سلام و ادب
ابتدا اجازه میخوام بعنوان مقدمه نقل قولی رو از هفته نامه "جامعه پویا" ارائه بدم:
مریم طالبی:  «کودکی را از خانه پدری میگیرند و به عقد مردی در می آورند که نه او را می شناسد و نه حتی می داند معنی ازدواج چیست. هیچ آمار رسمی از ازدواج  کودکان در دسترس نیست، زیرا کم نیستند خانواده هایی که بدون ثبت رسمی ازدواج، دختران شان را به عقد مردی بزرگسال در می آورند.» 
طبق قوانین مصوب در ایران حداقل سن ازدواج دختران 13 سال هست. البته بندی به این قانون الحاق شده که در شرایطی میتوان دختران 9 ساله رو هم شوهر داد. 
این شرایط به اینگونه هست: اجازه ولی، رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه. که عملا با این بند الحاقی حداقل سن ازدواج دختران همان 9 سال محسوب میشود. 
معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در همین زمینه آماری رو ارائه داده که گزیده ای از اون رو خدمت تون عرض میکنم:
«... بر اساس همین گزارش ها در سال ۹۰ ، ۳۹ هزار و ۶۰۹ نفر ( ۴.۵ درصد) از کودکانی که ازدواج کرده اند ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشته اند. این ارقام با روندی رو به رشد در سال ۹۱ به ۴.۹ درصد رسیده و ۴۰۴۶۴ نفر را شامل شده است. ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۲ نیز با افزایش رو به رو بوده است. این میزان با رسیدن به ۵.۳ درصد نشان داد که قرار نیست از میزان روند ازدواج کودکان کاسته شود/ منبع سایت خبرآنلاین » 

کودک بیوه ای: 
علاوه بر کودک همسری ما با پدیده تلخ دیگری مواجهیم بنام کودک بیوه ای. 
نقل قولی دیدم از خانم طیبه سیاوشی نماینده مجلس که با ارائه آمار، به رشد پدیده کودک بیوه ای ابراز نگرانی کرده بود. کودک بیوه ای یعنی دخترکانی که در همین سنین کودکی هم بیوه اند و هم سرپرست خانوار. یعنی اینان کودکانی دارند که باید علاوه بر قبول مسئولیت آنها، معیشت خود را نیز تامین می کردند.
به گفته طیبه سیاوشی هم اکنون دو هزار کودک مطلقه داریم. 
همیشه برای من ازدواج کودکان مسئله بوده و وجدان اجتماعیم رو تحریک میکرده اما در مورد پدیده کودک بیوه ای نمیدونم شما هم مثل من احساسات تون خراشیده میشه یا اینکه من زیاده از حد در این مورد حساسم؟! 
نوشته م که به اینجا رسید میخواستم یه خروار جمله بنویسیم که نکنین این کارا رو، این ظلم رو در حق دختر بچه ها نکنید، قرار نیست که تا ابد رسم و رسومات گذشتگان رو یدک بکشیم،  همون جوری که تصور زندگی امروزی برای گذشتگان سخت بوده تحمل رسم و رسومات گذشتگان هم برای ما دشوار هست و... 
اما اجازه بدین به بازنشر دادن این جمله اکتفا کنم:
«آسمان دخترکان نوعروس، رنگ کبودی دارد که سیلی ازدواج اجباری و زود هنگام شرایط آن را فراهم کرده است، دخترکانی که کودکی نکرده به بزرگی می رسند و عروسک بازی آنان، فرزندانی از پوست و خون آنان است.»
با تشکر
"موفرفری"

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه) ازدواج فرزندان (۱۸۰ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)