به نام خدا

سلام به همه ی دوستان

اخیرا مشاهده کردم جار و جنجال های زیادی بابت پست هایی که مربوط به حجابه به وجود اومده ،  بنده به شخصه احساس وظیفه کردم که در این مورد شبهه زدایی کنم برای تمامی مطالب نوشته شده تحقیق به عمل اومده و ساعت ها مطالعه برای این متن انجام شده . 

مقدمه

تعریف آزادی :

خب آزادی به این معناست که انسان با قدرت اراده و اختیارش بتونه هر کاری که میخواد انجام بده ، حالا اینکه یک نکته ی مهم وجود داره آزادی 2 بخشه :

1 - آزادی های غیر آسیب زا

2 - آزادی های آسیب زا

برای مثال؛

آزادی های غیر آسیب زا:

استفاده رایگان از لوازم ورزشی در پارک ها , راه اندازی کسب و کار (زیر سایه قانون) , آزادی تحصیلی ( شما آزادید در هر رشته ای تحصیل کنین) , آزادی در سفر ( زیر سایه قانون ) . 

آزادی های آسیب زا :آزادی هایی هستن که باعث آسیب زدن به جامعه ( مالی جانی روحی و ... ) میشن مثل خرید فروش مواد مخدر , عبور از چراغ قرمز , بد حجابی و بی حجابی ,مصرف مشروبات الکلی , شکار حیوانات در حال انقراض و ...

هر قانونی مخالف بخشی از آزادیه چون با وجود قانون بخشی از آزادی ها از محدود میشن معمولا قوانین به وجود میان تا آزادی هایی که به جامعه آسیب میزنه و هنجار شکنه رو محدود کنن .

قوانین هر کشور بر اساس نظام و دین و صلاح دید مسئولان اون کشور تصویب میشه که گاهی وقتا امکان داره بر خلاف آزادی های غیر آسیب زا و موافق آزادی های آسیب زا باشه!!!

برای مثال ؛

در فرانسه استفاده از حجاب در اماکن عمومی این کشور در سال ۲۰۱۰ ممنوع شد و جریمه‌ای معادل ۱۵۰ یورو برای زنان محجبه در نظر گرفته شد (1) یا ایالت‌های کلرادو و واشنگتن دو ایالت در آمریکا هستند که فروش ماریجوانا از سال 2014 در آن ها آزاد اعلام شده این دو ایالت در نوامبر سال میلادی گذشته به فروش قانونی ماری‌جوانا به افراد بالای 21 سال رأی دادند (2) .

پس تا اینجا متوجه شدیم چه جور آزادی هایی به ضرر جامعه هست و چه جوری آزادی هایی به ضرر جامعه نیست

خب تا اینجا به این سوال جواب داده شد که چرا حجاب اختیاری نیست و اجباری ، و در موردش محدودیت هایی وجود داره .

حالا چند تا سوال پیش میاد ؛

چرا بد حجابی و بی حجابی جزو آزادی های آسیب زائه؟

چون امنیت روانی جامعه رو برهم میزنه و باعث افزایش فساد ( اخلاقی رفتاری ) در جامعه میشه ( یک نمونه ی کوچیک از آسیب های بدحجابی به وجود اومدن بلوغ زود رسه) که البته یکی از عوامل افزایش فساده ( عوامل دیگه ای هم وجود داره ولی مهمترینش اینه ) پس کار صحیح و عقلانی اینه که وقتی یه جایی آتیش میگیره ما توی آتیش هیزم نریزیم .

بی حجابی و بدحجابی برای فساد مثل هیزم برای آتیشه! خودتون میتونین مشاهده مقایسه و مطالعه یا از منابع معتبر تحقیق کنین که چه جور جامعه ای از فساد کمتری برخور داره؟ یا مثلا میتونین دهه های گذشته ی ایران رو با دهه ی اخیر از لحاظ حجاب و فساد مقایسه کنید که مسلما یه رابطه ی مستقیم بین این دو گزینه مشاهده میکنین

توی دوره ی پیامبر و امام علی (ع) حجاب اجباری بوده یا اختیاری؟

برای مسلمان ها بله چون بد حجابی و بی حجابی جزو محرمات الهی به شمار میاد که احادیث و روایات زیادی در این مورد وجود داره که با یک سرچ ساده میتونین در موردش مطالعه کنین .  

