سلام

خیلی طولانیه . ببخشید . اگه حوصله ندارین کامل بخونین ، سوال اصلیم اینه :

با یه مذهبی نما که  گناه می کنه ، چه طور برخورد کنیم ؟

کسانی هم که مایلن کامل بخونن ، بنده توضیح کاملی رو می ذارم . ممنونم که می خونین و تحمل می کنین .

من یه دختر نوجوونم که نسبتا مذهبیم . یعنی معمولیم . کلاس دهمم . چادری هم هستم .  بابام هر روز قبل از اذان صبح پا می شه و کلی نماز شب و قرآن و ... کلا همش کانالای عارفانه تو تلگرام و مسجد و فلان روحانی و ... 

روز به روزم بابام مذهبی تر می شه . ولی غافل از این که ، مذهبی اسمشه . باطنش مذهبی نیست کاملا .

یعنی این که ، صبح ها همش عبادت می کنه . ولی ریاکاری می کنه . قرآن می خونه ولی غیبت می کنه . تهمت می زنه . فحاشی می کنه . پرخاش می کنه . یعنی هم مداحی گوش می ده و با آهنگای بی کلامی که صدا و سیما پخش می کنه ، مخالفت می کنه و می گه قطعش کنین ، ولی همش احساس می کنم از ریاست . همش تظاهره . خب یکی که مذهبیه ، اول گناهاشو می ذاره کنار بعد می ره سراغ نماز شب و ... ولی پدر من هر دو تا رو با هم داره . همش دنبال بهانه س تا سرم داد بزنه .

مثلا به شدت متعصبه . یه آخوندی رو پیدا کرده که دوستشه . ازش قدیسه ساخته ـ بعد این مدل مویی که آقایون تازگیا می زنن موهاشونو ، اسمشم نمی دونم یعنی مطمئن نیستم   ، می گه دیوونه ها . کاملا متعصب و ریاکار و پر ادعاست .

ولی بی انصافی نمی کنم ، از وقتی به این سمت کشیده شده ، کمی آروم تر شده ، چشم پاک شده . ولی خب مشکلاتش کاملا حل نشدن .

به خدا من اینارو از روی ریا کردن ، نمیگم . من توی تابستون که مدرسه نداشتم ، بعضی شبا برای نماز شب پا می شدم و با مامانم و بابام نماز شب می خوندیم . منکر مزایاش نمی شم . ولی بعد مدرسه ها ، دیگه نمی خونم چون خوابم میاد . سختمه . مشکله . زده شدم . بعد بابام میاد  می گه آره نماز شب خیلی خوبه . فلان فایده . فلان ثواب و ... تو چرا قبلنا می خوندی الان دیگه نمی خونی ؟ می گم خسته می شم . میگه نماز شب خیلی خوبه.

دو دقیقه میام شوخی می کنم و می خندم ، به جای اینکه بگه چه قشنگ می خندی ، می گه این لغویات چیه ؟ خدا دوست نداره .می گیم بابا فلان خانوم اینو گفت ، همش می گه من که نگاه نمی کنم (یعنی چشم پاکم ) ، نفهمیدم . می گیم به فقرا کمک کن . می گه از کجا معلوم مومن و متدین باشن ؟

می گیم خب مگه باید حتما مومن باشه ؟ کمک به فقرا کنی ، خیلی بیشتر ثواب داره . می گه نه حتما باید مومن باشه .

یکسره مداحی گوش می ده و ما رو مجبور به گوش دادن می کنه حتی توی عیدم مداحی  گذاشته بود . بهش می گم عیده . چرا مداحی ؟ می گه نه مداحی خیلی خوبه حتما مداحی . برای منو خواهرم که یازده سالشه ، متنای عارفانه می خونه .

یه کتونی داشتم ، بنداش صورتی بودن ، بهم می گه تو اینو نباید جلوی نامحرم بپوشی ، تحریک می شن . فلان مانتو رو نپوش . اون رنگ شلوار چیه ؟ چرا تنگه ؟ چرا کوتاهه ؟ در حالی که من خودم روی حجابم ، حواسم هست . ولی توقعش از من نوجوون به جای پوشیدن لباسای جوون پسند ، یه لباس رنگ تیره گشاد و بلنده . خب مگه من دل ندارم ؟ می گه تو گوشیاتون ( منو خواهرم ) آهنگ شاد شاد نباشه . وگرنه پاکش می کنین . ببینین کلا می گم ، ظاهرا مذهبی شده ولی بیشترش ریا و تظاهره .منم فقط دارم روز به روز زده می شم .

از مذهبیا بدم اومده . خواستگار مذهبی چند بار پیش اومده بود ، بیاد ، دوست نداشتم خیلی . همش فکر میکنم همه مذهبیا لنگه بابام شدن . همش تظاهر و ریاست .

