از دعاهای انحضرت علیه السلام است درباره فرزندانشان:

 

خداوندا

بر من منت گذار

و فرزندان مرا نگاه داری کن

 و ان ها را نیکو کار گردان

و مرا از انها برخوردار دار

خداوندا

عمر ان ها را دراز گردان

و اجل ان ها را به تاخیر انداز

و کوچک ان ها را برو مند

و ناتوان ان ها را نیرومند گردان

و ان ها را تندرستی بخش

و به  دین حق و خوی نیکو بار اور،

تن و جان انها را

از گزند و اسیب هر چه اندیشناک باشم درباره ایشان محفوظ دار

و روزی من و روزی ان ها را به دست من به فراخی عطا فرما

و انان را نیکوکار و پارسا

و صاحب بینش و پند پذیر

و فرمانبردار خود

و دوستدار و نیک خواه دوستانت

و خصم و بدخواه و کینه جوی  

نسبت به دشمنانت قرار ده

خداوندا

بازویم را به وجودشان نیرومند

و خلل کار مرا به دست انان مرمت کن ،

تبارم را به سبب آنان بسیار

و بزم مرا به وجود انان اراسته کن

و نام مرا به سبب ان ها جاوید دار

هنگام غیبت من، کار مرا بدانها مرتب کن.

انان را در حوائج یاور من  گردان

و دوستدار و مهربان  ساز؛

 که دل سوی من داشته باشند 

و درستکار و فرمانبردار من باشند

 نه  نافرمان و بدرفتار و مخالف و تبهکار

و مرا یاری کن

در پروریدن و ادب اموختن و نیکی کردن با انها

و از عنایت خود علاوه‏ بر آنان به من فرزندان ذکور عطا فرما

و خیر مرا در ان قرار ده

و انان را یاور من کن  ، در انچه از تو خواستم

و من و فرزندان مرا از دیو رجیم در پناه خویش گیر ؛

تو ما را افریدی 

و امر و نهی فرمودی

 و به پاداش اوامر خود نوید دادی

و به عذاب ارتکاب نهى خود تهدیدمان نمودى

و برای ما دشمنی هم  قرار دادى

که ما را فریب و نیرنگ میدهد 

و او را بر ما تسلطى دادى

که ما را به آن اندازه بر او سلطه نیست

جای او را در سینه ما مقرر فرمودی

و او را در رهگذر خون ما روان گردانیدی 

 اگر ماغافل شویم ، او غافل نشود

و اگر ما فراموش کنیم او فراموش نکند

ما را از عقاب تو ایمن میسازد و از غیر تو بیم دهد

اگر اهنگ کاری زشت کنیم ، ما را دلیر میگرداند

و چون قصد کار نیک کنیم ، ما را باز میدارد

خواهش های دل را ، پیش نظر ما جلوه میدهد

و در راه عقائد ما ، دام ِشبهه میاندازد

به وعده ی خود وفا نمیکند 

و ارزوهای ما را براورده نمیسازد 

و اگر فریب او را از ما بازنگردانی ، ما را گمراه خواهد کرد

و اگر از تباهی نگاهمان نداری ، ما را لغزش میدهد

پس به قدرت خود او را زبون ساز ؛

 تا به سبب دعای بسیار ما ،دست او را ببندی

و به عصمت تو از نیرنگ او مصون مانیم .

خداوندا

تمام خواسته‏هایم را عطا کن

و حوائج مرا براور

و از اجابت نومید مکن ؛

چون تو خود وعده داده ای که دعای مرا مستجاب کنی

و دعایم را از خودت محجوب مدار

 که مرا به دعا فرمان داده‏اى

و هر چه شایسته من است ، در دنیا و اخرت عطا فرما ؛

خواه بیاد داشته یا فراموش کرده باشم  

ظاهر کنم یا پنهان دارم

اشکارا گویم  یا به خفیه با تو درمیان نهم

 ودر تمام جهات به سبب  تقاضایی که از تو دارم ،

مرا در همه حال بنده شایسته گردان 

که از تو سوال  کنم  

و به مطلوب  خود برسم  ؛

چون ان را از تو خواستم 

و از خواسته ی خود محروم نشوم ،

 چون توکل بر تو کردم

و محفوظ مانم،

و در تجارت با تو سود برم

و در سایه عزت تو ایمن باشم

و روزی حلال از فضل واسع و جود و کرم تو بر من فراخ شود   .

در شمار انانم بر

که با تو از ذلت به عزت رسیده اند

و از جور و ستم ستمکاران در سایه دادگری تو غنوده اند

و به رحمت تو از بلا رهیده اند

و به توانگری تو از بینوایی به توانگری رسیده اند

و به یمن تو از گناه و لغزش و خطا درامان مانده اند

و به طاعت تو به خیر و رشاد و صواب توفیق یافته اند

و به قدرت تو میان ایشان و گناهان مانع پدید امده است ،

ان کسان که همه معاصی تو را ترک گفته اند

و در جوار رحمت  تو خفته اند .

خداوندا

این همه را به توفیق و رحمت خود به من ارزانی دار

و مرا از عذاب دوزخ در پناه خود گیر

و مانند انچه من برای خود و فرزندان خود در دنیا و اخرت طلب کردم

 به همه مسلمین و مسلمات و مومنین و مومنات عطا فرما

تو به بندگان نزدیکی 

و حاجت انها را بر می اوری  ،

هر اوازی  را می شنوی

و هر راز دل را میدانی، 

گناهان را میبخشی 

و گناهکاران را  می امرزی ،

مهربانیُ رحیم،

ما را در دنیا نیکویی ده

و در اخرت  نیز ما را از عذاب اتش نگاهدار

امین یا رب العالمین.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اندکی برای تامل

 

به امیر مومنان حضرت علی علیه السلام یکی از یهود گفت :

شما مسلمانان  پیغمبرتان را به خاک نسپرده بودید که درباره ی او اختلاف نمودید ،

حضرت  (در سرزنش یهود) به او فرمود :

ما اختلاف نمودیم از او درباره ی جانشینی در امت او ،نه درباره او

و در پیغمبری او و یگانگی خدا و انچه فرموده بود اختلاف نداشتیم

ولی هنوز پاهای شما از اب دریا خشک نشده بود ؛

هنگامیکه خداوند شما یهود را از فرعونیان نجات داد 

و دریا را برایتان شکافت تا گذشتید 

و فرعونیان  را در دریا غرق نمود

با دیدن همه این ایات و نشانه های توحید چون به کنار دریا رسیده

 گروهی را دیدید که بت هایی را میپرستند از روی نادانی

به پیغمبر خود حضرت موسی علیه السلام گفتید :

اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ  قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

(برای ما خدایی که ببینیم مانند خدایانی که ایشان را است قرار ده ، موسی گفت :شما سخت مردم نادانی هستید )

(و در گمراهی فرو رفته اید که با دیدن این همه  ایات و نشانه های توحید باز چنین سخن نادرست می گویید )


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)