طی چند روز گذشته و بعد از مرگ گربه یکی از بازیگران، این خانم بازیگر یک پست اینستاگرامی بسیار احساسی در مورد مرگ گربه‌اش منتشر کرده بود که واکنش‌های بسیاری را در نفی و اثبات محتوای این پست در فضای مجازی برانگیخته است.

برخی‌ها با استناد به برخی روایات که در آن توصیه به نگهداری گربه در خانه شده است، در صدد توجیه کار این بازیگر برآمده‌اند. اما در مورد این روایات توضیحاتی وجود دارد. ابتدا برخی روایات در این زمینه ذکر می‌شود سپس به بیان توضیحات می‌پردازیم:

الف: عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الْهِرَّةِ أَنَّهَا مِنْ أَهْلِ الْبَیْت‏...(تهذیب الأحکام ج1 ص226)
معاویة بن‌عمار از امام صادق «ع» نقل می‌کند که آن‌حضرت دربارهٔ گربه فرمود: «آن از اهل خانه‌تان محسوب می‌شود.

ب: مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الصَّفْوَانِیُّ فِی کِتَابِ التَّعْرِیفِ، عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع: لَا تَخْلُو الْبَیْتُ مِنْ ثَلَاثَةٍ وَ هِیَ عِمَارَةُ الْبَیْتِ الْهِرَّةِ وَ الْحَمَامِ وَ الدِّیکِ وَ إِنْ کَانَ مَعَ الدِّیکِ أَنِیسَةٌ فَلَا بَأْسَ إِلَّا أَنْ یُکْرَهَ قَذَرُهَا.(مستدرک الوسائل ج8 ص284)
یکی از امامان «ع» هم می‌فرمایند: «منزل نباید خالی از سه چیز باشد، که آنها موجب آبادانی منزل هستند: گربه، کبوتر و خروس»

اما توضیحات:

در مورد این دو روایت و روایات مشابه هر چند می‌توان از آنها توصیه اسلام را به نگهداری از گربه استنباط کرد، اما باید توجه کرد که گربه جزء حیوانات حرام گوشت است و حکم فقهی تقریباً تمامی مراجع تقلید این است که لباس نمازگزار باید از اجزاء حیوانات حرام‌گوشت خالی باشد. بنابراین اگر تار مویی از یک گربه در لباس نمازگزار باشد، نمازش باطل است. همچنین اگر رطوبتی از حیوان حرام‌گوشت مانند آب دهان یا آب بینی حیوان روی لباس باشد، اگر تری این رطوبت همچنان باقی است، نماز در آن لباس باطل است، اما اگر تری وجود نداشته باشد و آن رطوبت خشک شده باشد، نماز در آن بلااشکال است. با این وصف اگر گربه‌ای را ما در خانه و در نزد خودمان در اتاق خودمان نگهداری کنیم همیشه با او باشیم او را در آغوش بگیریم و ... به هر حال احتمال اینکه یک تار مو از بدنش روی لباسمان وجود داشته باشد، یا اندکی آب دهان یا آب بینی‌اش روی لباسمان قرار بگیرد زیاد است و به همین خاطر نمازمان باطل می‌شود. به همین خاطر منظور این روایات این است که گربه در خانه باشد و از او نگهداری شود و به او آب و غذا داده شود، اما نه اینکه در اتاق خوابمان باشد، بلکه باید در حیاط باشد.

نکته‌ی دوم اینکه گفته شده است گربه را در خانه نگهداری کنید. اما نگفته‌اند که وابستگی نسبت به گربه پیدا کنید، نگفته‌اند گه گربه را فرزند خود بدانید و خطاب به او مامان جان بگویید نگفته‌اند که برای مرگش ناله‌ی فراق سر دهید و ....

پس نباید با بدفهمی نسبت به روایات اهل‌ البیت(ع) کار اشتباه خودمان را توجیه بکنیم.


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه) مطالب محمد علوی (۱۸ مطلب مشابه)