دوستان لطفا بفرمایید چقدر به جبر و اختیار در زندگیتون معتقد هستید؟ یعنی چقدر از امورات زندگیتونو جبر میدونید و چقدرشو خودتون اختیار دارید؟ یا اینکه چقدر معتقد به سرنوشت هستید؟ اینکه خدا قبلا سرنوشت هر کسی رو تعیین کرده ؟و اینکه دعا باعث تغییر سرنوشت میشه؟ منظورم سرنوشتیه که از ازل خدا برای هر بنده ای قرار داده ؟ تشکر


پاسخ :

سلام

زندگی ما مثل یه الگوریتم بسیار وسیع هستش . این طور نیست که خدا برای ما یه سرنوشت مشخصی تعیین کرده باشه . در واقع ما تعداد زیادی سرنوشت داریم . ما با اختیاری که داریم زندگی خودمون رو به پیش می بریم . گاهی اوقات هم ، حرکت غلط دیگران در الگوریتم زندگی شون ، روی مسیر زندگی ما تاثیر میذاره . 

به طور خلاصه ، الگوریتم یعنی راه ها یا حالاتی که ما برای رسیدن به یک هدف مشخص در پیش داریم . یه مثال ساده ؛

بنده تصمیم می گیرم که چای درست کنم . کتری رو بر می دارم ، اگه لوله آب داشته باشه ، اون رو پر می کنم . اگه نداشت سرنوشت عوض میشه ، میرم با آب منبع ، کتری پر کنم . فرض کنیم منبع هم خالی بود . باز سرنوشت عوض میشه ، میرم سراغ یخچال ! و ... بالاخره کتری رو آب می کنم . میرم اجاق گاز رو روشن کنم . حالت اول استفاده کبریته ، اگه نبود میرم سراغ حالت دوم که استفاده از فندک هستش ، اگه فندک رو پیدا نکردم و ... ! اگه بی دردسر چای درست کنم یه وقت اضافه میارم . چند دقیقه ای جلو می افتم . ممکنه سریع تر برم بیرون . مثلا اگه ساعت 7 بیرون برم یه سرنوشتی دارم ، اگه 7:10 برم یه سرنوشت دیگه .

وقتی متولد میشیم ، اول مسیر زندگی مون قرار می گیرم . تا یه سنی دیگران سرنوشت ما رو میسازند . وقتی کم و بیش خوب و بد رو از هم تشخیص دادیم نقش دیگران کم رنگ تر میشه . 

فرض کنیم می خوایم سر کار بریم . از منزل که خارج میشیم ، چند حالت ممکنه برای ما پیش بیاد . اگه پیاده بریم با یه سری مسائل و سرنوشتی مواجه میشیم ، اگه با وسیله ی شخصی بریم یه حالات دیگه پیش میاد ، اگه با حمل و نقل عمومی بریم یه جور دیگه . 

یه دختر دم بخت رو در نظر بگیرید که مثلا 5 خواستگار داره . با هر کدوم ازدواج کنه یه سرنوشتی در انتظارشه ، اگه با اولی ازدواج کرد و مثلا خوشبخت شد ، انتخاب خودش بوده یا اثرات خوب و بد اعمال گذشته طوری برنامه ریزی شدند که در ظر اون دختر ، این انتخاب، انتخاب خوبی جلوه کرده . . نمیشه گفت ، به طور قطع سرنوشتش این بوده که خوشبخت بشه .  اگه اثرات دعای خیر یا اعمال مثبت اون نبود ، ممکن بود این خواستگار به سراغش نیاد . یا می اومد ولی انتخابش نمی کرد . بنابراین انتخاب های ما و اثرات اعمال ، سرنوشت ما رو میسازند . 

یه بحث دیگه داریم به عنوان قضا و قدر . از دید بنده ، قضا و قدر به اثرات پیدا و پنهان اعمال ما مربوط میشه . قضا و قدر می تونه سرنوشت ما رو تغییر بده . 

بنده یه مسیری رو به انتخاب خودم دارم میرم . ممکنه این انتخاب به خاطر اعمال گذشته ی بنده برنامه ریزی شده باشه . قراره که 50 متر جلوتر و در وقت معینی ، به خاطر انتخاب غلط یه نفر دیگه ، یه اتفاق اون جا بیافته و بنده هم دقیقا در همون زمان قراره به اون نقطه برسم و بلایی که قراره سر اون بیاد شامل بنده هم بشه . فرض کنید بنده ، صبح قبل از خروج از منزل صدقه دادم . اون صدقه ممکنه اثرش رو روی حرکت بنده بذاره . اون صدقه باعث میشه که مثلا لیز بخورم و بیافتم . این افتادن یه وقفه در حرکت بنده ایجاد می کنه . بنده بلند میشم و به مسیرم ادامه میدم . یه دفعه می بینم که مثلا یه ماشین محکم به دیوار خورد . با خودم میگم خدا رحم کرد . اگه نمی افتادم الان باید دقیقا بین ماشین و دیوار بودم !

بنابراین برای رسیدن به سرنوشت خوب باید انتخاب های درستی داشته باشیم و از اثرات دعا ، صدقه و کار خیر هم غافل نباشیم . با این وجود بحث امتحان های خدا هم پا برجاست . گاهی پیش میاد که به نظر خودمون و دیگران انتخاب درستی می کنیم و نفرین کسی هم پشت سرمون نیست ، کار خیر هم می کنیم ولی بازم یه بلاهایی سرمون میاد . اینا رو دیگه باید امتحان خدا بدونیم . 

اگه قبل از ازدواج ، خوب تحقیق کردید و به این نتیجه رسیدید که ازدواج کنید و یه دفعه با یه تغییر ناگهانی و غیر منتظره در زندگی زناشویی مواجه شدید ، چیزی به غیر از امتحان خدا نمی تونه باشه . ممکنه شوهرت یه ضرر سنگین بکنه و اخلاقش زیر و رو بشه . ممکنه خانمت مریضی سختی بگیره و ... .

موفق باشید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)