از دعاهای انحضرت است در ذکر توبه و طلب ان از خدای تعالی :

 

خداوندا

ای کسی که زبان گویندگان در وصف تو فرو بسته است ،

ای کسی که امیدِ امیدواران  از تو در نگذشته ،

ای کسی که اجر نیکوکاران نزد تو ضایع نمیشود ،

ای کسی که عبادت کنندگان از خشم تو می هراسند ،

ای کسی که پرهیزگاران از تو بیم دارند ؛

اینک در حضور توست

بنده ای که دست خوشِ گناهان شده

و عنان او به دست خطاها سپرده

و شیطان بر او چیره گشته

و بهانه جسته،

در اطاعت فرمان تو کوتاهی نموده،

فریفته شده و به منهیات تو دست فرا برده،

گویی قدرت تو را ندانسته

و احسان بسیار تو را نشناخته،

تا وقتی دیده ی وی گشوده  گشت

و راه را نگریست

و ابرهای تیره از چشم او پراکنده شده

و از نابینایی رهایی یافت؛

ستم هایی که بر خود روا داشت بشمرد ،

و در مخالفت پرودگار اندیشه کرد

گناه بزرگ و مخالفت سترگ خود را دید

با امید و شرم رو به تو اورد

و با ارامش  دل سوی تو رغبت نمود

و با یقین و ارزو اهنگ تو کرد

با دل ترسان و بی الایش قصد تو نمود

چشم امیدش از غیر توبسته

و جانش از بیم غیر تو تهی مانده

زاری کنان حضور تو ایستاده

و به فروتنی دیده بر زمین  دوخته

و سر خود را به خواری و زبونی پیش عزت تو فرود اورده

و راز خویش با تو در میان نهاد

با انکه بدان اگاه تری

و گناهان خویش را یکان یکان به زبان اورده

با انکه تو شماره ی ان را بهتر میدانی

و از ان الودگی  بزرگ که دچار ان شده

و تو میدانی ، پناه به تو اورده

و از ان کار زشت که به حکم تو مایه رسوایی است ، به زینهار تو درامده است

گناهانی که مزه انها بگذشت و رفت و بزِه انان بر جای ماند .

ای خدای من

اگر کیفر دهی ،عدل تو را انکار نکند

و اگر در گذری و ببخشی ، فضل ترا عجیب نشمارد

چون تو پروردگار کریمی 

و امرزش گناهان بزرگ ، از تو بزرگ ننماید

بارخدایا

اینک نزد تو امده ام

فرمودی دعا کنیم اطاعت کردم

نوید اجابت دادی 

و گفتی که ادعونی استجب لکم ، منتظر اجابت بودم

خدایا درود بر محمد و ال او فرست

و چنانکه  من با اقرار به گناه حضور تو امده ام

تو به مغفرت مرا بپذیر

و چنانکه خود را پیش تو بر خاک مذلت افکندم

تو از لغزشِ گناه ، دست مرا بگیر

 و چنانکه در عقوبت من  تاخیر کردی ،

پرده خویش را بر من فرو اویز

خدایا

نیت مرا در طاعت خود استوار دار

و در بندگی ، بصیرت حکیمانه  مرحمت فرما

و به عملی توفیق ده ، که پلیدی گناهان را از من بشوید

و چون خواهی جان مرا قبض کنی

با دین و ایین  پیغمبرت ،

محمد صلی الله علیه و اله وسلم  روح مرا قبض کن

خدوندا

من در این مقام از گناهان  بزرگ و کوچک

 و بدی های اشکارو لغزش های کهن و نو توبه کردم

توبه ای که اندیشه نافرمانی را دیگر در دل راه ندهم

و قصد بازگشتن به گناه نکنم،

و تو در کتاب حکیم فرموده ای که توبه ی  بندگان را میپذیری

و از بدی ها در میگذری

و تائبان را دوست داری

پس چنانکه وعده فرمودی ،توبه مرا بپذیر

و چنانکه نوید داده ای

از بدی های من درگذر

و دوستی تو ، مطابق پیمان ِتو شامل من گردد

من هم با تو پیمان بستم که به کار ناپسند باز نگردم

و بر عهده گرفتم که گرد عمل نکوهیده نگردم

و عهد کردم از همه گناهان  دوری گزینم .