یکی رو می بینم ، تسبیح دستشه و سرش همش پایینه و ریش و یقه آخوندی ، می گم اینم یکیه مثل بقیه این ریاکارای دروغگو . در حالی که نباید به همه نسبت بدم . یه خانومی رو می بینم رو گرفته یا پوشیه می زنه ، سریع می گم از روی تظاهرشه .

ببخشید قصد توهین به مذهبیا رو ندارم . خواهشا به دل نگیرین . ببخشید فقط منظورم این بود ، زده دارم می شم .
از مداحی ها حالم به هم می خوره دیگه . به جاش به سمت آهنگای خارجی سوق پیدا کردم . دیگه با بچه های مذهبی هم حال نمی کنم . دیگه کاملا دارم تغییر می کنم .
به مامانمم گفتم . می گه از دوستات (کمتر مذهبین ) تاثیر گرفتی که با مذهبیا تو دنده لج افتادی . راست می گه . منم اینو دخیل می دونم توش . کلا لج می کنم با پدرم و بقیه مذهبیا .

ولی من دوست ندارم ، پدرم اینطور باشه ـ نگرانشم  . مثلا همین دیشب داشت غیبت دو نفر رو می کرد و منم اصلا دوست ندارم غیبتو گوش کنم . تو ماشین بودم خب ـ یا امروز داشت تهمت می زد به یه بنده خدا ، آخر معلوم شد درست بوده . ولی بازم نباید پدرم می گفت . حالا عقاید من رو ببینین . مقایسه کنین .

نمازای روزانمو تا بتونم به موقع می خونم . حجابم معمولیه و متعارفه . با نامحرم زیاد گرم نمی گیرم . فقط در همین حد . ولی اصلا از غیبت و دروغ و ناسزا و ریاکردن خوشم نمیاد . معتقدم سنجش ایمان و پاکی به شل و سفت بودن روسری و رنگی و تیره بودن لباس نیست . به بلند و کوتاه بودن ریش و درجه و شیب گردنت موقع صحبت با نامحرم نیست صرفا به تعداد دفعات مسجد رفتنت نیست . به زیاد بودن ثانیه های کرنومتر موقع رکوع و سجودت نیست . بقیه چیزا هستن .

مثلا به اینه که چقدر صبوری و خشمتو فرو می کشونی :

و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین .

به اینه که چقدرم تواضع داری :

و لا تصعر خدک للناس و تمشی فی الارض مرحا ان الله لا یحب کل مختال فخور

به اینه که چقدر بدون ریا به فقرا کمک می کنی :

الذین ینفقون اموالهم باالیل و النهار سر و علانیه ...

یا چقدر به دیگران قرض الحسنه می دی بدون منت :

من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا فیضعفه له اضعافا کثیره
یا چقدر با مردم به نیکی صحبت می کنی :

و قولو للناس حسنا

و ....
به این نیست که چقدر اخلاص و ارادتو نسبت به حضرت فاطمه الزهرا (س) می گی ، به اینه که به حدیثشون چقدر عمل می کنی ؟

(بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد .)

خب تو که شب تا صبح سرت تو عبادته ، از اونورم گناه می کنی ، منو از مذهب و دین و مذهبیا زده می کنی ، خب چرا نماز می خونی اصلا ؟ منظورم همه مذهبی نماهاست . تو که یکی که تیپ و قیافش ، فرق داره ، چادر سر نمی کنه ، لباسای بروز می پوشه ، مفسد فی الارض می دونی و خودتو زاهد با تقوا می دونی ، این دینی که تو داری از خودت در میاری و اینهمه ادعا و تعصب چین دقیقا ؟

حالا دو تا سوال دارم که ممنون می شم پاسخ بدین و راهنمایی و دلداری :

۱- با یکی که مذهبی نماست ، چه طور رفتار کنم ؟ چه طور بگم غیبت نکن تهمت نزن فحش نده ، در حالی که خودشو از همه برتر می دونه ؟

۲-چی کار کنم که کمتر از این ، زده بشم و از مذهبیا متنفر نشم ؟

فقط نمی خوام این سوال باعث ایجاد بحث شه . فقط دو تا جواب سوالتمو کوتاه و مختصر بدین لطفا .

خیلی ممنون که این متنو خوندین . و ممنونم به خاطر کمک هاتون .

خدا نگهدار


مرتبط:

چطور باید با افرادی که تظاهر به دینداری می کنند رفتار کرد

مذهبی نماهایی که ادعای پاکی شون میشه خیلی خطرناکن

خودنمایی بعضی از دختران مذهبی و چادری

کسی که ظاهر مذهبی داره ، باید رفتار بهتری داشته باشه

من که نفهمیدم مذهبی به کی میگن

هر آدم مذهبی که مومن واقعی نیست

حد بین مذهبی بودن یا نبودن کجاست؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) تعامل با خانواده (۵۱۹ مطلب مشابه) جهت اطلاع پدران و مادران (۱۵۸ مطلب مشابه)