سلام

آیا میدانید اغلب داروها و مخدرهایی که به پسوند - ین ختم میشوند، همگی نوعی آمین هستند؟ هروئین که نوعی مخدر بسیار قوی است، کدئین که از تریاک استخراج میشود و متاسفانه نوع ترکیبی آن با استامینوفن در ایران بسیار متداول است، لیدوکایین و نووکائین که از داروهای بی حس کننده موضعی هستند و در دندانپزشکی استفاده می شوند، آدرنالین که هنگام هیجان در بدن ترشح میشود و مسکالین که نوعی داروی آرام بخش است، همگی از دسته آمین ها هستند.

اما در اینجا میخواهم با شما در مورد اتیل فنیل آمین یا  EPA  صحبت کنم. نوعی آمین طبیعی که در مغز ترشح میشود و یک محرک بسیار قوی است . این ماده که مولکول عشق نامیده شده، در نتیجه یک سری اعمال ساده، همچون تلاقی دو نگاه یا تماس دو دست در مغز ترشح  میشود. هیجانات سرگیجه آور، ضربان تند قلب و نفس نفس زدن های بریده بریده چیزی جز نشانه های بالینی این ماده شیمیایی در بدن فرد عاشق نیست. هر نگاه یا تماس عاشقانه میتواند باعث ترشح مقداری از این محرک در مغز انسان شود.

پژوهشی که چندی پیش در دانشگاه ایموری انجام شد، نشان میدهد که وقتی در حضور یک سنجاب ماده به یک سنجاب نر مقداری EPA تزریق کنید ،بعدا سنجاب نر در میان ده ها سنجاب ماده ، فقط او را انتخاب خواهد کرد .در واقع تزریق مصنوعی  EPA  ،انسان را عاشق اولین کسی میکند که میبیند . تصور کنید تولید انبوه این هورمون ، باعث چه افتضاحی در جهان میشود!! انسان میتواند با تزریق این دارو به کسی که دوستش دارد،  او را عاشق خود بکند!!

افرادی که متاسفانه پایبند به زندگی زناشویی نیستند و تمایل زیادی به تجدید رابطه دارند ، در واقع مغزشان به EPA معتاد شده است. از آنجا که بدن به تدریج  نسبت به انواع محرک ها  مقاومت پیدا میکند ،برای رسیدن به همان درجه از لذت ، مقدار مصرف این افراد رفته رفته افزایش پیدا میکند. از این رو برای تامین نیاز خود ناگزیرند، روابطشان را مدام تجدید کنند. غافل از این که با ادامه این روند، مدام بدن خود را به این محرک نیازمند تر میکنند.

درست مانند فردی که مدام مصرف هرویین خود را افزایش میدهد. برخی معتقدند که ترک هورمون EPA  حتی میتواند از ترک هرویین هم دشوار تر باشد.  و شاید به همین دلیل است که پدر ها و مادر های دلسوز، هنگام ازدواج فرزندانشان حساسیت زیادی نشان میدهند. هیچ چیز بدتر از ازدواج با فردی نیست که در مغزش معتاد به  EPA  و در واقع معتاد به تجدید رابطه باشد.

یکی از کار های شگفتی که EPA  در مغز انسان انجام میدهد، آن است که با اختلال در نحوه ی پیام های عصبی ،باعث میشود تا فرد عاشق، عیوب معشوقش را نبیند. دانشمندان میگویند، پس از گذشت حدود 4 سال از ازدواج، بدن انسان به EPA، مقاوم میشود و عشق آتشین به سردی میگراید و تبدیل به دلبستگی میشود.

در این مرحله، مغز انسان به جای تولید EPA بیشتر تولید اندور فین میکند. اندورفین شباهت زیادی به مورفین دارد و مخدر به شمار میرود. بر خلاف EPA که ذهن را به شدت تحریک میکند ،اندورفین ذهن را آرام میکند. و این تفاوت اساسی در نوع رابطه ی زوج های جوان و زوج های قدیمی است.

آمار نشان میدهد نرخ طلاق در سال چهارم ازدواج ها به اوج خود میرسد. در این زمان با کند شدن ترشح EPA ، پایه های شیمیایی عشق آتشین خرد میشود. ناگهان ایراد های همسرتان را میبینید. تعجب میکنید که چقدر عوض شده است.

ولی همسر شما به هیچ وجه تغییر نکرده است. موضوع فقط این است که اکنون میتوانید او را بدون پرده ی  EPA ببینید. در این مرحله ، اگر ازدواج از نوع احساسی و خیابانی باشد، قطعا به جدایی می انجامد. ولی اگر پایه های ازدواج و ملاک انتخاب قوی باشد ، زندگی ادامه میابد.

اگرچه ترشح  EPA به حداقل خود میرسد، ولی اندور فین ها هنوز میتوانند به طرفین احساس آرامش ، امنیت و خوشبختی دهند. در این هنگام ، عشق گذرا و احساسی از نوع  EPA  تبدیل به عشق حقیقی و ماندگار از نوع اندور فین خواهد شد. البته هورمون های دیگری نظیر اکسی توسین  و  وازوپرسین  نیز در ایجاد وابستگی نقش دارند

آیا اکنون عمیقا حس نمیکنید که مقوله عشق ، ترشح چند هورمون برای ادامه ی زاد ولد و ادامه ی بقاست و شاعران و غزل سرایان تا امروز هر چه سروده اند، تنها برای اتیل فنیل آلانین سروده اند؟؟؟!!

" درنا صدیقی "


مرتبط:

فرق دوست داشتن و عشق واقعی چیه ؟

این احساس من به پسر عمه م عشقه ؟

آیا عشق واقعی وجود داره ؟

عشق چیه ؟ وجود خارجی داره ؟

دوستانم به زور می خوان عاشقم کنن

اصلا عشق به چه دردی می خوره؟

عشق واقعی چیست ؟

نشانه های عشق واقعی در مردان ( برای زنان )

نشانه های عشق واقعی در زنان ( برای مردان )

عشق یک هنر است

ویژگی های عشق در زنان

نشانه های عشق واقعی چیست ؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل پسران جوان (۱۵۳۹ مطلب مشابه) مسائل دختران جوان (۲۳۵۳ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه) رفتارشناسی پسران برای ازدواج (۶۸۷ مطلب مشابه) رفتارشناسی دختران برای ازدواج (۶۰۴ مطلب مشابه)