از دعاهای انحضرت است هر گاه بیمار میشد یا اندوه و بلیه بدو رو می اورد :

 

خداوندا

سپاس ترا بر ان تندرستی که همیشه از ان برخوردار بودم

سپاس ترا بر این بیماری که بر تن من پدید اوردی

و نمیدانم کدام یک از این دو حال به شکر گزاری سزاوار تر است

و نمیدانم کدام یک از این دو هنگام ،به سپاس اولی تر؟

ایا هنگام تندرستی ، که روزی های پاکیزه خود را بر من گوارا ساخته بودی

و مرا در طلب رضایت و فضل خود چالاک گردانیده  

و برای ادای طاعاتی که توفیق دادی ، مرا نیرو بخشیده ؟

یا هنگام بیماری که مرا از الودگی ها پاک کردی

و تحفه ها فرستادی

 تا بار پشت مرا از گناهان سبک گردانی

و از چرک معصیت که بدان الوده ام پاک سازی ؟

و متوجه کردی مرا که قدر نعمت پیشین را بدانم

و به یاد من اوردی که به توبه زنگ گناه را از خویشتن بزدایم

ودر این میان نویسندگان برای من چندان عمل صالح نوشتند

که در اندیشه هیچ دل نگنجد

و هیچ زبان یارای برشمردن ان را ندارد

و هیچ یک از اندام های من رنجی برای ان عمل نکشیده ،

بلکه محض فضل و احسان توست .

خداوندا

پس درود بر محمد و ال او فرست

و انچه را برای من پسندیده ای محبوب من گردان

 و تحمل انچه را بر من فرود اورده ای بر من اسان ساز

و از پلیدی های اعمال گذشته ام پاک کن

و شر کارهای پیش را از من دور گردان

و کام مرا از عافیت شیرین کن

و سردی تندرستی را بر من بچشان

و چنان کن که از این بیماری سوی عفو تو راه یابم

و از این فرسودگی به امرزش تو نائل شوم

و از این اندوه به شادی از جانب تو رسم

و از این سختی که بهبود یابم به گشایش از طرف تو کامیاب گردم

که تو بی استحقاق احسان میکنی

و بی دریغ نعمت میبخشی

تویی بخشنده کریم

و صاحب بزرگی و تعظیم

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اندکی برای تامل

 

امیرمومنان حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

(در امتیاز دانا و بینا از نادان و گمراه )

 

دانا کسی است که قدر خود را بشناسد

و طبق دستور خدا و رسول او رفتار نماید

و برای جهالت و نادانی مرد همین بس

 که خود را نشناسد

و در راه ضلالت و گمراهی قدم نهد

و از شیطان و نفس اماره پیروی کرده

و سرمایه خوشبختی خویش را به باد دهد

و دشمن ترین مردان نزد خدا بنده ایست

 که خداوند او را به خود واگذارد

و توفیق به دست اوردن سعادت را از او سلب نماید

به طوری که در امر دین و دنیا از راه راست قدم بیرون نهاده ،

بی راهنما سیر کند ، در بیابان بی سر و ته نادانی

حیران و سرگردان و مانده ،

نمیداند چه کند

اگر به سوی زراعت و کشت دنیا ،انچه سود دنیوی دارد

دعوت شود ،عمل میکند

و اگر به سوی زراعت و کشت اخرت ،

خدمت به خلق و عبادت خالق

خوانده شود ،کاهلی می نماید

مانند ان ماند که انچه در امر دنیا انجام می دهد ، بر او واجب است

و برای اقدام به هر کار اگر چه حرام باشد

طوری اماده است که گویا واجبی را به جا می اورد

و از عذاب ترک ان ترسناک است

و انچه در امر اخرت  به تاخیر می اندازد از او ساقط 

و از اوامر و نواهی الهی به طوری چشم میپوشد که گویا به او در این باب دستوری نرسیده است .


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)