سلام

یه سوالی هست که خیلی داره ذهنمو آزار میده و به نظرم یه تناقضه خیلی بزرگه. چند روز پیش توی یک قسمتی از کشورمون زلزله اومد و تعدادی از هموطنانمون به رحمت خدا رفتن. بعد از اون مدام داره در همه نقاط کشور خبر های زلزله کوچک و بزرگ شنیده میشه. درباره این موضوع دیدگاه های مختلفی وجود داره.

یه عده میگن کاملا طبیعیه و اصلا اسمش بلایای طبیعیه. یه عده میگن بلای الهیه و به خاطر گناهان مردمه. حالا تناقضاتی که وجود داره:

۱: اگر طبیعیه پس این همه حدیث و آیات قرآن زیر سوال میره که هم در منابع ما و هم در منابع اهل سنت وجود داره. و اصلا در هیچ کدوم اون ها از زلزله و سیل تعبیر به طبیعی بودن نشده .

۲: اگر بلای الهیه چرا در عربستان یا در میانمار و در اسرائیل که این همه کودک و زن بی گناه رو میکشن نمیاد.

۳: اگر زلزله بلای الهیه چرا وقتی در ژاپن و چین ۸ ریشتر میاد به خاطر مقاومت سازه هاشون کسی آسیب نمیبینه مگر میشه جلوی بلای الهی رو گرفت.

لطفا کمک کنید . جواب سوالم رو بگیرم
یا علی


پاسخ :

سلام

طوفان ، زلزله ، سیل و ... همه به فرمان خدا ایجاد میشن ، حالا علت های به وجود اومدن اون ها می تونه یه طیف گسترده رو شامل بشه ، دو نمونه :

1 - به خاطر خرابکاری بشر در طبیعت :

اونایی که رشته کشاوری خوندن بهتر می دونن که از بین بردن مراتع و قطع بی رویه درختان ، یکی از علت های ایجاد سیل هستش . یا تولید گازهای گلخانه ای توسط بشر و آسیب دیدن لایه ازون خودش یکی دیگه از تغییرات شرایط زمین محسوب میشه .

2 - به خاطر گناه و نافرمانی از خدا

در قرآن چندین مورد هست که خدا عذاب خودش رو بر سر مشرکان به خاطر گناهانی که کردند نازل کرده و دقیقا هم بیان شده که علت ایجاد اون عذاب ها چی بوده .

مثال :

وَقَوْمَ نُوحٍ لَّمَّا کَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْنَاهُمْ وَجَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آیَةً وَأَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِینَ عَذَابًا أَلِیمًا ﴿سوره مبارکه فرقان - آیه 37﴾

و قوم نوح را آنگاه که پیامبران [خدا] را تکذیب کردند غرقشان ساختیم و آنان را براى [همه] مردم عبرتى گردانیدیم و براى ستمکاران عذابى پر درد آماده کرده ‏ایم .

به عقیده ی بنده هیچ کدام از اتفاقاتی که در طول روز برای ما می افته اتفاقی و شانسی نیست ، همه دارای پیامی برای ما هستند ، همه ناشی از کارهای خیر یا شر خودمونه ، بخشی هم امتحانات خدا محسوب میشن . همه ی موجودات به فرمان خدا هستند ، از شن های روان ( جریان حمله ی آمریکایی ها و نابودی اون ها با طوفان شن ) گرفته تا گسل های زمین .

حالا ممکنه عده ای بگن چرا مثلا در اسرائیل یا میانمار زلزله نمیاد و در کرمانشاه و کرمان ما میاد ، چرا اونایی که به خدا اعتقادی ندارند وضع شون خوبه و ... ؟!

اخیرا یه مطلبی خوندم که جالب بود ولی نویسنده اش برای بنده ناشناس هستش . جواب خوبی به این گونه سوالات داده :


" چرا ظالم ها سالم ترند؟

چرا بعضی آدم ها با کوچکترین گناهی تو همین دنیا مجازات میشن ؟ اما یه سری هر گناهی دلشون می خواد میکنن و روز به روز هم پیشرفت ؟ پس عدالت خدا کجاست !

 آدمها سه دسته اند : عینک ، ملحفه ، فرش

وقتی یک لکه بنشیند روی عینک ، بلافاصله آن را با دستمال کاغذی پاک می کنی. وقتی همان لکه بنشیند روی ملحفه می گذاری سر ماه که با لباس ها و ملحفه ها جمع شود و همه را با هم با چنگ می شویی! اما وقتی همان لکه بنشیند روی فرش میگذاری سر سال با دسته بیل به جانش می افتی !

خدا هم با بنده های مومنش مثل عینک رفتار می کند. بنده های پاک و زلال که جایشان روی چشم است تا خطا کردند بلافاصله حالشان را می گیرد ( البته در دنیا و خفیف ) . دیگران را به موقعش تنبه می کند  و آن گردن کلفت هایش را می گذارد تا چرک هاشان جمع شود تا یک جا به موقع به حسابشان برسد.

قرآن کریم می فرماید: ما به کافران مهلت می دهیم تا بر کفر خویش بیافزایند. و سر سال ( یا قیامت، یا همین دنیا ) حسابی از شرمندگی شان در می آید. "


خلاصه این که علت ایجاد زلزله ، سیل و ... گاهی دخالت ما در طبیعت هستش ، گاهی به خاطر گناهانی که می کنیم ، گاهی هم به خاطر امتحان های الهی .

حالا وقتی مثلا جایی زلزله میاد ، کشف علت واقعی اون کار بنده نیست ، شما رو نمی دونم !

موفق باشید


مرتبط:

اکثریت مردم مناطق غرب کشور به کمک نیاز دارن

تسلیت به بازماندگان زلزله ی کرمانشاه

تسلیت به بازماندگان سیل آذربایجان

در مورد آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)