از دعاهای انحضرت است هر گاه مبتلا میشد یا مبتلایی میدید  :

 

خداوندا

سپاس تو را

که میدانی و میپوشی

و اگاهی و در میگذری .

 همه ی ما دست به گناهی الوده ایم و تو اشکار نکردی 

و عمل زشتی مرتکب شده ایم ، رسوا نساختی

تبهکاری ها در نهان انجام داده ، تو ان را به کس ننمودی .

چه بسیار عملی که تو  نهی فرمودی و ما به جا اوردیم

یا بدان امر کردی و ما را اگاه گردانیدی  و ما تجاوز کردیم 

و چه بدی ها که کردیم و خطاها که مرتکب شدیم

تو از ان اگاه بودی  و کسی ندید 

و بهتر از هر کس میتوانستی ان را هوایدا سازی  

اما ؛

عافیت تو ، پیش چشم انان پرده اویخت 

و نزدیک گوش ان ها سدی کشید ،

عیب ما را پوشیدی

و راز ما را پنهان داشتی 

این همه ما را پندی بود

 که از خوی بد و کار زشت بازدارد 

و سوی توبه کشاند

 که محو گناه کند

و به راه پسندیده  بدارد .

هنگام  ان را نزدیک گردان 

و ما را به غفلت از خود مبتلا مکن 

چونکه ما  ، روی سوی  تو اورده ایم 

و از گناه بازگشته  .

خداوندا

بر برگزیده خلقت ،

 محمد (ص)

و بر عترت پاک او

که گزیدگان خلایقند

درود فرست 

و ما را چنانکه امر کرده ای

 شنوا و فرمانبردار انها بگردان

امین یا رب العالمین.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

اندکی برای تامل

ادامه نامه حضرت علی علیه السلام به مالک

....

و بر حذر باش از برابر داشتن خود با خداوند در بزرگواری اش

و مانند قرار دادن خویش با او در توانایی اش

زیرا خداوند هر گردن کش متکبری را خوار و پست میگرداند .

با خداوند به انصاف رفتار کن

اوامر او را به کار بند 

و از نواهیش بپرهیز  

و از جانب خود و خویشان ِنزدیک 

و هر رعیتی که دوستش میداری و درباره ی مردم

انصاف را از دست مده

 نه به انها ستم نما 

و نه بگذار خویشان و دوستانت به نام  تو ستم نمایند

که اگر جانب انصاف را رعایت ننمایی

ستمگار باشی 

و کسیکه با بندگان خدا ستم کند

 خدا به جای بندگانش با او دشمن است 

و خداوند با هرکه دشمن باشد 

برهان و دلیلش را نادرست میگرداند  

و عذرش را نمیپذیرد 

و انکس در جنگ با خدا است

تا اینکه از ستم دست کشد

و توبه و بازگشت نماید 

و تغییر و از دست رفتن  نعمت خداوند

و زود به خشم  اوردن و دوری از رحمت او را

هیچ چیز موثر تر از

ستمگری بر بندگان خداوند نیست

زیرا خداوند دعای  ستم دیدگان را شنوا 

و در کمین ستمگاران است 

و انتقام انان را خواهد کشید

و کاری که باید بیش از هر کاری  دوست داشته باشی ،

میانه روی در حق است

و همگانی کردن ان ،در  برابری و دادگری

که بیشتر سبب خشنودی رعیت میگردد .

در هر کار ان را اختیار کن که به صلاح حال همه باشد

هر چند بر خواص گران امده  ، از ان راضی نباشند

زیرا خشم همگان رضا و خشنودی  چند تن را پایمال میسازد 

و خشم  چند تن در برابر خشنودی همگان  اهمیت ندارد

خواص و نزدیکان کسانی هستند

که به هنگام فراخی و آسایش بر دوش والی باری گران‌اند

و چون حادثه‌ای پیش آید کمتر از هر کس به یاریش برخیزند

و خوش ندارند که به انصاف درباره آنان قضاوت شود

 اینان همه چیز را به اصرار از والی می‌طلبند

و اگر عطایی یابند، کمتر از همه سپاس می‌گویند

و اگر به آنان ندهند، دیرتر از دیگران پوزش می‌پذیرند

در برابر سختیهای روزگار، شکیباییشان بس اندک است

اما ستون دین و انبوهی مسلمانان و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند

 پس، باید توجه تو به آنان بیشتر

و میل تو به ایشان افزونتر باشد

ادامه دارد....