خداوندا

 تو بهتر میدانی من چه کرده ام ؛

 انچه میدانی بیامرز

و مرا به قدرت خود سوی ان عمل که دوست داری رهبری کن

خداوندا

 بر ذمت من از دیگران حقوقی ثابت است ؛

پاره ای از ان را به یاد دارم

و پاره ای فراموش کرده

همه پیش چشم توست و چشم تو هرگز به خواب نمیرود

و در علم تو حاضر است و در علم تو فراموشی راه ندارد

پس صاحبان حقوق را به جای  من عوض ده و بزِه ان را  از من ببَر

و بار سنگین انرا بر من سبک گردان

و مرا نگاهدار از اینکه مثل  انرا دیگر بار مرتکب شوم

خداوندا

من بر توبه پایدار نمانم ،مگر به عصمت تو

و از گناهان باز نایستم مگر به قدرت تو

پس مرا چنانکه باید  نیرو ده

و با عصمتی که مانع از خطا باشد یار گردان

خداوندا

 اگر بنده ای توبه کرد

و تو به علم غیب دانی که توبه را خواهد شکست

 و به تبهکاری و گناه  باز خواهد گشت

من پناه میبرم به تو که چنان باشم

پس توبه مرا بهترین توبه قرار ده

که پس از ان نیازمند توبه ی  دیگر نباشم

توبه ای که گناهان گذشته را پاک کند

و در اینده از گناه برکنار مانم

خداوندا

 من از نادانی خود پیش تو امرزش میطلبم

و از کار زشت خود امرزش خواهم

پس به لطف خویش مرا در پناه رحمت خود گیر

و به فضل  خود جامه عافیت بپوشان

خداوندا

 من از هر چه مخالف امر توست یا ناپسندیده نزد تو ،توبه میکنم

از اندیشه های دل یا نگاه های شوم و گفتار زبان

 توبه

که هر یک از اندام های من از عقوبت سالم ماند

و از عذاب دردناک که تجاوزکاران میترسند ایمن گردند

خدایا

به تنهایی من پیش تو

و طپیدن دل من از ترس تو

و لرزه ی اندام  من از بیم تو ،

رحمت اور.

گناهان مرا به جایی باز داشته است در استان تو که رسوایی ارد

اگر خاموش ماند کسی از جانب من سخن نگوید

و اگر خواهی شفیعی بر انگیزم شایسته ان نیستم که کسی شفاعتم کند

خدایا درود بر محمد و ال او فرست

و کرم تو شفیع من باشد در گناهان من

و به عفو خود از کارهای زشت من درگذر

و ان جزایی که درخور من است عقوبت تست ، مرا بدان پاداش ده

و با من انگونه رفتار کن که بزرگی با بنده ای رفتار کند

این زاری نماید و ان بخشایش ارد

یا دولتمند و فقیرِ تهیدست :

این بر سر راه نشسته و ان این دست گرفته از زمین بر میخیزاند

خداوندا

مرا پناهی نیست ، پس عزت تو پناه من باشد

و شفیعی در بارگاه تو ندارم ، پس فضل تو مرا شفاعت کند

و گناهان مرا هراسناک ساخته ،پس گذشت تو مرا ایمن گرداند

 اینکه بی پروا در حضور تو زبان گشوده ام ؛

نه از انست که از کار زشت خود بیخبرم

یا عمل نکوهیده ی گذشته ی خود را فراموش کرده ام

لکن برای این است که اسمان و اهل  اسمان و زمین و ساکنان ان

پشیمانی مرا که اشکار کردم

و توبه مرا که سنگر خود ساخته ام ،

بشنوند

شاید یکی از انان به رحمت تو،  بدحالی مرا دیده ، دلش بسوزد

یا برحال ناخوش من رقّت ارد و درباره ی من دعایی کند

که بیش از دعای من  در خور اجابت تو باشد

یا شفاعت او نزد تو موثر تر از شفاعت من بود

و به سبب  ان از خشم تو رهایی یابم

و به خشنودی تو فیروز گردم

خداوندا

اگر پشیمانی  توبه است

من از هر پشیمانی پشیمان ترم

و اگر ترک گناه بازگشت است ، من پیش از همه بازگشتم

و اگر طلب امرزش گناه را میریزد

من از تو امرزش میخواهم

خداوندا

 همچنانکه به توبه امر کردی

و پذیرفتن ان را وعده دادی

و به دعا ترغیب کردی و نوید اجابت دادی

پس بر محمد و ال او دورد فرست

و توبه مرا بپذیر

و مرا از رحمت خود ناامید باز مگردان

که توبه گناهکاران را قبول میفرمایی

و نسبت به خطاکارانی که پشیمان شده اند مهربانی

خداوندا درود بر محمد و ال او فرست

چنانکه ما را به او راه نمودی

و بر محمد و ال او درود فرست

چنانکه ما را به سبب او رستگار فرمودی

و بر محمد و ال او درود فرست

درودی که رستاخیز که روز نیازمندی ما است شفیع ما باشد

تو بر هر چیز قادری و هر کار تو بر من ،اسان است.

امین یا رب العالمین.


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)