خب پس چرا حجاب در ایران اجباریه؟

جواب سادست چون حکومت ما حکومت اسلامیه و باید طبق قوانین اسلامی باشه . یکی از مهمترین وظایف یک حاکم اسلامی امر به معروف , عدل و احسان به مردمه به شدت روش تاکید شده(3) البته امر به معروف علاوه بر حاکم یکی از فروعات دینه که بر همه واجبه . عه پس چرا توی دوره ی پیامبر برای غیر مسلمان ها اجباری نبود؟

ببینین ما یه چیزی داریم توی دین به اسم احکام ثانویه که بسته به شرایط و زمان تغییر میکنه یا به صورت تدریجی بیشتر میشه ( مثل ریشه کن کردن شراب توسط قرآن به صورت تدریجی که البته این یه مثال کلیه (4) برای مثال امکان داره وقتی امام زمان ظهور کنن یه سری احکامی رو بیاره که در دوره ی پیامبر نبوده .

خب پس ما در نبود امام زمان به کی رجوع کنیم؟ یعنی این احکامی که الان میگن در مورد حجاب اجباری من درآوردیه ؟

خیر پیشنهاد میکنم متن زیر رو بخونین تا بفهمید جریان چیه ؛

امام عصر در دوران غیبت، وکیل و نایب خاص نداشته و تکلیف شیعیان را این گونه مشخص فرموده‌اند ؛

و أما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا فأنهم حجتی علیکم و أنا حجة الله علیهم
در حوادث واقعه و جدید به روایان حدیث ما مراجعه کنید که آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر ایشان هستم(5)

همچنین امام حسن عسگری علیه‌السلام در روایت مفصلی راجع به فقها و علما این گونه فرموده‌اند

فأما من کان من الفقها صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیعاً لامر مولاه، فللعوام أن یقلدوه
هر فقیهی که نفس خود را از فساد نگه دارد، محافظ دینش باشد، با هوای نفسش مخالفت کند [و از همه مهم‌تر] مطیع امر مولایش باشد، بر عوام واجب است که [در فروع دین] از او تقلید نماید(6)

آری، در این روایت بسیار مهم، شیعه را در دورانی که به امام دسترسی ظاهری ندارد، به چنین افرادی (فقهای جامع‌ الشرایط) سپرده‌اند که نواب عام امام هستند و البته در ادامه این روایت، امام تأکید می‌فرمایند که این ویژگی‌ها در همه فقهای شیعه یافت نمی‌شود(7)

توی این متن متوجه میشیم که در زمان غیبت امام زمان باید به فقهای دین ( که دارای ویژگی های ذکر شده هستن ) مراجعه کنیم تا احکام ثانویه و فروعات دین و بخش هایی از دین که در اون به مشکل بر میخوریم رو شبهه زدایی کنیم

و این طور که متوجه شدم مراجعی چون آیت الله خامنه ای , آیت الله مکارم شیرازی , آیت الله نوری همدانی , آیت الله حسینی شاهرودی , ایت الله جوادی آملی حجاب اجباری رو صحیح و جایز میدونن(8)

این نکته رو در نظر داشته باشید که حکومت اسلامى و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانى افراد وظیفه‌اى ندارن، ولى بدون شک نسبت به گناهانى که به طور علنى و آشکار، در سطح جامعه انجام می‌شه وظیفه نهى از منکر دارن . 

ببخشید این متن یکمی طولانی شد ولی ارزششو داشت امیدوارم از مطالعه ی این متن لذت برده و تا جایی که میشه ازش بهره برده باشین و پاسخ سوالاتون داده شده باشه با تشکر بابت اینکه وقت گذاشتین و مطالعه کردین اگه وقت داشتم مطلبی در مورد آثار بی حجابی و بد حجابی در جامعه  می نویسم

باتشکر

یاعلی

منابع :

1-حجاب در قوانین کشورهای اروپایی/ سایت رهایافته ها

2-چرا استفاده ماریجوانا در آمریکا آزاد می شود؟/ خبرگزاری فارس

3-وظایف حاکم اسلامی در قبال مردم/سایت پایگاه اطلاع رسانی حوزه

4-حکم نوشیدن شراب/سایت پرتال انهار

5-وسایل‌الشیعه، شیخ حر عاملی، ج۲۷، ص۱۴۰

6-همان

7- شیعیان در دوران غیبت برای حل مسائل دینی باید به چه کسی رجوع کند؟/جنبش سایبری 313

8-نظر مراجع در مورد حجاب اجباری/ پایگاه خبری انتخاب


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مسائل پسران جوان (۱۵۳۹ مطلب مشابه) مسائل دختران جوان (۲۳۵۳ مطلب مشابه) مسائل زنان (۱۸۵ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)