سلام

گاهی اوقات برخی از مردم وقتی بحثی دینی می‌کنند و از متخصص امر دین طلب سند و مدرک می‌کنند می‌گویند فقط از قرآن برایم اثبات کن فلان مطلب را. من کاری به روایات ندارم.

👈👈در نقد این این طرز تفکر باید گفت:👇👇👇

1- 👈اولاً شیعه کتاب و سنت را هر دو به عنوان منبع دین دارد نه فقط قرآن. سنت یعنی روایات صادره از رسول‌الله(ص) و اهل‌البیت(ع) نیز به مانند قرآن جزء منبع دین است و حجت است. آن فرد دیگری بود که گفت  حسبنا کتاب الله

2- 👈ثانیاً خود قرآن دستور به رجوع به رسول‌الله (ص) و اهل‌ البیت (ع) داده است. پس حتی اگر برای کسی فقط قرآن سند و مدرک باشد؛ طبق دستور خود همین قرآن باید به سنت نیز رجوع کند.

3️- 👈ثالثاً آن افرادی که این انتظار را دارند که فقط از قرآن مطالب دینی برای‌شان اثبات شود؛ این انتظار هم دارند که تمامی مطالب به شکل کاملاً واضح و شفاف و صریح در قرآن آمده باشد به شکلی که هر بی‌سواد و باسوادی بتواند هر مطلبی می‌خواهد بی هیچ‌ زحمتی از قرآن استخراج کند. در صورتی که خود همین قرآن نیز خیلی مسائلی که بیان کرده است؛ به شکلی بیان نکرده که بی‌نیاز از هر گونه دقت و استدلال و استنباطی باشد و واضح و شفاف و صریح آمده باشد.

در واقع برخی‌ها انتظارشان از قرآن کتاب خودآموز اسلام شناسی به_زبان ساده است. در صورتی که اینگونه نیست. خیلی از مطالبی که فقط از خود همین قرآن قابل فهم و استخراج است نیز با استدلال و استنباط و بکارگیری دقت‌های لغوی و اصولی و ... امکان‌پذیر است که کار متخصص دین‌شناسی است نه هر فردی.

4️- 👈رابعاً اگر قرار بود فقط قرآن باشد؛ پس اینهمه روایات ما به چه درد می‌خورد؟ آیا این روایات کشک است نعودبالله و هیچ کاربردی ندارد؟ یا مثلاً تنها کاربردش این است که بخوانیم و ثوابی ببریم؟ یا نه این روایات کاربرد دارد؟

5- 👈خامساً البته این نکته مطلب صحیحی است که تمامی روایات ما صحیح نیست و نمی‌توان آن را به عنوان روایتی که قطعاً از ائمه(ع) صادر شده است؛ پذیرفت. بلکه این کار متخصص امر است که با ابزارهایی مانند علم رجال و درایة حدیث معتبر و غیر معتبر را از هم تشخیص دهد. و سپس در هر موضوع و مطلب دینی تمامی آیات و روایات را کنار هم گذاشته و با هم ببیند و قواعد و ابزارهای تخصصی را بکار گیرد تا به حکم و نظر نهایی دین در آن زمینه برسد.

جهت عضویت در کانال کلیک بفرمائید:

https://telegram.me/joinchat/A3ScEjz1VcXiflnayKJHrA



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب محمد علوی (۱۸ مطلب مشابه)