از دعاهای انحضرت است برای پدر و مادرشان (علیهما السلام ):

 

خداوندا

رحمت فرست بر محمد ،

بنده و پیغمبرت و خاندان پاکش

و انان را به بهترین رحمت و درود و برکت و سلام مخصوص گردان

خداوندا

پدر و مادر مرا به کرامت نزد خود

 و درود از جانب خود مخصوص گردان ، ای ارحم الراحمین

خداوندا

درود بر محمد و ال او فرست

و در دل من انداز که تکالیف خود را درباره انان بشناسم

و وظایف خود را به کمال فراگیرم

و توفیق ده تا انچه مرا اموخته ای به کار بندم

و انچه به تعلیم تو دریافته ام انجام دهم ؛

چنانکه هیچ یک از دانسته هایم عمل ناکرده نماند

و اعضای من در انچه اموخته ام گرانی نکند

خداوندا

درود فرست بر محمد و ال محمد

چناکه به برکت او ، حقی برای ما بر گردن خلق ثابت فرمودی

خداوندا

چنان کن که هیبت پدر و مادر در دل من

چون هیبت پادشاهی خودکام قرار گیرد ،

اما من با انها مانند مادر مهربان باشم

خداوندا

طاعت پدر و مادر و نیکی با انها را

برای من مطبوع تر گردان؛

از خواب در دیده ی خسته

و گواراتر از اب سرد در کام تشنه

چنانکه خواهش دل انها را بر خواهش دل خود مقدم دارم

و پسند خاطر انان را بر پسند خاطر خود  بگزینیم

و نیکی ان ها را درباره ی خود گرچه اندک باشد ؛بسیار شمارم

و نیکی خود درباره ی انها را اگر چه بسیار باشد  ،اندک بینم

خداوندا

اواز مرا پیش ایشان ، پست

و سخن مرا با انها ، خوش گردان

و خوی مرا نرم کن

و دل مرا بر انها مهربان

و مرا نسبت به انها خوشرفتار و دل سوز گردان

خداوندا

انان را در ازای پروریدن من جزای نیکو ده

و در مقابل  عزیز داشتن من پاداش بزرگ مرحمت فرما

و چون مرا در خُردی از اسیب و گزند نگاهداشتند

تو نیز  انان را نگاه داری کن

خداوندا

 اگر ازاری از من بدان ها رسید

یا ناپسندی از من دیدند

یا حقی از انها پیش  من ضایع شد

 ان را موجب ریزش گناهان

و بلندی درجات اخروی 

و افزایش حسنات انها قرار ده

ای کسی که سیئات را به چندین برابر حسنات مبدل میکنی .

خداوندا

هر چه بر من تعدی کردند

به گفتار تند

و کردار ناپسند 

یا حقی از من ضایع کردند

یا در وظیفه خود کوتاهی نمودند

من از انها در گذشتم و بخشیدم

و از تو میخواهم که تبعت انرا از انها برداری

چون من رفتار انان را  درباره خود نیک شمرده ام ،

احسان انها را کامل شناخته ام

و در کار من هر چه کردند ناخوش ندارم،  ای پروردگار من

حق انها  بر من واجب تر است

و احسان انها بیشتر

و نعمت انها بزرگتر از انکه  دادخواهی کنم

و به مانند عمل انها را مکافات دهم

ای خدای من

چه روزگار  دراری که در پرورش من گذرانیدند

و چه رنج های سخت  که در نگاهداری من کشیدند

و چه اندازه بر خود تنگ گرفتند         

تا زندگی بر من فراخ باشد

هیهات که هر چه کنم حق ان ها را ادا نکرده

و تکلیف خود را درباره ی انها نتوانم انجام داد

و به وظیفه خویش در خدمت ان ها عمل نتوانم کرد

پس درود بر محمد و ال او فرست

و مرا یاری کن

ای بهترین کسیکه  خلق از او یاری میجویند 

و مرا توفیق ده 

ای راهنما تر از کسی که از او هدایت می طلبند

 و مرا از ان گروه مگردان

 که با پدران و مادران بدرفتار بودند

روزی که هر کس کیفر کردار خویش بیند .

خداوندا

درود بر محمد و خاندان او و فرزندان او فرست

و پدر و مادرمرا به بهترین اجر مخصوص کن

که پدران و مادران بندگان مومنت را بدان تخصیص میدهی ، ای ارحم الراحمین

خدایا

یاد دار ان ها را،

پس از نمازها

و درهیچ یک از اوقات شب و ساعات روز 

از خاطر من  مبر

خدایا درود بر محمد و ال او فرست

و مرا بیامرز 

چون درباره انها دعای خیر کردم

و ان ها را بیامرز

چون درباره ی من نیکویی نمودند

و از انها پیوسته خشنود باش به شفاعت من

و به کرم  خود به جای امن و سلامت رسانشان

و اگر انها را پیش از این  امرزیده ای

شفاعت انان را درباره ی من بپذیر

و اگر مرا پیش از این امرزیده ای شفاعت  مرا درباره انها قبول کن

 تا به رحمت تو در سرای کرامت 

و جای امرزش و رحمت تو گرد اییم

 که تویی صاحب فضل عظیم

و نعمت قدیم 

و انت ارحم الراحمین .

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اندکی برای تامل

امیرمومنان حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

(رسیدن به سعادت )

هر که انچه بین او و بین خدا میباشد  را سامان دهد و درست کند

و به دستور خداوند عمل نماید ،

خدا به انچه بین او و بین مردم است را درست میکند

و او را از گرفتاریها رهایی میدهد

و هر که اخرتش را درست کند ؛

کاری انجام دهد

که ازعذاب رستاخیز برهد

 و همه کوشش را در امر دنیا به کار نبرد ،

خداوند کار دنیای او را درست میکند

و او را در زندگی سرگردان نکند

(وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ )

(هر که از خدا ترسید ،پرهیزگار شود ،خدا راه بیرون شدن از گرفتاری ها را  را بر او می گشاید و از جاییکه گمان نبرد به او روزی عطا فرماید )

و هر که را از جانب خود پند دهنده ای باشد؛

با اندیشه ،نفس را از معاصی باز داشته

و از عذاب دوزخ بترساند ،

از جانب خداوند او را نگهبانی  خواهد بود

که او را از هر بلا و سختی حفظ مینماید .


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)