قاطی شدن سنت و مذهب با هم دیگست که در تموم لایه های مختلف جامعه ایران مشکل بوجود آورده و میشه گفت خیلی از اتفاقات کوچیک و بزرگ جامعه ما رو رقم میزنه .

واقعیت اینه که سنت و مذهب دو چیز کاملا از هم جدا هستن که متاسفانه بخاطر سوء تفاهم پیش اومده در جامعه و عدم دقت و آموزش درست اکثر مردم هم این اشتباه رو مرتکب میشن و این دو تا رو با هم قاطی میکنن که باعث میشه و هزار جور تبعات اجتماعی و معنوی و ... به هم راه بیاره .

برای جا افتادن قضیه هر دو رو تعریف میکنیم و مثال هاش و تبعاتش رو تو جامعه بررسی میکنیم .

سنت رو به طور کوتاه و خلاصه میشه باورهایی تعریف کرد که نسل به نسل بین انسان ها منتقل میشه ، حالا گاه درست و گاه اشتباه .

مذهب هم میشه گفت طریقه ای خاص در فهم مسائل اعتقادی می باشد . حالا مشکل از اون جایی در کشورهای مذهبی شروع میشه که مذهب تبدیل به سنت میشه و در اون جامعه کم کم راه مردم با  مذهب جدا میشه و به سمت سنت میره که خود سنت باعث میشه تغییراتی رو که مردم دوست دارن به مذهب بدن در صورتی که مذهب یک شیوه ی الهیست و قابل تغییر و تعریف نیست ولی ناخوداگاه در این مسیر مردم ناخواسته اون رو جوری که طبق میلشون هست تغییر میدن ، رفته رفته طی صدها سال به جای اینکه به مذهب عمل کنن به سنت عمل میکنن .

شاید اینجاست معنی حدیثی که می فرمایند زمانی که امام زمان عج ظهور میکنند اکثر افراد میگویند او دین جدیدی آورده و این اسلام نیست .

اگر دقت کرده باشید تا حدود زیادی این اتفاق در جامعه افتاده به عنوان مثال چند نمونش رو عرض میکنم ؛

مثلا افرادی رو خیلی ها شاید دیده باشن که نماز میخونن ، مشروب هم میخورن و ازشون وقتی میپرسی میگن خدا باید قبول کنه ، همون خدایی که امر به نماز‌ کرده نماز با مشروب رو باطل کرده ولی اون فرد چون نماز به صورت یه سنت ادا میکنه و بصیرت و علم پشت اون نماز نیست و دیگه اون نماز نماز مذهب نیست و فقط تبدیل به یک حرکت سنتی میشه .

یا مثلا طرف با ریش و دکمه تا آخر بسته در مقامی رسمی دزدی میکنه ، خیلی مردم از چشم فرد مذهبی و از چشم مذهب اون رو میبینن در صورتی که ظاهر اون طرف یه سنت از گذشته ی خوانوادش و جامعست .

یا این مطلب در مورد چادر هم صدق میکنه که بعضی از دوستان میگن از چادری فلان حرکت ... را دیدم در صورتی که  دقت نمیکنیم که احتمالا کسی که با چادر خلاف شرع میکند اون چادر سنت است نه مذهب و ایمان ، یعنی طرف به خودش اومده دیده چادریه نه اینکه با ایمان قلبی و بصیرت انتخاب کرده باشه که اگر چنین بود خیلی از اون کارها رو زیر چادر نمیکرد . کلا این قضیه در لایه های مختلف جامعه زیاد است و به ساعت ها وقت برای پرداختن نیاز داره .

یا همین مسئله صیغه الان واقعا تو این قضیه سنت و مذهب جلوی هم قرار گرفتن تو جامعه ما  و حتی کسانی که شدیدا خود رو مذهبی میدونن اینجا جلوی مذهب گارد گرفتن و یک سنت اشتباه رو بوجود آوردن .

البته بازم  بالای ۸۰ درصد صیغه رو درک نکردن و شرایط خاص اون رو اطلاع ندارن که خیلی از صیغه هایی که خونده میشه بخاطر رعایت نکردن شرایط از اساس باطله (بنده اهل صیغه نیستم و قصد دفاع یا رد ندارم لطفا گارد نگیرید ) حالا وارد این بحث خاص نمیشیم . موقع ازدواج دختر به خانواده ای میدیم که سنتین بیشتر و چیزی جز ظاهر از مذهب براشون نمونده بعدا که شکست و طلاق پیش میاد میگیم طرف مومن بود نه عزیزم نبود شما اشتباه کردی .

یا مثلا پسره میره دختر چادری میگیره ، مادرش هم چادری باباش هم ظاهر مذهبی دلش هم خوش میگه خوبه دیگه رفتم تو یه خونواده مذهبی از اون ور دچار هزار تا مشکل میشه چون اشتباهی رفته تو یه خانواده سنتی با هزار تا مشکل که ساده ترین مشکلات رو هم نمیتونن تحلیل و حل کنن ، نه اینجوری نیست اشتباه رفتی عزیزم .

با اطمینان و تحقیق خدمت شما عرض میکنم که اکثر خوانواده های ما بیشتر سنتین که خودشون و حتی مردم غریبه اونا رو با مذهبی اشتباه میگیرن که هزار جور تبعات میاره یکی از تبعاتش که جامعه دچارش شده مشکلات جامعه رو خیلی از جوون های  دهه هفتادیا و شصتی ها از دین و مذهب میبینن .

در صورتی که مذهب و دین ما یک مذهب و دین مدرن و پیشرفته و به روزه، بر  عکس ذهن های محدود و  بسته ای که سنت ایجاد کرده .

اینجاست که اون جوون نا آگاه خانواده سنتی و بسته ای که در جامعه مذهبی معرفی میشه رو میبینه با هزار تا تعارض و مشکل بعد فکر میکنه اشکال از دین و مذهب الهیه و دچار تناقض شده و وضع فعلی رو بوجود میاره .

مثلا رفتن زن ها به ورزشگاه از نظر مذهب و دین مشکلی نداره ولی سنت اشتباهی که بوجود اومده این اجازه رو نمیده و الان اجازه هم بده ظرفیت ها برای حضور شاید پایین اومده باشه ، در هر صورت سعی ما باید بر این باشه که سنت هامون رو با مذهب و دینمون هماهنگ کنیم و مثل الان نباشه که برعکسش اتفاق افتاده .

خانواده مذهبی زیباست دچار تناقض نمیشه ، ظرفیت هاش بالاست قدرت فهم و درک مسائل مختلف رو داره ،سیب پذیریش خیلی پایینه ، قدرت تاثیر گذاریش و پیشرفتش زیاده تاثیر پذیریش از چیزهای باطل کمتره و متاسفانه برعکس همین خصوصیات برای خانواده سنتی صدق میکنه . هر چند که ظاهرش مذهبی باشه ولی از داخل دچار مشکلات زیادیه و آسیب پذیری زیادی داره و قابلیت رشد و پیشرفت خیلی کمی داره و ...

امیدوارم با مطالعه درست و فهم و درک مناسب از این قضیه همه بتونیم خانواده مذهبی و دینی واقعی بسازیم و فقط ظاهر دین رو که به صورت سنتی بهمون ارث رسیده رعایت نکنیم .

عذر میخوام طولانی شد یا حق

" Hosin Mardshab "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)