از دعاهای انحضرت علیه السلام است درباره همسایگان و بستگان خویش هرگاه یاد انها میکرد :

 

خداوندا

درود بر محمد و ال او فرست

و به  بهترین وجهی مرا در مراعات حق همسایگان و بستگان من یاری کن ،

که حق ما را شناختند

و از دشمنان ما تبری جستند

و انان را توفیق ده که سنت تو را بر پای دارند

و اداب نیکوی تو  فرا گیرند

ناتوانان ِخود را  یاری کنند

و حاجت ایشان را براورند

بیماران را عیادت کنند ،

طالبان حق را ، راه نُمایند

و مشورت جوی را خیرخواه باشند

و بازگشته از سفر را دیدن کنند،

راز همگنان را پنهان دارند

و عیب انان را بپوشند

و به یاری ستم دیدگان برخیزند

و در رخت و کالا مواسات یکدیگر نمایند،

 دارایی و احسان خود را از یکدیگر دریغ ندارند

و انچه باید ببخشند ، پیش از سوال ببخشند.

خداوندا

مرا توفیق ده که بد کردار را به نیکی پاداش دهم

و از ستمگران شان درگذرم

و با همه انها به حسن ظن رفتار نمایم

و به نیکی ، کار همه انان را بسازم

و به عفت از انها چشم فروپوشم

و نرمی و فروتنی نمایم

و بر اسیب دیدگان ِایشان رحمت ارم

و دلسوزی کنم

و در باطن دل  ، انها را دوست بدارم

و خیر خواه انان باشم

 و بقا نعمت انان را بخواهم

و هر چه برای خویشان خود واجب شمارم ،

برای انان نیز واجب شمارم

و هر گونه خاصان خود را رعایت میکنم ،انان را رعایت کنم

خداوندا

 درود بر محمد و ال او فرست

و روزی کن  که انها با من چنین رفتار کنند

و از انچه نزد ایشان است ،

بهره کامل تر به من عطا فرما

و بصیرت  انان را در حق من بیفزای

و معرفت انان را به فضل من افزون کن

تا انها به من نیکبخت شوند و من با انها

امین یا رب العالمین.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اندکی برای تامل

امیرمومنان حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

(درباره پناه بردن به خدا از فتنه )

نباید یکی از شما بگوید :

خدایا از فتنه و ازمایش به تو پناه میبرم ،

زیرا کسی نیست که گرفتار فتنه  نباشد 

ولی کسی که پناه میبرد ،

 باید از فتنه های گمراه کننده از راه حق ، پناه ببرد

 چون خداوند سبحان در قران کریم میفرماید :

واعلمو  انما اموالکم و اولادکم فتنه

( بدانید دارایی ها و فرزندان شما فتنه هستند )

و معنی این فرمایش این است که خداوند سبحان

 انان را به دارایی ها و فرزندان ازمایش مینماید

تا انکه؛

 خشمگین از روزی  و راضی به بهره هویدا گردد

و اگر چه خداوند سبحان از خود انها به انها دانا تر است

ولی ازمایش برای انست که

 کردارهایی که  شایسته پاداش و کیفر است ،

به خود ایشان  اشکار گردد

 زیرا برخی از ایشان فرزندان پسر دوست دارند و از دختر برنجند  

و بعضی  از انها بسیار نمودن مال و دارایی را  دوست داشته و از کم شدن ان برنجند .



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)